Cinka Panna

23.10.2008|Zuzana Kožaková|
Cinka Panna

Rezké tance, piesne plné neopakovateľnej melódie, impozantná príroda a nikdy neutíchajúci zvuk huslí, naplnili kiná 23.októbra, kedy do kín uviedol režisér Dušan Rapoš svoj nový film Cinka Panna. Režisér Rapoš vsadil na svoj cit pre film a rozhodol sa oprášiť dávnu povesť o najslávnejšej cigánskej primáške, ktorá žila a tvorila v 18. storočí. 130 minútovú romantickú drámu poprepletanú intrigami, nešťastím a sebapoznávaním, no so šťastným koncom, dokázal skomponovať scenárista Ľubomír Slivka. Vytvoril tak za pomoci kostýmov, kulís a výborných hereckých výkonov nadčasový film, ktorý nás však vracia o niekoľko storočí späť do doby, kedy hudbe vládli cigáni, a cigáňom neľútostná ruka diabla, ktorú obyčajní ľudia volali šľachta.

Cinka (Anna Gurji) sa narodila v rodine cigánskeho primáša (Balázs Galkó) , ktorý kočoval so svojou rodinou a ďalšími cigánmi naprieč Gemerom. Usadili sa na pozemkoch zemana Lányiho (Martin Huba,) kde sa ich dočasná „ zastávka“ zmení na trvalý pobyt, a postupne vzniká rómska osada. V duchu tradicionalizmu ženy nemajú právo hrať v kapele, preto keď Cinka prejaví talent v hre na husliach, otec sa ju v duchu tradície rozhodne predať do manželstva. Za muža jej vyberie syna kováča ktorého stvárnil Martin Dejdar. Pomaly rozplývajúci sa sen hrať na cisárskom dvore však zachráni zvesť, že ak žena do roka neporodí dieťa, môže ju otec ženícha vrátiť rodine aj s nárokom vrátenia platby. Cinka v snahe vyviaznuť z nevítaného manželstva sa prezlieka za muža a chodí hrávať šľachte. Tá si ju obľúbi a Cinka sa ocitá pred bránami svojho najväčšieho sna. Jej jasnú cestu skomplikuje láska k manželovi. Ako sa rozhodne? Vymení vášeň k husliam a hudbe za vášeň k manželovi?

Cinka Panna (2008)

Zdanlivo jednoduchá voľba, ale nie každý by to tak bral. Keď som si pred poldruha mesiacom prezerala zoznam filmových premiér, zrak mi padol na tento film. Neviem čím to bolo, ale strašne ma priťahoval názov filmu. Kedysi som totiž čítala povesť o tejto neobyčajnej huslistke a zaujímalo ma , či sa ňou režisér Rapoš len inšpiroval, alebo túto povesť do detailu opísal. Zvedavosť ma aj v tomto prípade ovládla a len potvrdila, že za pomoci zrelej zvedavosti umelci dokážu tvoriť. Moje názory sa akosi skĺbili do jedného. On sa totiž rozhodol podať vlastnú verziu príbehu, ale prefíkane to doplnil aj skutočnými faktami. Je to skrátka geniálne vymyslené a ja sa v tom nesnažím hľadať skryté úmysly, ale plnými dúškami si tento film vychutnávam.

V poslednej dobe vládne na Slovensku, ale aj u našich susedov, nový filmový trend. Zdá sa, že hlavné postavy, či už mužské alebo ženské, dokážu zahrať len zahraničný herci. Niežeby neboli výborní v rolách, ktoré im zverili, ale stále polemizujem nad tým, či u nás na Slovensku nemáme dostatok skvelých hercov a herečiek. Netrpíme nedostatkom hereckých talentov. Kvôli tomuto problému sa mega úspešný film Bathory nezapojí do boja o najcennejšie filmové ocenenie, Oscara. Príslovie hovorí, že žiadna cesta nie je dosť tŕnistá, tak prečo by sme si mali do nej sami vkladať prekážky.

Cinka Panna (2008)

Energia, ktorá sálala z celého filmu, ma zaujala. Rozmýšľam, prečo niekto čakal tak dlho, kým túto povesť preniesol na filmové plátno. Energiou nesršal len film, ale bezpochyby aj 17-ročná Gruzínka Anna Gurji, ktorá stvárnila cigánsku huslistku Cinku Pannu. Rapoš sa očividne nechal ovplyvniť režisérom Jurajom Jakubiskom, ktorý v úspešnom filme Bathory obsadil do hlavnej úlohy ďalšiu Annu, herečku britského pôvodu, Annu Friel. Napriek môjmu nesúhlasnému názoru ohľadom zahraničných hercov v hlavných úlohách, ma Anna Gurji veľmi prekvapila. Jej herecký výkon dal za skvelým scenárom, námetom a režisérom tú pravú bodku. Jej tvár dala podobu beztvárnej povesti, a tak vďaka tomu cigánska primáška ožila aj v 21.storočí. Po jej boku sa však okrem iných mihli aj slovenskí a českí majstri herectva. Martin Dejdar zažiaril ako sympatický a večne všímavý muž Cinky, famózna Zuzka Kronerová si zahrala veštkyňu Phuri Daj a Jožko Vajda si zahral sám seba, čiže vajdu. Ale za zmienku stoja aj Martin Huba a Marián Slovák, ktorí sa predstavili vo vedľajších úlohách.

Prejdime ale k tej melodickejšej časti filmu. Hudba, ako už tradične nemala chybu, no napriek tomu boli aj situácie, keď hudba a film netvorili jeden celok. V podstate sa tá hudba k tej danej scéne alebo situácii jednoducho nehodila. Ale myslím si, že husle či tradičné cigánske piesne si nájdu fanúšikov, tak ako aj titulná pieseň, ktorú napísal Kamil Peteraj a hudbu k nej zložil Vašo Patejdl. V podaní „božského“ Káju Gotta vám bude znieť aj pri záverečných titulkách a budete odchádzať s jej slovami na jazyku.

Ak ste dostali chuť na film, opäť so zahraničnou herečkou v hlavnej úlohe, ale so zmyselnými tónmi huslí, prekvapivým koncom a túžite po hlase pána Gotta, je film Cinka Panna to pravé pre vás. Tak sa vyberte do divokej, hudbou naplnenej cesty do minulosti. Ale nezabudnite si zapnúť bezpečnostné pásy, pretože vás čaká divoká jazda do minulosti kočovných cigánov.