Neuveriteľný Hulk (The Incredible Hulk)

19.6.2008|Stano Sokolský|
Neuveriteľný Hulk  (The Incredible Hulk)

Zdá sa, že tento kalendárny rok je rokom komixových Blockbusterov, sezónu nám úspešne pred pár mesiacmi začal Iron Man, čakajú na nás ešte napríklad Hancock, Batman vo filme Dark Knight, či pokračovanie Hellboya. Nesmieme ale zabudnúť ani na jedného z najstarších kreslených hrdinov – Hulka, ktorý sa pokúša získať si priazeň divákov už po druhý krát.

Za tých 5 rokov, ktoré uplynuli odkedy sme sa prvýkrát mohli s Hulkom stretnúť v kinách, sa veľa vecí zmenilo. Jednotka, ktorá bola podľa môjho osobného názoru dosť podcenená, zarobila v Box Office dvojnásobok svojho rozpočtu, napriek tomu bolo pokračovanie vďaka negatívnym reakciám kritikov ohrozené. Marvel sa však nechcel vzdať plánov so svojím úspešným komixovým hrdinom a preto sa postaral o zmenu na režisérskej stoličke, ktorú namiesto Anga Leeho (Tiger a Drak, Brokeback Mountain) získal tentokrát Louis Leterrier (Transporter 1 a 2), zaobstaral aj nových scenáristov a v neposlednom rade kompletne vymenil pôvodné herecké obsadenie.

Dej filmu prezrádzať nebudem, môžem však naznačiť, že hlavné črty sú v podstate tie isté ako v prípade prvej časti. Môžem sa vyjadriť aj viac ironicky – pozrite si Hulka z roku 2003 a viete predpovedať skoro všetko.

Neuveriteľný Hulk  (Incredible Hulk, The, 2008)

Poďme ale k detailom, rád by som začal hercami – z pôvodného filmu tu nestretnete doslova nikoho. Eric Bana už nie je Hulkom / Bruceom Bannerom, nahradil ho Edward Norton, jeho osudová láska je Liv Tyler (namiesto Jennifer Connelly), generála Rossa stvárnil namiesto Sama Elliotta William Hurt, a tak ďalej. Otázne je, či sa vďaka týmto zmenám zvýšila aj kvalita výkonov – dovolím si tvrdiť, že nie. Nechcem nijak spochybňovať herecké kvality Edwarda Nortona, predsa len patrí k najlepším hercom v dnešnej dobe, ale táto postava mu podľa mňa jednoducho nesadla. Je to subjektívny názor, ale Eric Bana bol ten pravý človek, do roly Bannera ako uliaty. Nortonov Bruce je  akýsi nesvoj, vyzerá, ako keby nevedel, ako sa má v tej-ktorej scéne tváriť. Vedľajšie postavy sú až na jednu výnimku totálne nenápadné a bezrozmerné, generál Ross si ide tupo za svojím cieľom dostať Bannera aj za cenu straty životov jeho vojakov a lásky jeho vlastnej dcéry (Liv Tyler), ktorá sa tiež práve nezaskvela a okrem utrápenej a prekvapenej (ale zato pôvabnej) tváre neohromí ničím. A teraz k tej výnimke, bohužiaľ, zasa iba negatívne – vojak Emil Blonsky stvárnený Timom Rothom je totálne umelá postava, ktorá bola do filmu pridaná iba s cieľom nejakého akčnejšieho zakončenia. Nechápem celkom jeho posadlosti (nebudem prezrádzať detaily), je podľa mňa nepodložená a nezmyselná, proste a jednoducho si vsugeroval akýsi cieľ, ktorý s jeho doterajším životom nemal nič spoločné, ale napriek tomu je ochotný slepo obetovať svoj život. Herci teda žiadna sláva.

Ďalším negatívom sú digitálne efekty a hlavne stvárnenie samotného Hulka (a jeho nepriateľa). Stačí si to porovnať s 5 rokov starou prvou časťou a dôvod je jasný – žiadna zmena, žiadne zvýšenie kvality efektov aj napriek tomu, že za 5 rokov digitálny priemysel pokročil o hodný kúsok. Nedá mi neporovnať Incredible Hulk s Transformermi – oba filmy majú rovnaký rozpočet 150 miliónov Amerických Dolárov a rozdiel v kvalite CGI je niekoľko tried, dôvodom bude asi to, že efekty pre Transformerov vytvorilo ILM a nového digitálneho Hulka štúdio Rhythm & Hues, ktoré napriek úspechom v prípade Narnie a Zlatého Kompasu má zjavne ešte čo doháňať.

A konečne sa dostávame k niečomu pozitívnemu – výprave, soundtracku a čiastočne aj k akcii. Výprava je vysoko nadpriemerná, je to vidno už prakticky od prvej scény, dej sa odohráva vo viacerých kútoch sveta, takže tomu sa nedá veľa vytknúť. Akciechtivé osoby si v tomto filme viac-menej prídu na svoje, hoci hluché miesta mu nechýbajú, predsa je to len komixovka a tie zvyknú ponúkať dosť adrenalínových scén. No a jednoznačne plný počet bodov by som udelil hudbe k filmu. Ak niekto z vás v minulosti videl seriál The Incredible Hulk, istotne si všimne aj jeho pôvodnú záverečnú skladbu zakomponovanú do nového soundtracku. Nejde však len o ňu, celková konzistencia hudby je skoro dokonalá, dokonale dopĺňa obraz a pridáva celkovému dojmu z filmu veľké plus.

Neviem zhodnotiť, či existuje nejaká skupina ľudí, ktorej by sa Nuveriteľný Hulk na sto percent páčil. Niektorí si v ňom nájdu pekné momenty, fanúšikovia komixu naň možno taktiež nedajú dopustiť, ale úprimne by som v tomto prípade návštevu kina neodporučil hádam nikomu. Možno ho ohodnotím podobne ako Tomb Raider, avšak ten je aspoň vhodný ako ľahká zábava po náročnom dni v práci alebo v škole, pokračovanie Hulka by som si ale po jeho prvom preskúmaní už viackrát nepozrel.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures