Mamma mia!

22.8.2008|Zuzana Kožaková|
Mamma mia!

Názov úspešnej skladby od legendárnej skupiny ABBA  nesie aj názov nového filmu režisérky Phyllidy Lloyd, ktorá režírovala aj muzikál na Broadwayi. Na svoj prvý režisérsky debut sa pripravovala naozaj poctivo. Pred prvou klapkou sa rozhodla nájsť čo najromantickejšie scenérie pre film. Nakoniec sa rozhodla pre grécke ostrovy Skopelos a Skiathos. Aj napriek jej snahe prešiel celý projekt menšími nezhodami. Prvou a nie jedinou nezhodou , bol člen skupiny ABBA, ktorý si nebol istý či herci naozaj dokážu odspievať jeho pesničky. Nakoniec však filmové práva podpísal, ale doslova až na poslednú chvíľu. Napriek veľkej konkurencii ako je film Temný rytier, ktorý kraľuje kinám, muzikál Mamma Mia zarobil v kinách za prvý týždeň  niečo cez 27 miliónov dolárov, čo je medzi ostatnými muzikálmi rekordná suma. Takže čo vás čaká? Meryl Streep, Pierce Brosnan, horúci grécky ostrov, bláznivá svadba a nesmrteľné songy skupiny ABBA.

Dej sa začína zásnubami mladučkej Sophie (Amanda Seyfried), ktorá vedie pomaly upadajúci hotelík so svojou mamou Donou (Meryl Streep) na gréckom ostrove. Zatiaľ čo Donna rieši záležitosti ohľadom svadobného obradu, jej dcéru zaujíma hlavne matkin zabudnutý denník, v ktorom objaví mená troch dávnych matkiných milencov, z ktorých jeden je jej otec. Rozhodne sa ich na svadbu pozvať. Potom ako Sam (Pierce Brosnan), Harry (Colin Firth) a Bill (Stellan Skarsgärd) dorazia na ostrov, má Sophie len 24 hodín nato, aby zistila,ktorý je ten pravý. Samozrejme, že Donna nebude dvakrát nadšená, keď sa jej  „nevítané spomienky z minulosti“ objavia pred dverami. Roztržité hľadanie otca za zvuku skvelých songov z 80.rokov práve začína...

Mamma Mia! (2008)

Nikdy som nebola veľkým obdivovateľom muzikálov, ale už pred nejakým časom som svoj názor prehodnotila. Nebola som si však istá, že či  je to dobre,pretože ja svoje názory nemením,  ale tento film potvrdil moje rozhodnutie. Filmový muzikál Mamma Mia vo mne zanechal akúsi pozitívnu energiu. Mala som chuť vyskočiť z kresla a začať tancovať. Už strašne dlho som sa v kine tak nezabavila ako práve dnes. Atmosféra bola vynikajúca, popcorn sa len tak sypal a smiech napĺňal celé kino. Ale vráťme sa spať k filmu a trochu si ho rozoberme.

Začnem asi hereckými a speváckymi výkonmi. Meryl Streep v role bláznivej matky Dony, doslova zažiarila a jej hlas spolu s textami skupiny ABBA mi znie v hlave doteraz. Počiatočné pochybnosti sa vyparili hneď ako zaznela prvá pieseň v jej podaní. Veľmi ma tiež prekvapila mladučká Amanda Seyfried, ktorá svojím hláskom a peknou tváričkou plnila sály kín po celom svete. Mužské obsadenie na mňa urobilo tiež celkom dobrý dojem a obzvlášť Colin Firth v role nesmelého Harryho a Stellan Skarsgärd v úlohe svojrázneho dobrodruha Billa. Na druhej strane bol pre mňa až príliš veľkým sklamaním Pierce Brosnan. Nejde tak ani o herecký výkon, ten bol celkom slušný, ale v okamihu ako zaspieval čo i len jeden tón, mala som chuť dať si štuple do uší. Skutočne sa to nedalo zvládnuť, ale to by ma neodradilo ísť na ten muzikál ešte raz.

Po estetickej či vizuálnej stránke mám málo čo vytknúť. Kostými boli pestré, bláznivé a dychberúce, tak ako sa na správnych grékov patrí. Scenérie ostrovčekov boli nádherné  a dodávali tú povestnú romantiku, ktorú má vytvárať každý poriadny exteriér. Najviac ma však oslovil hotelík, ktorý vo filme viedla Meryl Streep. Pomaly chátrajúca stavba mala v sebe akýsi nádych mystiky a tajomna a kostol hore na skale tomu dodal tú pravú bodku.

Mamma Mia! (2008)

Vždy som pokladala hudbu z 80. rokov za „predpotopnú“.ABBA a jej songy mi nikdy neboli veľmi blízke, ale verím, že práve vďaka tomuto filmu sa to zmenilo. Stále mi znejú v hlave tie krásne jemné melódie doplnené skvelými textami. Už na prvé počutie je poznať, že boli písané s láskou a radosťou. A to práve v dnešnej hudbe dosť chýba. Ale predsa sa nájdu aj tie povestné „výnimky z pravidla“, ktoré to aspoň trošku zachránia. Herci dobre zvládli texty a nestratili sa ani v rytme. No najväčšou hviezdou tohto filmu pre mňa ostane jednoznačne Meryl Streep,  myslím si, že sa minula povolaním. Spev jej skrátka sedí a dúfam, že si v muzikáli nezahrala naposledy. To by bola totiž veľká škoda.

Každý raz narazí na film, ktorý nevie ohodnotiťz triezveho pohľadu, bez zaujatosti, a mne sa to stalo práve teraz. Možno, že všetko vychvaľujem, ale pri odchode z kina domov som mala veľmi dobrý pocit, čo som už nezažila dlho po žiadnom filme, čo som dosiaľ videla. Takže preto je táto recenzia taká aká je a keď chcete zažiť skvelé pocity pri počúvaní songov z 80.rokov, či chvíľami zažiť bláznivú grécku svadbu a jej tradície je tento film presne pre Vás. Pri odchode z kina však nezabudnite skríknuť Mamma Mia!

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures