Americký gangster (American Gangster)

31.1.2008|Jozef Mergeš|
Americký gangster (American Gangster)

Buď je človek niekým, alebo nikým. Frank Lucas (Denzel Washington) veru niekým je. Je to americký gangster, ktorý sa vypracoval z nikoho na niekoho. Môže si tak pohodlne užívať svoj americký sen, ktorý zdieľa i so svojou široko rozvetvenou famíliou. Nič však netrvá večne. Na druhej strane barikády stojí Richie Roberts (Russel Crowe). Ambiciózny policajt, ktorý sa tiež snaží dopracovať k americkému snu. Na rozdiel od svojich skorumpovaných kolegov sa Roberts snaží odolať každodennému pokušeniu policajného remesla. Keďže sa o americký sen usiluje legálnou cestou, rozhodne sa vrátiť takmer milión špinavých dolárov štátu. Stáva sa zidealizovaným mýtickým hrdinom vo svete bezbrehej policajnej korupcie a zločinu. Americký gangster Ridleyho Scotta (Votrelec, Gladiátor, Čierny jastrab zostrelený) je nakrútený podľa skutočných udalostí.

Film, na ktorom sa radami podieľal aj skutočný Frank Lucas, mal uzrieť svetlo sveta oveľa skôr. Štúdiá Universal Pictures sa napokon v roku 2004 do nakrúcania nepustili, keďže sa obávali prekročenia rozpočtu. Denzel Washington však i napriek tomu zinkasoval 20 miliónov dolárov, pretože mal v zmluve klauzulu o vyplatení honoráru aj v prípade, že sa film nakrúcať nebude. Tentoraz dostal peniaze až po nakrúcaní, ale jeho výkon to nijako neovplyvnilo. Charakterovo komplikovanú postavu (tvrdú voči okolitému svetu, citlivú voči rodine) zahral s prehľadom. Čo sa týka hereckých výkonov-nevýkonov, zaujal ma výkon Josha Brolina, ktorý rolu fúzatého skorumpovaného policajta zvládol dokonale a nevýkon portorickej herečky Lymari Nadal, ktorá zahrala manželku Franka Lucasa neskúsene a s prílišným rešpektom. Pôsobí veľmi neohrabane a nudne, a mám dojem, že je vlastne jedine krásna.

Americký gangster (American Gangster, 2007)

Príbeh Amerického gangstra je zasadený do Harlemu 70. rokov minulého storočia, ktorý sa len tak hemží nebezpečnými černochmi. Nebezpečnými aspoň z pohľadu bielych policajtov, ktorí sa sem boja chodiť už len z princípu. Harlem je preplnený ľuďmi, ktorí v živote nedosiahli to, čo chceli, lebo na to ani nedostali príležitosť. Po smrti Bumpyho Jonesa, ktorý držal nelegálne drogové kšefty Harlemu ako tak pohromade, sa z Harlemu stáva bojisko plné gangov, ktoré nikto nedokáže ovládnuť. Tak prichádza Frank Lucas, Jonesov učeň, ktorý sa snaží podobať svojmu niekdajšiemu pánovi a svojmu cieľu podriaďuje všetko. Navyše sa snaží zarúbať o čosi vyššie ako jeho predchodca – Frank Lucas chce byť nezávislý, Frank Lucas nepatrí nikomu. A stáva sa neobmedzene bohatým. Jeho mladší bratia sa vzdávajú svojich osobných snov a snažia sa stať vplyvnými a bohatými, ako je Frank sám. Človek, ktorý len nedávno dosiahol i prekonal svoj vzor, sa stáva vzorom pre ostatných. Tu sa kryštalizuje sociálny rozmer Amerického Gangstra. Ridley Scott ho však nepreháňa, nechce nikoho poučovať, ani nehľadá riešenia. Skôr sa snaží  poukázať na dobu ako takú. A doba je veru nevyspytateľná. Zdá sa, že vyhovuje najmä podliakom. Frank Lucas využíva vojnu vo Vietname na to, aby sa dostal k čistému stopercentnému heroínu. Následná nízka predajná cena Modrého zázraku spôsobuje, že začínajú krachovať ostatní drogoví dealeri. Polícia je takmer nečinná, protidrogové jednotky skorumpované, nikomu sa v tejto bláznivej dobe nedá veriť. Tak vzniká úzko špecializovaná vyšetrovacia jednotka pod vedením Richieho Robertsa, ktorej primárnou úlohou je pochytať veľké ryby drogového priemyslu.

Americký gangster vám určite v mnohom pripomenie Nepodplatiteľných (zriadenie neskorumpovanej policajnej jednotky), či iné klasiky modernej gangsterky. Je to pochopiteľné, nakoľko isté žánrové pravidlá sa dodržiavajú bez výnimky. Americký gangster však za vyše dve a pol hodiny neponúka nič, čo by sme už inde nevideli. Ridley Scott to zvládol po vizuálnej stránke výborne, ale predsa len jeho najnovšiemu filmu chýba trochu korenia v podobe priamočiareho deja a pravidelnejších akčných dávok. Platí to najmä pre strednú časť filmu, ktorá je zbytočne rozťahaná. Ridley Scott nám tu ponúka obraz života vysoko postaveného drogového dealera, jeho problémy i radosti. Filmu tu chýba hlavne dynamika, ktorá by prepojila úvodnú ctižiadostivosť Franka Lucasa a jeho pôsobivý koniec. Všetko sa tu deje tak pomaly, až to nemá konca kraja. Ešteže to zachraňuje posledných 40 minút.

Americký gangster je napriek maličkým vnútorným zraneniam vydarenou gangsterkou s výborným, priam kozmeticky dokonalým vizuálom. Mínusom je len miestami nevierohodný scenár (vražda na ulici plnej ľudí, pred očami vlastnej rodiny), prehnane dlhá minutáž, či absencia častejšieho pocitu napätia. Kladmi sú výborne vypracovaná atmosféra Harlemu podfarbovaná dobovou hudbou, presvedčivý Denzel Washington a množstvo scén, z ktorých však, bohužiaľ, žiadna nie je jedinečná. Osobne trochu nerozumiem ováciám, ktoré si tento film vyslúžil. Nech je ako chce, do kina radšej choďte s rezervovaným pohľadom na vec. Inak sa miernemu sklamaniu, aké som zažil ja, nevyhnete. Pre mňa osobne len lepší priemer.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures