Nastassja Kinski bývalá nemecká Lolita

4.3.2008|Jozef Rigo|
Nastassja Kinski bývalá nemecká Lolita

(24.1.1959, Berlín, Západné Nemecko)

Nastassja Kinski - netrvalo jej dlho a do povedomia divákov sa dostala ako sex symbol. Jej nevinné oči a úsmev v spojení s neuveriteľným sexuálnym vyžarovaním privádzali do vytrženia tisíce mužov na oboch stranách oceánu.
Vyrastala ako dcéra hercov Klausa Kinskeho a Ruth Brigitte Tockiovej v Západnom Berlíne, Ríme, venezuelskom Caracase a najmä v Mníchove, kde tiež v roku 1977 maturovala na gymnáziu. Nastassja sa narodila v Berlíne, o dátume jej narodenia však koluje viacero fám, jasné je len toľko že sa narodila buď v roku 1959, alebo ako tvrdí ona v roku 1961. Kontakt so slávnym otcom stratila ešte pred pubertou, čoskoro si však našla vplyvného ochrancu v podobe režiséra Romana Polanskeho. Ako trinásťročnú ju objavila na jednej mníchovskej diskotéke manželka režiséra Wima Wendersa, ktorý jej vo svojom filme Chybný pohyb /Falsche Bewegung, 1975/, je to príbeh o spisovateľovi putujúceho za inšpiráciou, zveril rolu nemej dievčiny Mignon. Do širšieho povedomia sa zapísala hlavnou úlohou stredoškoláčky, kde ju milostný pomer s profesorom  doženie k vražde vydierajúceho žiaka v televíznej kriminálnej dráme Maturita.
Nastassja Kinski sa hereckej kariére vraj zo začiatku bránila. "Mala som rodinnú skúsenosť, čo to obnáša  a to nebolo pre túto prácu úplne ideálne. Ale stretla som veľa zaujímavých ľudí. Tí, ktorí sa o mňa starali, keď som bola veľmi mladá" sverila sa novinárom na terase hotela Flóra ako hosť na MFF Artfilm v Trenčianskych Teplicicach. V roku 1976 sa ako šestnásťročná Nastassja zoznámila s režisérom Romanom Polanskim, pre ktorého je zamýšľaný /o desať rokov neskôr sa konečne zrealizoval, ale už bez jej účasti/ film Piráti s ňou fotograf Harry Benson urobil sériu snímkov, uverejnených v módnom časopise Vogue, kde sa potom objavovala ako modelka. Odbornú hereckú prípravu absolvovala u Leea Strasberga v newyorskom Actors Studiu. Medzinárodnú hviezdu a držiteľku Zlatého glóbusa  roku 1979  z nej razom urobila tragickým osudom zastihnutá hrdinka filmovej adaptácie románu Thomasa Hardyho Tess /1979/ režiséra R. Polanskeho. "Môj otec mi nikdy nepomáhal. Roman Polanski bol prvým mužom v mojom živote, ktorý ma podporoval a dodával mi istotu. Ja som ho skutočne milovala. A on miloval mňa," spomínala herečka. Kuriózne znie, že film Tess odmenený tromi Oscarmi s ňou v britsko-francúzskej produkcii Polanski natočil rok potom, čo sa útekom z Hollywoodu do Európy vyhol súdu - za zvedenie maloletej dievčiny.
Zaujímavosťou je, že počas svojho pobytu v USA mala Nastasja za spolubývajúcu budúcu hollywoodsku top herečku – Demi Moore. Bola to práve ona, kto ju prehovoril hodiť školu za hlavu a skúsiť šťastie v herectve a modelingu.
Vďaka svojim telesným pôvabom, z ktorej vyžaruje dievčenská nevinnosť, ale tiež dráždivá zmyselnosť, bola Nastassja Kinski často obsadzovaná do úloh založených na erotickej príťažlivosti hrdiniek Taká, aká si /Cose come sei, 1978/; Mačací ľudia /Cat People, 1982/, Hárem /1985/ alebo Bolesť lásky /Maladie d´amour, 1987/. Zaujímavou skúsenosťou pre ňu bolo účinkovanie v experimentálnom muzikáli Jedna od srdca /One from the Heart, 1982/ režiséra F. F. Coppolu, kde stelesnila záhadnú cirkusovú akrobatku Leilu. Pôsobivú kreáciu, za ktorú získala Nemeckú filmovú cenu v roku 1983, predviedla v úlohe klavíristky Kláry Wieckovej a o jej milostnom vzťahu ku skladateľovi Robertovi Schumannovi /Herbert Grönemeyer/ v životopisnej dráme Jarná symfónia /Fruhlingssinfonie, 1983/r. P. Schamoniho.

Nastassja Kinski so svojim slávnym otcom Klausom
Nastassja Kinski so svojim slávnym otcom Klausom

