Wall-E

11.7.2008|Stano Sokolský|
Wall-E

Pixar - štúdio, ktoré je pre mnohých synonymom k slovu úspech. Prečo? Pretože počas celého svojho pôsobenia na striebornom plátne ešte ani raz neurobilo chybný krok. Je miláčikom médií, čo je však dôležitejšie, získalo si na svoju stranu filmových kritikov. Už párkrát sa objavili vyjadrenia, že kvalitatívnu latku si stavia príliš vysoko a keď sa dostavil výsledok, filmová verejnosť bola ohúrená a tvrdila, že vyššie sa už prakticky ísť nedá. Hoci posledný animák od Pixaru Ratatouille bol skvelým výtvorom, dokonalým však nebol. Lenže teraz poprosím fanfáry - hoci je to ešte len úvod recenzie, môžem s čistým svedomím prehlásiť, že Wall-E hranicu dokonalosti dosiahol.

Je ťažké recenzovať film, ktorý je z viacerých stránok dokonalý. Áno - dovolím si použiť tento superlatív - dokonalý. Pixar už viackrát dokázal, že porekadlo \"Risk je zisk\" je (aspoň v ich prípade) pravdivé. Veď kto iný by si dovolil oživiť motív zabudnutých superhrdinov v štýle 70tych rokov (The Incredibles), prípadne príbeh potkana (spomínaný Ratatouille), ktorého životným snom je stať sa kuchárom. No a Wall-E je asi najlepším príkladom, že animátori z Pixaru v spolupráci so svojou materskou firmou Disney sú schopní čokoľvek premeniť v číry úspech. Aký je recept?Hlavné ingrediencie sú v tomto prípade štyri – zaujímavý príbeh, skvelé postavy a vizuálne spracovanie plus hudba. K posledným dvom sa vrátim neskôr a začnem stručným opísaním deja a hlavných postáv.

Wall-E je malý robot, ktorý sa v ďalekej budúcnosti na ľudoprázdnej Zemi stará o upratovanie obrovského množstva odpadu, ktorý ľudstvo za stáročia vyprodukovalo a vďaka ktorému opustilo planétu a žije na obrovských vesmírnych staniciach. Wall-Eho dni su monotónne, stláča odpad do malých kociek a vytvára z nich obrovské kopy. Zberá rôzne predmety, ktoré ho zaujmú a vďaka nim spoznáva aspoň zčasti jeho tvorcov - ľudí. Idylku však naruší pristánie sondy na Zemi, ktorá má za úlohu zistiť, či je už obývateľná a či sa príroda zregenerovala. Samotná sonda po krátkej chvíli odletí, avšak na Zemi zanechá minisondu – robota nežného pohlavia EVE na vysokej technickej úrovni, aby planétu dôkladne preskúmala. No a od tohto momentu sa začína nezvyčajný romantický príbeh o vzťahu dvoch robotov, ktorý vyvrcholí vo vesmíre v závere filmu. Ono samotný dej neznie ako nič extra, avšak čo podľa mňa diváka zaujme oveľa viac je to, akým spôsobom Pixar vdýchol ľudskosť do Wall-Eho a EVE a ako medzi nimi preskakujú iskričky rozvíjajúceho sa vzťahu. Hoci to bude možno znieť bizarne, Wall-E je romantickým sci-fi animákom, ktorý hlavným a aj vedľajším príbehom dokáže upútať divákov všetkých kategórií. Vdýchnuť romantický podtón do filmu, kde sú postavy vytvorené z jednotiek a núl bez prítomnosti živých hercov - to je umenie a animátori toho dosiahli vďaka dokonale prepracovanej animácii. Ja osobne som sa počas filmu prichytil, ako v duchu držím palce obom hlavným postavám, aby sa všetko dobre skončilo a aby sa ich vzťah dopracoval až k láske. (Podobné pocity malo aj zopár kritikov z RottenTomatoes...)

