3:10 Vlak do Yumy (3:10 to Yuma)

27.1.2008|Jozef Mergeš|
3:10 Vlak do Yumy (3:10 to Yuma)

3:10 vlak do Yumy je príbehom neľútostného zločinca Bena Wadea. Ani povesť najprezieravejšieho, najkrutejšieho a najšikovnejšieho pištoľníka na Divokom západe ho neuchráni pred spravodlivým zatknutím. Železničná spoločnosť si mädlí ruky, už ju tak skoro ten gauner okrádať nebude.

3:10 vlak do Yumy je ale zároveň príbehom chudobného farmára Dana Evansa. Počasie mu nepraje, a tak sa zadlží až po uši. Peniaze potrebuje stoj čo stoj a dobre vie, že na Divokom západe ich možno naraz veľa zarobiť len na nebezpečných chodníčkoch. Tak sa Dan Evans, životom bitý nešťastník, rozhodne zúčastniť riskantnej misie. Dobrovoľne sa pridáva k sprievodu, ktorého úlohou je dopraviť zločinca Bena Wadea na železničnú stanicu v mestečku Contention. Vlak do Yumy odchádza o 3:10.

Režisér James Mangold (Walk the Line, Identita) sa nás pokúša presvedčiť o tom, že western ako žáner ešte celkom nedodýchal. A veru, 3:10 vlak do Yumy dokazuje, že je to žáner stále pomerne svieži, i keď trochu kríva a občas sa musí prispôsobiť vonkajším potrebám. Russel Crowe v úlohe gaunera Bena Wadea a Christian Bale v úlohe farmára Dana Evansa sú zárukou, že ak aj bude náhodou film o ničom, herecké výkony spomínanej dvojice vás istotne nesklamú. Vláčik však ide z kopca rýchlejšie, ak sa naň pripojí niekto ďalší. A Ben Foster zvláda postavu Wadeovho komplica Charlieho Princea s takou eleganciou a gurážou, že by ste ho najradšej videli mŕtveho. Postavy sú naštylizované presne tak, ako sa na Divoký západ patrí. Banditi sú špinaví a ukrutní, neradno sa k nim ozývať. Svoje kolty ovládajú lepšie ako abecedu. Žien je pomenej a tie, ktorých sa dopátrame, sú vnútri noblesné, no voči svetu pritvrdé. Boháči sú čistí a voňaví, nosia elegantné klobúky a v rámci svojej naivnosti podceňujú nebezpečenstvo.

3:10 Vlak do Yumy (3:10 to Yuma, 2007)

Technicky je film zvládnutý, prihliadnuc k súčasným možnostiam, na očakávanej úrovni. Nechýbajú tu napr. efektne nakrútené prestrelky, či scény odkazujúce na krutosť banditov (upálenie zaživa). Pochmúrnu náladu a zlovestnú atmosféru legendárnej Divokej bandy Sama Peckinpaha síce Mangoldova novinka nedosahuje, napriek tomu by sme však mali byť vďační za fakt, že vôbec nejaký nový western vznikol.

3:10 vlak do Yumy ponúka divákom opticky príťažlivé exteriéry vyprahnutých púští, či suché mestečká vystrihnuté zo žánrovej príručky westernu. Do obrazovo-kompozičných orgií sa Mangold nepúšťa, no záberov na široké vodoprázdne pláne a majestátne kone Divokého západu sa pri súčasnom nedostatku westernov žiada čoraz viac. Paradoxom je popri tom všetkom fakt, že sa práve v týchto dňoch v kinách udomácňuje i ďalší westernový bandita, Jesse James.
Ku kladnému hodnoteniu filmu popri uspokojivo vykreslenej atmosfére Divokého západu významne napomáha i hudobný sprievod skladateľa Marca Beltramiho, ktorý si za svoj lahodný soundtrack vyslúžil nomináciu na Oscara.

Hlboko rozvíjaný príbeh, čo sa týka zvratov a širokej palety príhod, a  atraktívnosť akčne ladeného westernu, v ktorom sa kruté scény striedajú s pokojnými, má potenciál osloviť široké masy. Útrapy chudobného farmára predsa môže vyriešiť jediná úspešná misia, v ktorej sú zapustené základné koncepčné korene tohto filmu. Misia je nebezpečná, zločinec síce spútaný, no nie celkom bez šance na útek. Kto bude šikovnejší? Dobrovoľníci, ktorí sprevádzajú Bena Wadea len pre peniaze alebo Ben Wade, ktorý zabíja z presvedčenia? Popri hlavnom dejovom pláne, ktorým je úloha dobrovoľníkov doviesť zločinca na vlak, sa v Mangoldovom najnovšom počine otvárajú i ďalšie, bohužiaľ, menej konzistentné celky.

Jeden z nich kráča ruka v ruke s hlavným motívom a je de facto prebratý z originálu 3:10 to Yuma z roku 1957. Ide o prerod Bena Wadea v dobráka, ktorý si začína uvedomovať svoje prehrešky voči svetu. Divák to však až také jednoduché mať nebude. Myslí to Ben Wade vážne alebo len pokračuje v cynizme, ktorým je preslávený?

3:10 Vlak do Yumy (3:10 to Yuma, 2007)

Ďalší obsahovo ohraničený celok sa utápa v patetickosti, ktorej rozmery western len tak ľahko nenameria. Farmár Dan Evans sa pokúša dokázať svojmu synovi Williamovi, že je chlapom na správnom mieste. Je to príťažlivá téma, ktorá by v iných žánrových konšteláciách fungovala výborne, no vo westerne nemá čo hľadať. Najmä nie na miestach, kde sa všetky dejové linky prepájajú, a vám sa z tej veľkoleposti momentu chce tak trochu smiať. Mangold namiešal ingrediencie veľmi dobre, nie však výborne. Aj napriek tomu ubehol vlak do Yumy pomerne rýchlo. Film je to dejovo zaujímavý, pútavý a zábavný, nechýba mu dávka postupne gradovanej divokej akcie, ktorá vrcholí v závere. Škoda len, že sa utápa vo svojej prílišnej pompéznosti. Snaží sa totiž odovzdať viac posolstiev, ako je potrebné.

Pravdaže, divák, ktorý sa chce v kine predovšetkým zabaviť, si na kvalitne namiešanom nápoji aj tak pochutná. A keď ho nebodaj nejaký logický prešľap scenára predsa len vyruší, len nad ním mávne rukou. Mávol som ňou napokon i ja.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Lions Gate Films