Tropická búrka (Tropic Thunder)

29.9.2008|Stano Sokolský|
Tropická búrka (Tropic Thunder)

Po rôznych nahlúplych paródiách typu Disaster Movie sa po masívnej reklamnej kampani dostala do kín konečne komédia, ktorá má síce nie je dokonalá, ale aspoň má dej na solídnej úrovni a nie je plná trápnych fekálnych vtipov, ako to v poslednom čase u filmov podobného žánru býva zvykom. Film Tropická Búrka má na svedomí známy herec Ben Stiller, ktorý sa v tomto prípade postaral o réžiu, podieľal sa na scenári a samozrejme si zahral aj jednu z hlavných úloh.

Príbeh je vcelku originálny. Skupina hercov, ktorých hviezdy pomaly vyhasínajú, natáča vo Vietnamskej džungli najdrahší vojnový film v dejinách s názvom Tropická búrka. Natáčanie však sprevádzajú nemalé technické a finančné problémy, k tomu všetkému samotný režisér nie je spokojný s výkonom hercov Tugga Speedmana (Ben Stiller), Kirka Lazarusa (Robert Downey Jr.), Jeffa Portnoya (Jack Black), Kevina Sanduskyho (Jay Baruchel) a Alpa China (Brandon T. Jackson). Keďže režisér Damien (Steve Coogan) vie, že úspech filmu by pomohol nielen jemu, ale aj spomínaným hercom, rozhodne sa po rade od vojnového veterána FourLeafa Taybacka (Nick Nolte) umiestniť svojich zverencov do skutočnej džungle, aby získali potrebné skúsenosti a aby sa stali poriadnymi chlapmi. Herci to však samozrejme netušia a myslia si, že všetko, čo sa deje okolo nich, je súčasťou scenára, čo vyústi do série vtipných situácií. Nakoniec však vytušia, že niečo nie je v poriadku a zažijú dobrodružstvo, ktoré ich všetkých zmení k nepoznaniu...Dá sa povedať, že v Tropickej Búrke je všetko obrátené na hlavu a vôbec jej to neuškodilo, práve naopak.

Tropická búrka  (Tropic Thunder, 2008)

Okrem toho, že Tropická Búrka dostala do vienka nadpriemerný dej, herecké obsadenie je na rozdiel od spomínaných béčkových komédií na vynikajúcej úrovni. Hoci by sa možno zdalo, že práve Speedman (Stiller) bude stredobodom pozornosti, nie je to celkom tak. Určite vám totiž do očí udrie černoch Kirk Lazarus, ktorého vo filme stvárnil spomínaný Robert Downey Junior, ktorý vás svojím správaním istotne pobaví, jeho výkon v tejto role je proste geniálny (Lazarus podstúpil pigmentáciu plete, aby mohol hrať černocha). Ďalšou postavou, ktorá zatienila Stillera, je (a teraz sa pripravte) vedúci produkčného štúdia Les Grossman, ktorého si zahral Tom Cruise. Áno, Tom Cruise v čistokrvnej komédii, a verte mi, že ho v tejto úlohe iba veľmi ťažko spoznáte, v každom prípade, jeho cholerická postava nemá chybu a slovnou paľbou dokáže cez telefón zastrašiť aj najväčší svetový drogový kartel. Asi najmenej mne osobne sadla úloha Matthewa McConaugheyho, ktorý stvárnil Speedmanovho osobného manažéra. Vo filme je aj kopa cameo rolí, za zmienku stoja napríklad Jon Voight, Jennifer Love Hewitt, Jason Bateman, Alicia Silverstone, alebo aj Tyra Banks, či Tobey Maguire. Ako vidíte, všetko to dokopy vytvára skutočne výnimočné hviezdne obsadenie.

Výprava je taktiež skvelá, dej sa odohráva na viacerých miestach súčastne. Kamera a strih sa taktiež vyšvihli a vytvorili tým niekoľko celkom zaujímavých scén, spomeniem iba prvé momenty v džungli, ktoré sú fakt výborné. Soundtrack vo filme prevláda nad Score, v pozadí sa objavia napríklad The Crystal Method, Enigma, Steppenwolf, alebo Creedence Clearwater Revival. Vďaka nim si spomínané Score zložené Theodorom Shapirom skoro ani nevšimnete.

Tropická búrka  (Tropic Thunder, 2008)

Tropická búrka by bola výbornou a originálnou komédiou s najvyšším možným hodnotením, keby nebolo niektorých zbytočných scén a dosť nápadných klišé v závere filmu. V každom prípade verím, že svojím zaujímavým dejom, hereckým obsadením a výkonmi poteší každého, kto čakal po všetkých tých trápnych filmových pokusoch na poriadnu a hlavne inteligentnú zábavu na úrovni. Na záver ešte upozorním, že vo filme je obrovské kvantum derivátov rôznych nadávok (a dosť morbidných scén), takže odporúčam iba silnejším povahám a tým, ktorým takéto veci nevadia. Tropická Búrka si zaslúžene vybojovala hodnotenie 4 z 5, čo je veľmi dobrý výsledok.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © DreamWorks Pictures