Vďaka svojmu účinkovaniu vo viacerých filmoch a seriáloch, kde sa nebála odhaliť svoje telo sa stala neuveriteľnou rýchlosťou sex symbolom. Mimoriadne ju preslávila fotografia  legendárneho Richarda Avedona, na ktorej leží nahá s hadom okolo tela.
Uznanie jej priniesli práve úlohy nešťastne vydatých mladých žien, ktoré sa vrhajú po láske, ale snažia sa tiež chrániť si svoju nezávislosť: manželka navrátilca z japonského zajatia Mária v milostnej dráme Máriini milenci /Maria´s Lovers, 1984/ režiséra A. Končalovského; chorú hrdinku, ktorá sa nemôže rozhodnúť medzi dvoma odlišnými mužmi sa zapísala do pamäti divákov vo filme Bolesť lásky a od rodiny odlúčená matka Jane v psychologickej dráme podľa poviedok Sama Sheparda Paríž, Texas /Paris, Texas, 1984/ režiséra W. Wendersa.
V rýchlom slede potom Nastassja Kinski natočila Hotel New Hampshire /1984/, kde sa zišla s Jodie Fosterovou či výpravnú Revolúciu /The Revolution, 1985/, v ktorom boli jej partnermi Al Pacino a Donald Sutherland. Žiadny z týchto filmov však dieru do sveta neurobil a ani Wendersovo Tak ďaleko, tak blízko /In weiter Ferne, so nach!, 1993/, v ktorom sa režisér pokúsil nadviazať na svoje ocenenie Nebo nad Berlínom, nedosiahol viac než ku zvláštnej cene poroty v Cannes.
Nastassja Kinski bola oficiálnym hosťom na MFF v Karlových Varoch roku 2001 v rámci uvedenia drámy z emigrantského prostredia Americká rapsódia /An American Rhapsody, 2001/ režisérky E. Gardosovej. Život Nastassje Kinskej, hviezdy zahajovacieho večera karlovarského festivalu je jeden veľký horký paradox. Večne jej predhazovali slávneho otca, Klaus Kinski však rodinu opustil. Vlastným deťom sľubovala lepšie zázemie, ale vždy potom ich vystavila svojím búrlivým vzťahom a rozchodom. Zažiarila už ako školáčka, volali ju "nemecká Lolita" a "symbol sexu", samozrejme doplatila na to.
"Režiséri ma nebrali celé roky vážne. Bola som mladá a oni si mysleli, že so mnou môžu manipulovať," obhajovala herečka spätne svoje chovanie náladovej hviezdy - vraj to býval len obranný reflex. Čím viac dozrievala, tým menej náročné filmy jej ponúkali; v dobe, kedy sa živila ako modelka, o nej sarkasticky písali, že práve v tejto úlohe je najlepšia: "nemá a nádherná". V posledných rokoch sa však znovu vracia na výslnie, ide z filmu do filmu a hovorí: " Prežila som ťažké obdobie. Starám sa o svoje deti a tvrdo pracujem, aby oni mohli byť šťastné."
Flm Americká rapsódia, v ktorom Nastassja Kinski hrá ženu utekajúcu z komunistického Maďarska. ktorá si so sebou smie vziať len mladšiu z dcér a tá staršia, ktorú získa pomocou Červeného kríža až po dlhom čase, k matke potom ťažko hľadá cestu, svojím dejom zhodou okolností pripomína zložité osudy samotnej herečky - matky. Aby tých paradoxov nebolo málo, herečka Nastassja Kinski ako by si sama hovorila o popieraní svojho pestrého súkromného života, pretože o práci príliš hovoriť nechce. "Filmy milujem, ale nerada o nich rozprávam," tvrdí Nastassja. Pritom aj jej pestrá profesionálna dráha by sa mohla stať podkladom pre hollywoodsky príbeh.
Od tej doby sa jej profesionálna kariéra príliš nepohla. "Urobila som to vedomé rozhodnutie - viac kontrolovať svoj život," tvrdí Nastassja Kinski. Od tej doby viacej odpočíva aj pobyt na Artfilme označila za "dovolenku". "Páčil sa mi fakt, že som mohla prísť so svojou dcérou. Môžeme sa tak vzájomne užiť. Čas odlúčenia pri práci býva  ťažký," zverila sa. Pôvodne plánovala dcére ukázať slovenský romantický Oravský hrad, kde kedysi natáčal jej otec Klaus Kinski. Nevyšlo im to.
Od roku 1984 bola Nastassja Kinski vydatá za egyptského filmového producenta Ibrahima Moussu, s ktorým má syna Aljoschu a dcéru Sonja Lela Sarah, niekoľko rokov žila so slávnym černošským skladateľom /hlavne filmovej hudby/ Quincy Jonesom, z ich vzťahu pochádza dcéra Kenya Julie Miambi Sarah. V poslednej dobe sa zblížila s hercom Deanom Cainom, hlavným predstaviteľom seriálového Loisa a Clarkea.
Táto herečka a modelka, nie je talentovaná len čo sa týka vystupovania pred filmovými kamerami, ale napríklad ovláda aj päť svetových jazykov a je presvedčenou vegetariánkou. A aj keď sa už na televíznych obrazovkách neobjavuje tak často, svojich fanúšikov si zachovala dodnes.

Jej ďalšie známe filmy: Mesiac v kanáli /La Lune dans le caniveau, 1983/, Neverne tvoja /Unfaithfully Yours, 1984/, Za svitu luny /In una notte di chiaro di luna, 1989/, Osudové zrýchlenie /Terminal Velocity, 1994/, Crackerjack /1994/, Smutný chlapec /Little Boy Blue, 1997/, Láska na jednu noc /One Night Stand, 1997/, Deň otcov /Father´s Day, 1997/, Savior /1998/, Podoby lásky/srdce ti napovie /Playing by Heart, 1998/, Narušiteľ /The Intruder, 1999/, Horúce sladkosti /Time Share, 2000/, Nič nehovor /Say Nothing, 2001/, Denník sexuálnych obetí /Diary of a Sex Addict, 2001/, Nebezpečné známosti /TV – Les Liaisons dangereuses, 2003/, Nájdený ráj /Paradise Found, 2003/, D´Artagnanova dcéra /La Femme Musketeer, 2003/, Moje druhé ja /Á ton image, 2004/, Inland Empire /2006/.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Wikipedia

Súvisiace články