Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire)

7.3.2009|Ján Švihra|

Recenzia oscarového filmu s neuveriteľne ľudskou tvárou. Áno, presne týmto prívlastkom by som asi najlepšie charakterizoval oscarový počin Danyho Boylea. A recenzia tejto úžasnej snímky bude asi dosť jednotvárna, pretože sa snímku chystám jedine vychváliť. Dámy a páni, pohodlne sa usaďte, hráme Milionára!
Presne tak, dej filmu je úzko spätý so svetoznámou hrou Who wants to be a millionaire (slovenská verzia Milionár). Zároveň však film opisuje celoživotný príbeh Inda Jamala Malika, ktorý sa narodil do chudobnej štvrte a spolu so starším bratom prechádza rôznymi životnými skúškami, pričom stretáva lásku svojho života – krásnu Latiku.

Scenár je výnimočný, podľa slov tvorcov bol práve scenár ich hnacím motorom – každý sa vraj do neho zamiloval. I ja som ním nesmierne nadšený. V dokonalej spolupráci s kamerou a strihom podáva tak silný príbeh a s neuveriteľnou ľahkosťou prechádza zo štúdia, kde sa Jamal potí nad otázkami svojej osudovej miliónovej hry, do Jamalovho detstva či nedávnej súčasnosti. Zároveň vykresľuje rozličné typy charakterov a temer nebadane diváka vnáša do každodennej reality chudobného i bohatého indického ľudu.

Milionár z chatrče - Slumdog Millionaire  (Slumdog Millionaire, 2008)

Film miestami naozaj vyzerá ako dokument, čo ešte väčšmi zdôrazňuje reálnosť Jamalovho životného príbehu a, žiaľ, aj kruté podmienky, v ktorých žil nielen malý Jamal, ale žili a stále žijú milióny ľudí nielen po celej Indii.

Taktiež by som vyzdvihol úžasnú kombináciu napätia, romantiky a vplyvu prostredia. A to všetko je podkreslené vhodne zvolenou hudbou a hereckými výkonmi. Všetci herci sa doslova vžili do svojich rolí a práve tento fakt dodáva snímke tak ľudskú tvár. Každý z nich nesie svoj vlastný príbeh, ktorý diváka často úplne šokuje a prinúti zamyslieť sa (vyzdvihol by som scénu v kadibúdke či scénu so spievaním piesní). A na koniec prichádza veľké finále, ktoré je vyslovene vyvrcholením celého diela.

Na záver by som rád tvorcom snímky preukázal nesmiernu úctu, pretože sa museli popasovať s nízkym rozpočtom a napriek tomu sa im podarilo vytvoriť film s mnohými hlbokými myšlienkami, ktorý vo vás nenúteným spôsobom vyvolá estetické cítenie na vysokej úrovni. Pútavý príbeh, krásna herečka, perfektné prostredie a skvelé finále – určite si film Slumdog millionaire chcem pozrieť minimálne ešte raz a hodnotím na 100%.

Zdroj:  Moviemania.sk Foto © 20th Century Fox