Iron Man

10.5.2008|Stano Sokolský|
Iron Man

Prvým Májom sa v kinách začala sezóna blockbusterov, programy kín su toho dôkazom. Budúci týždeň má premiéru sci-fi thriller Doomsday a CGI efektami preplnený Speed Racer, 16. Mája sa toho síce veľa neudeje, ale týždeň na to (teda 23.5) nás čaká hádam najvýznamnejšia filmová udalosť za posledných pár rokov – do kín nás naláka štvrté dobrodružstvo Indianu Jonesa. Plejádu letných trhákov však dnes odštartoval jeden z najznámejších komixových hrdinov Marvelu – Iron Man – na ktorého sa pozrieme zblízka.

Samotný príbeh o Iron Manovi debutoval v roku 1963, samozrejme v komixovom gigante Marvel. Tony Stark, technologický génius, playboy a viac-menej aj exhibicionista, vlastní gigantickú firmu na výrobu všemožných zbraní. Na svoj podnik je hrdý a s vášňou ho reprezentuje. Všetko však zmení prezentácia zbrane, pri ktorej ho unesú dnes tak populárni teroristi, ktorí mu spôsobia vážne zranenie – jedna črepina mu pri explózii uviazne blízko srdca a v bezpečnej vzdialenosti od neho musí byť udržiavaná elektromagnetom. Po tom, čo sa Stark stane svedkom zneužitia jeho vlastných zbraní, rozhodne sa bojovať proti zlu všetkými dostupnými prostriedkami, vďaka svojej genialite a prakticky neobmedzeným finančným zdrojom si skonštruuje mechanické brnenie, ktoré je na neuveriteľnej technologickej úrovni a vďaka nemu získava superschopnosti, ktoré nemieni použiť na vojenské účely…

Dej teda rozoberať ďalej nejdem, poďme k detailom samotného filmu. Iron Man je vôbec prvým filmom financovaným iba spoločnosťou Marvel, ktorá do neho investovala nemalú sumu – skoro 160 miliónov Amerických Dolárov. Na to, že je to ich debut, je tá suma celkom riskantná, keďže nikdy predtým na vlastné trovy neotvárali sezónu letných blockbusterov, osobne si však myslím, že nebude problém získať túto sumu späť. Režisér Jon Favreau (Zathura, Elf) mal totiž naporúdzi doslova Oscarový tím – scenáristov Marka Fergusa a Hawka Ostbyho, ktorí boli nominovaní na Cenu Akadémie za scenár k sci-fi thrilleru The Children Of Men, produkčného dizajnéra J. Michaela Rivu (taktiež nominovaný na Oscara, prsty mal napríklad v Spidermanovi 3, Zathure a Evolution) no a samozrejme celú plejádu skvelých hercov – Oscarovú Gwyneth Paltrow, nominantov Roberta Downeyho Juniora a Terrencea Howarda a v neposlednom rade aj štvornásobného nominanta Jeffa Bridgesa. Teda hviezdne obsadenie, k tomu nie je čo dodať a práve na ňom čiastočne stojí úspech samotného snímku.

Iron Man (2008)

Robert Downey Junior, ktorého sme naposledy mohli vidieť napríklad v thrilleri Zodiac, si takpovediac ukradol celý film pre seba, skoro sa to podobá na prípad Pirátov Karibiku, kde Johnny Depp zožal obrovský úspech za postavu Jacka Sparrowa. Downeyho Tony Stark je cynický (spočiatku dosť egoický) miliardár s poriadne suchým zmyslom pre humor, ktorý si jeho postava ponechá až do konca filmu napriek tomu, že jeho egoizmus ustúpi do úzadia a jeho únos ho navždy zmení. Výborné sú aj scény, v ktorých preskakujú iskričky medzi ním a jeho osobnou asistentkou s dosť nepodareným menom Pepper Pots v podaní očarujúcej Gwyneth Paltrow, ktorá v Starkovi takpovediac postupne odhaľuje jeho lepšiu stránku (na jednom dare od nej je napísané: This is a proof, that Tony Stark has a heart, teda Toto je dôkaz, že aj Tony Stark má srdce) a nakoniec mu je aj veľmi nápomocná a srdcu blízka. Jeff Bridges v zápornej role taktiež nezaostáva a jeho slizský a sebavedomý Obediah Stane je zloduch ako vystrihnutý z učebnice (v tomto prípade skôr z komixu).

Samotný dej mohol byť oveľa lepší, keby si scenáristi odpustili niektoré klišé scény. Tá najhoršia je v závere filmu, kde záporná postava predvádza presne to, čo by robiť nemala – zbytočne trkoce a nekoná, z podobných scén si už uťahovala kopa paródií a kreslených seriálov. Ďalšou trhlinou sú zbytočné postavy – novinárka Christine Everhart, bez ktorej by sa film určite zaobišiel, teroristický zloduch Abu Bakaar, ktorý takpovediac jednej scéne prišiel a v ďalšej odišiel, agent Phil Coulson, ktorý sa síce v závere snažil pomôcť, ale na veľa sa nezmohol.
Obrovským plusom je však na druhej strane dynamika deja – za celých 126 minút sa rozhodne nudiť nebudete, akčné scény su vďaka perfektnej výprave skoro dokonalé, na svoje si prídu aj milovníci CGI efektov, o ktoré sa postarali ako inak Lucasove štúdiá Industrial Light and Magic, samotný Iron Man a jeho kostým trocha pripomínajú prácu na Transformeroch, je to proste pastva pre oči. Od komixovej predlohy sa skoro vôbec nelíši, okrem toho technologické hračky, vybavenie Starkovho domu a pracovne nie sú taktiež na zahodenie.

Čo sa týka Soundtracku, ten je robený na štýl spomínaných Transformerov – slušná zbierka rockových skladieb prelínaná klasickým doprovodom Ramina Djawadiho (ktorý sa postaral napríklad o hudbu k seriálu Prison Break). Horšie je, že podľa portálov Soundtrackcollector.com a MovieMusic.com sa nie všetky pesničky objavia aj na oficiálnom CD, ktoré bude na moje sklamanie (a prekvapenie) v predaji až od 6. Mája. Je to dosť nezvyčajné, pretože Soundtracky zvyknú vychádzať pár dní pred premiérami filmov. Hudobný doprovod k Iron Manovi je teda adekvátny k akčnému filmu a nikoho jednoznačne nesklame.

Iron Man (2008)

Iron Man bude jednoznačne úspešným štartom do sezóny letných filmových trhákov, má svoje chyby, ale vďaka hereckým výkonom, prepracovaným digitálnym efektom, skoro dokonalej výprave a dobrému Soundtracku sa na chybičky v deji a zbytočné klišé dá zabudnúť. Nedosahuje síce kvalít Transformerov, ale jednoznačne spadá do kategórie novodobých blockbusterov založených na komixových príbehoch, takže ak máte radi akciu a neurazí vás komixová predloha, návštevu kina jednoznačne odporúčam.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Paramount Pictures