Wall-E (2008)

Samotné vizuálne spracovanie filmu je asi to najlepšie, čo sa dá od Pixaru vidieť. Už som spomenul, že animácia hlavných postáv je priam perfektná, Wall-E je ošúchaný, na niektorých miestach aj hrdzavý malý robot, na ktorom je vidno, že pár storočí denno denne pracuje. Na druhej strane EVE patrí do novej generácie robotov, ktorá vyzerá ako produkt spoločnosti Apple so skoro neobmedzenými schopnosťami. Jej komplexnosť z nej priam vyžaruje, aj vďaka jednoduchému dizajnu je jasné, že ide o postavu nežného pohlavia (ak sa to teda dá takto v tomto prípade nazvať). Ľudia sú v prípade tohto animáku spracovaní viac-menej komixovo, tí však aj tak veľa vody v deji nenamútia. Samotná animácia planéty Zem je blízka realite, vesmír vyzerá magicky a vesmírne stanice a ich interiér upúta rôznymi sci-fi nápadmi a pestrými farbami. Pixaru jednoducho v tomto prípade nie je čo vytknúť.

Posledná ingrediencia, ktorú síce možno niekto nebude považovať za tak dôležitú (avšak ja osobne to tak nevidím), je hudba k filmu, teda Score. O to sa postaral Thomas Newman v spolupráci so známym spevákom Petrom Gabrielom (bývalý člen dnes už legendárnej skupiny Genesis) a ide o jeden z najlepších hudobných doprovodov, aké som v poslednom čase počul. Je jasné, že nedosahuje pompéznosť Johna Williamsa, avšak Wall-E nie je vesmírnou ságou, ale romantickým filmom a to Newman s Gabrielom dokonale vystihli. Hoci sa musím priznať, že Score som prvýkrát počul už asi pred dvoma týždňami a vtedy ma až tak za srdce nechytilo, po pozretí filmu som ho chápal z úplne inej stránky uvedomil som si, aká je jeho prítomnosť v snímku dôležitá (Osobne by som vyzdvihol skladby Eve, Eve Retrieve, The Axiom, Static a hlavne Define Dancing) . Score obsahuje celkovo 38 skladieb, prítomná je aj pesnička od Louisa Armstronga a titulná skladba k filmu Down To Earth od Petra Gabriela, plus 2 skladby z legendárneho muzikálu Hello, Dolly!, ktorých prítomnosť pochopíte až po zhliadnutí samotného filmu. Jednoznačne odporúčam, hoci zo začiatku bude možno pôsobiť trošku mätúco, verte, že si ho obľúbite. Hudba teda, tak isto ako príbeh a animácia na 100 percent.

Wall-E (2008)

Wall-E je filmom, ktorý doteraz chytil za srdce majoritnú časť divákov. Málokedy sa stáva, že väčšina filmových časopisov (Empire, TotalFilm, Variety) a online portálov (themovieblog.com, rollingstone.com) ohodnotia nejaký film priam jednohlasne plným počtom bodov, dielu od Pixaru sa to však podarilo. Čo je však dôležitejšie, aj kritici prejavili pozitívne ohlasy, stačí zájsť na RottenTomatoes.com a zistíte, že od kritikov z celého sveta získal Wall-E 97% a od Top kritikov z filmovej brandže dokonca 100%-né hodnotenie, čo je veľkou zriedkavosťou (niektorí z nich sa dokonca vyjadrili, že by mal byť nominovaný na Oscara za najlepší film roka 2008). Wall-E je jednoducho filmom, ktorý vám zostane nadlho v pamäti, niečo ako pohladenie na duši, dokonalosť na striebornom plátne. Je romantickým sci-fi filmom, plným humoru a vtipov, ktorý poteší každého fanúšika filmu nehľadiac na vek. Nemôžem ohodnotiť inak ako piatimi hviezdičkami, Wall-E sa dostal v mojom súkromnom rebríčku na popredné priečky. Jednoznačne odporúčam.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Walt Disney Pictures