Múmia: Hrob dračieho cisára (Mummy: Tomb of the Dragon)

7.8.2008|Stano Sokolský|

Sériu o Múmii pozná istotne väčšina z vás. Svojho času to boli dva veľmi úspešné Blockbustery, ktoré kraľovali v kinách a samozrejme aj v Box Office po celom svete. Oba diely zarobili minimálne štvornásobok svojho rozpočtu, čo boli vynikajúce výsledky. O úspech sa postaral hlavne režisér Stephen Sommers, ktorý divákov ohúril vyváženým mixom akcie, suchého humoru a nadčasových digitálnych efektov, ktoré spolu s dobrými hercami vytvorili ideálnu rodinnú zábavu, ktorá síce kritikov neohúrila, ale získala si veľkú kopu priaznivcov po celom svete. Rok po premiére Múmia sa Vracia sme mali možnosť v kinách vidieť aj akési voľné pokračovanie s Dwayneom Johnsonom (The Rock) v hlavnej úlohe - Kráľ Škorpión, ktorý už ale pôsobil troška ako mierne predĺžená časť seriálu Xena a jeho výsledky neboli síce zlé, ale úspechu pôvodných múmií nedosahovali. Už v tom čase som si želal, aby štúdiá a Sommers nechali pôvodnú sériu takou ako je a nesnažili sa z nej vymlátiť ďalší kapitál.

No a čo čert nechcel, po šiestich rokoch (v roku 2007) sa objavili prvé správy o možnom vzkriesení série. Zo začiatku to vyzeralo tak, že réžiu bude mať zasa na starosti Stephen Sommers, avšak po čase sme sa dozvedeli, že nielen že sa dej presunie to Číny, ale že Sommers prenechal režírovanie Robovi Cohenovi. Po tejto správe som ja osobne zostal zhrozený, pretože Cohen bol (a je) až na jediný prípad (Rýchlo a Zbesilo, ktoré úplným prepadákom nebolo) zárukou prešľapov. Odrieknutie účasti Rachel Weisz, ktorá v pôvodnej sérii stvárnila partnerku/manželku Ricka O'Connella (Brendan Fraser) ma iba utvrdilo v tom, že sa asi nemáme na čo tešiť, hoci ako sa hovorí, nádej umiera posledná.

Múmia: Hrob dračieho cisára  (Mummy: Tomb of the Dragon, 2008)

Lenže stalo sa. Cohenov Hrob Dračieho Cisára je totálna hlúposť. Dôvodmi, prečo si to myslím (a nie len ja) by som vás mohol priam obsypať, ale to by mala recenzia dobré štyri strany. Najdôležitejšie ale spomeniem. Tretie pokračovanie Múmie je totiž iba odvarom a nepodarenou kópiou predchádzajúcich dvoch dielov, ktorý sa na ne ale kvalitatívne nechytá či už príbehom, hereckými výkonmi, alebo hudbou, či CGI efektami. Film je priam prešpikovaný priamymi alebo nepriamymi (rádoby vtipnými) narážkami na predchádzajúce Múmie, ktoré sa stávajú po veľmi krátkom čase otravnými a pôsobia trápne. Samotný úvod odohrávajúci sa v Číne konceptuálne akoby z oka vypadol úvodu z Téb z prvého dielu. Objavia sa samozrejme aj ochrancovia Hrobky Dračieho Cisára (Ardeth Bay a spol z Múmie 1?), ktorý nemá byť zo svojho večného spánku nikdy prebudený (prebudený samozrejme je, Múmia 1?), ak prebudený bude, dá znova dokopy svoju armádu nemŕtvych (Scorpion King z Múmie  2?) a zneškodniť sa dá iba jedinou zbraňou (oštep z Múmie 2?). Tak vidíte, dej je čistá kópia, nič nové pod slnkom. V tomto bode by sa dal ešte film zachrániť dobrým výberom hercov, špičkovými efektami alebo strihom, kamerou, proste hocičím. Ale nestalo sa tak. Ako som už spomenul Rachel Weisz vo filme neuvidíte, namiesto nej Cohen dosť nevhodne obsadil američanku Mariu Bello (Tajomné Okno, Dejiny Násilia), ktorej snaha imitovať Britskú Angličtinu vyznela trápne, okrem toho, akčné letné trháky nikdy neboli jej štýlom. (neohovoriac o tom, že ako blondínke jej hnedé vlasy vôbec nepristanú). Ďalším problémom je vekový rozdiel Rick O'Connell (Fraser) vs. jeho syn Alex (Luke Ford), ktorý by mal byť dosť vysoký, avšak vo filme obaja vyzerajú skôr ako bratia. Zvyšok osadenia splnil svoju úlohu štatistov, Jet Li je počas väčšiny filmu nahradený svojou digitálne animovanou kópiou, za najlepší výkon považujem ten od Johna Hannaha (Jonathan, brat Eve).

No a aby som to ešte úplne dorazil, tak nelogických momentov a dier v deji je viac ako požehnane a aby toho nebolo málo, objavia sa aj absurdity. Ich korunovaným kráľom je skupina Yeti, o ktorej toho viac prezrádzať nebudem, ale keď k tej scéne došlo, bol som tak prekvapený, že by som padol v tom momente na zadok, keby som nesedel. To sa už proste nedalo, skupina chlpatých snežných mužov bola proste klincom v rakve.

Efekty sú na úrovni Múmie 2, žiadna digitálna revolúcia sa v tomto prípade nekonala. Kamera je počas deja nadmieru roztrasená aj v scénach, kde to nie je vhodné, strih je pomätený, film ako celok vyzerá ako jeden predĺžený videoklip z akčnej hry. Hudbu k filmu som nemal zatiaľ možnosť samostatne vypočuť, jedno však viem - na Score od Jerryho Goldsmitha z prvých dvoch časťí sa nechytá, v niektorých momentoch mi pripadalo strašne prehnané.

Hrob Dračieho Cisára je presne tým, čím by nemalo byť - nedokonalou kópiou svojich predchodcov. Hoci zárobky v Box Office boli viac ako zdravé, milovníkom filmu, ktorým nejde iba o nonstop akciu bez ladu a skladu prešpikovanú CGI efektami, odporúčam radšej zostať doma a návštevu kina si v tomto prípade odpustiť. Štvrté pokračovanie na seba podľa najnovších správ nedá dlho čakať, Cohen bude zasa režírovať, čo ma iba utvrdzuje v rozhodnutí, že tie pravé zábavné filmy o Múmii sú iba prvé dva. Trojka je totálny odpad.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures