Halloween

31.1.2008|Radovan Torda|
Halloween

Michael Myers je späť!!! Tento krát však nepôjde o nové pokračovanie kultového hororu z roku 1978, ale o kombináciu jeho prequelu a remaku. Bližší záber Michaelovho detstva nám na tridsiate výročie nenaservíruje nik iný ako kontroverzný hudobník, scenárista a režisér Robert Bartleh Cummings alias Rob Zombie.

Dimension Films dalo Zombiemu voľnú ruku s jedinou požiadavkou – oživiť Carpenterovu klasiku inak ako obyčajným prekopírovaním. Režisér síce vychádzal z pôvodného scenára, ale tam kde predloha objasňuje Myersovu minulosť rýchlym spočítaním vrážd, ktoré vykonal ako malý chlapec, Zombie zastavuje a predkladá detailný prierez Michaelovou čiernou dušou. Táto skutočnosť dodáva „B-čkovej“ vyvražďovačke ten správny rozmer a pomaly prenesie diváka k dobre známemu finále.

Halloween (2007)

V prvej tretine teda zistíme, že Michael má podobne ako väčšina detí problémy v škole (spolužiaci mu často bolestivo pripomínajú, že je synom striptérky), trápenie doma (despotický otčín ho neustále ponižuje) a rovnako ako jeho rovesníci má i svoje záľuby (týranie a zbieranie fotiek mŕtvych zvierat). Nečudo, že v jeden halloweensky večer sa rozhodne skoncovať so všetkými, ktorí mu tak veľmi znepríjemňujú život. Odloží sladkosti, vytiahne najväčší kuchynský nôž, nasadí si vlastnoručne vyrobenú papierovú masku a postupne likviduje príslušníkov svojej disfunkčnej rodiny. Potom s kamenným výrazom zasadne na verandu, držiac svoju malú sestričku – jedinú osobu, ktorá mu nijak neublížila a spoločne čakajú na matku. Nasleduje chlapcova hospitalizácia v psychiatrickom zariadení, kde za častých návštev doktora Loomisa (Malcolm Mcdowell) strávi celých 15 rokov. Keď sa mu podarí utiecť, má Michael jediný cieľ – opäť zjednotiť lepšiu časť svojej rodiny. Namieri si to priamo za svojou sestrou. Laurie (Scout Taylor-Compton) má však novú rodinu a o udalostiach spred pätnástich rokov nemá najmenšie tušenie...

A ďalej už to poznáte. Zombiemu sa podarilo vtesnať do109 minút záznam Myersových vražedných začiatkov, Loomisovu snahu o pochopenie Michaelovho správania i osudnú noc, kedy nerovní súrodenci vstanú tvárou v tvár (maskou v tvár). Skutočnosť, že Laurie a Michael sú rodina je jasne daná a Zombie ju využíva k ďalšiemu poodhaleniu vrahovho vnútra, i napriek tomu, že Carpenter divákov s týmto faktom oboznámil až v druhom pokračovaní. Samozrejme, pred mierne pozmeneným finále si Michael neodpustí zopár naozaj brutálnych vrážd, ktoré nie sú nijak nápadité, ale o to fatálnejšie vykresľujú zabijakove odhodlanie a bezcitnosť ukrytú v zastretom pohľade.

Halloween (2007)

Nový Halloween je skutočne iný ako originál. Nie je lepší (klasika ostane klasikou), ale rozhodne víťazí nad všetkými ostatnými (siedmimi) Myersovými oživeniami. Zombie nezaprie svoj originálny hororový rukopis a prezieravo vizualizuje skutočnosti, ktoré sú pre skalných fanúšikov notoricky známe, ale doposiaľ nemali možnosť uzrieť ich na filmovom plátne.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © MGM