Deň, keď sa zastavila Zem (The Day The Earth Stood Still)

15.12.2008|Stano Sokolský|

V roku 1951 natočil legendárny režisér Robert Wise (získal 4 Oscary, jeden z nich za celoživotný prínos do kinematografie) jeden z najuznávanejších vedecko-fantastických filmov Deň, keď sa zastavila Zem. Snímka sa stala vďaka svojej atmosfére hitom a dnes už patrí do kategórie kultových Sci-Fi. Keďže v dnešnej dobe je možné s pomocou počítačových efektov natočiť doslova hocičo, štúdiá sa samozrejme vrhajú po starých hitoch a snažia sa vzkriesiť ich slávu s dôvodom niečo na tom zarobiť. Blížia sa prerábky legiend ako napríklad Súboj Titanov, Duna, prípadne aj Jáson a Argonauti. Podobný osud postretol aj Deň, keď sa zastavila Zem.

Mnohí by si mysleli, že ak je k dispozícii skvelá predloha, vysoký rozpočet s podporou významného štúdia (20th Century Fox, ktoré distribuovalo aj originál), efekty od ILM a slušný zoznam známych hercov, tak na výslednom filme nie je čo pokaziť. Bohužiaľ, v tomto prípade je opak pravdou. Skalní fanúšikovia už istotne plánujú atentát na režiséra Scotta Derricksona a scenáristu Davida Scarpu (ktorý je mimochodom nováčik na scéne), ktorí sú zodpovední za tohtoročnú prerábku. Obaja totiž pokazili, čo sa len dalo a to doslova bezdôvodne.

A čo je kameňom úrazu? V prvom rade samotný príbeh. Netrúfam si odhadnúť, koľkí z vás videli pôvodný čiernobiely film, takže dej prezrádzať radšej nebudem. Dovolím si ale povedať, že príbeh v pôvodnej verzii bol hladký a plynulý, priam dokonalý. Ak sa niečo raz osvedčí, načo to meniť? Ak by Derrickson a Scarpa ponechali pôvodnú adaptáciu a nerobili zbytočné zmeny, výsledok by bol minimálne o dve triedy vyšší. Spravili však presný opak a zmien je viac, ako je zdravé. Samotný názov snímky stratil vďaka nim úplne význam, pretože scéna, v ktorej sa „zastavila“ Zem nemá zďaleka takú hodnotu, akú mala v origináli z roku 1951. A to nie je všetko. Spomínanému duu sa totiž podarilo úplne poprehadzovať postavy a to na veľmi vysokej úrovni. Viem, že dnes je iná doba a film chceli prispôsobiť publiku, ale toto bol veľmi zlý nápad. Napríklad postava profesora Barnhardta je v novej verzii veľmi zanedbaná a posunutá do úzadia (nehovoriac o absolútne nevhodnom výbere herca Johna Cleesea), na druhej strane chlapec Jacob Benson (zahral si ho Jaden Smith, syn Willa Smitha) dostal zbytočne priveľa priestoru. A práve Jacob je klincom do rakvy. Iste si mnohí z vás pamätajú Spielbergovú Vojnu Svetov z roku 2005. Film bol v poriadku, skoro každému však vadila postava malej Dakoty Fanning, ktorá polovicu deja prevrieskala a bola neskutočne otravná. Recenzent časopisu Empire vtedy napísal, že si počas celého filmu želal, aby ju marťania zo scény čím skôr „odstránili“. Presne to isté som si želal aj ja v prípade Jacoba – otravné decko, ktoré si mohol scenárista fakt odpustiť.

Deň, keď sa zastavila Zem  (Day The Earth Stood Still, The, 2008)

Čo sa týka postáv, taktiež žiadna výhra. Okrem Jadena Smitha a Johna Cleesea sa nepodaril ani výber hlavnej postavy. Keanu Reeves spravil z Klaatua skoro bezcitné stvorenie, ktoré má osud ľudstva úplne „na háku“, čo je obrovský rozdiel oproti pôvodnému predstaviteľovi Kaatua – Michaela Rennieho. Niežeby to zahral Reeves zle, ale zahral to úplne nevhodne. Zvyšok postáv môžem kľudne zanedbať, vrátane Heleny Benson (Jennifer Connelly), ktorá by mi taktiež v deji vôbec nechýbala.

Výprave, kamere a strihu nie je čo vytknúť, v tomto prípade film nesklamal a splnil svoje poslanie. To isté sa dá povedať o digitálnych efektoch, v dnešnej dobe je práca Lucasových štúdií ILM (Industrial Light&Magic) zárukou stopercentnej kvality. Najviac by som asi vyzdvihol dizajn robota Gorta, ktorý nebol oproti pôvodnej predlohe veľmi zmenený a zachoval si svoj „šmrnc“.

Asi najviac ma potešila hudobná stránka snímky. Už od úvodnej scény je jasné, že hudba bude dôležitým aspektom počas celého filmu a tak sa aj stalo. Tyler Bates ma veľmi príjemne prekvapil, už score k filmu 300 bolo na vysokej úrovni, Deň, keď sa zastavila Zem však prekonal všetky moje očakávania. Výrazné melódie sprevádzali dôležité scény, všetko bolo dokonale vyvážené. Som veľmi rád, že producenti neuprednostnili soundtrack z rockových a iných skladieb, tak ako to bolo v prípade Transformers, pretože k tomuto filmu by sa to vôbec nehodilo.

V závere by som chcel najprv upozorniť, aby ste si pred návštevou kina pozreli originálnu snímku z roku 1951. Len aby ste mali možnosť porovnávať obe snímky. Nová verzia Dňa, keď sa zastavila Zem, sa podľa môjho názoru vôbec nepodarila. Stačilo by iba držať sa predlohy a aj nešťastný výber hercov by sa dal s prižmúreným okom prepáčiť. Takto však vznikla rozpačitá a nepresná napodobenina originálu, ktorú od visačky „prepadák“ zachránilo dobré meno pôvodného filmu, špeciálne efekty a masívna reklamná kampaň. Ak takto podobne dopadne aj Súboj Titanov a Duna, tak to sa filmoví fanúšikovia nemajú vôbec na čo tešiť. Deň, keď sa zastavila Zem je ďalšia zo série prerábok, ktoré štúdiá produkujú s nádejou na vysoký zisk, na úkor kvality.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © 20th Century Fox