Bobby Jones - Odpal génia (Bobby Jones Stroke of Genius)

23.10.2005|Paľo Červeň|

Filmy o veličinách dejín sú väčšinou zaujímavé. Človek sa dozvie veci, o ktorých ani netušil. Vie niekto kto to bol Bobby Jones? Myslím si, že nie. Ani ma to príliš neprekvapuje. Ani ja som to nevedel. Vďaka tomuto vynikajúcemu filmu to už viem. Bol to pravdepodobne najlepší hráč golfu všetkých čias. Film je životopisnou snímkou, ktorá zachytáva takmer celý život pána Jonesa. Jeho život bol poznamenaný zdravotnými problémami, ktoré ho pravdepodobne pripravili o množstvo ďalších víťazstiev. Napriek tomu sa mu ale podarilo vyhrať všetko čo sa dalo. Najlepšie na tom bolo to, že vyhral aj napriek tomu, že celý život sa nestal profesionálnym hráčom a všetkých tých profesionálov porážal ako amatér. Samozrejme to množstvo ľudí štvalo. Bobby Jones nebol ale iba vynikajúcim hráčom. Bol zároveň stelesnením fair play. Je iba málo ľudí, ktorí by dokázali byť takí čestní. Myslím si, že mnohí dnešní športovci by si mali brať príklad.

Film natočil režisér Rowdy Herrington. Pre mňa je to úplne neznámy režisér, pretože žiaden z jeho predchádzajúcich filmov som nevidel. Režisér je zároveň autorom námetu a scenára. V hlavnej úlohe sa predstavil charizmatický herec James Caviezel. Mám ho rád, pretože dokáže dať filmu ten správny náboj pomocou jeho hereckého umenia. Dokázal to napríklad v The Passion of the Christ (Posledné utrpenie Krista), kde bol naozaj presvedčivý. Výborný bol aj v iných filmoch ako The Count Of Monte Cristo (Gróf Monte Cristo), Angel Eyes (Anjelské Oči), Frequency (Frekvencia). Tak isto výborne presvedčivo zahral aj v tomto filme. V ďalších úlohách sa objavili už menej známi herci, hoci väčšinu ste už určite v nejakom tom filme videli. Bobbyho ženu si zahrala Claire Forlani, ktorú si možno pamätáte z filmu Meet Joe Black. Jej herecké umenie ťaží hlavne z peknej tváričky a v podstate hrá skoro vždy to isté. To ale nevadí, pretože to pre potreby filmu stačí. Bobbyho najväčšieho súpera si zahral fešák Jeremy Northam, ktorý je známy napríklad z Gosford Park. Posledným viac menej známym hercom je Malcolm McDowell, ktorého si asi najviac pamätám zo Star Trek: Generations. Napriek tomu, že herecké obsadenie neoplýva veľkými hviezdami, tak filmu to vôbec nevadí a možno práve preto je presvedčivým. Samozrejme sem tam skĺzne do klišé a sem tam to režisér s emotívnosťou preháňa. To ale nevadí a dá sa to odpustiť, pretože to filmu neubližuje a nejaká tá slza divákovi tiež neublíži.

Kamera a strih sú výborné. Neviem, čo by som o nich viac napísal. Počas celého filmu som nenašiel nič čo by mi na nich vadilo. To isté môžem napísať o hudbe, ktorá podfarbuje príbeh, dotvára atmosféru a pridáva emócie.

Už dlhšie rozmýšľam nad možnosťou začať hrávať golf. Tento film ma posunul o ďalší kúsok bližšie ku golfovému ihrisku. Myslím si, že nebudem sám a to isté sa stane ďalším, ktorí si pozrú tento výborný film.

Zdroj:  MovieMania