Pomáda (Grease)

23.3.2009|Jozef Rigo|
Pomáda (Grease)

1978 Muzikál vysokej školy romantického milovania  sprevádzaný  traumou päťdesiatych rokov.

TVORCOVIA:
John Travolta (23) ako Danny; pochádza zo šiestich detí, všetci sú herci. Pomerne málo ďalších filmov, ktoré ale výrazne nezabrali.
Olivia Newton-Johnová (29) ako Sandy; jej úspechy boli väčšinou  na LP platniach než na filmovom plátne a  pokračovali aj v 80. rokoch.
Stockard Channingová (32) ako Rizzo; prvotriedny debut vo filme Veno (The Fortune, 1975) a v Pomáde.Bola obľúbená herečka u kritikov. Objavuje sa len zriedka.
Robert Stigwood (44) producent; podnikateľ na poli pop music, má na svedomí tiež javiskové predvedenie muzikálu Vlasy (Hair) a filmovú podobu muzikálu Ježiš Kristus Superstar (Jesus Christ Superstar, 1973).
Allan Carr (38) producent; agent Petera Sellersa, Tonyho Curtisa a Ann-Margretovej.
Randal Kleiser (30) režisér; prišiel z televízie, s Travoltom nakrúcal tiež vo filme Chlapci v plastovom balóne (The Boy in the Plastic Bubble). Ďalej nakrútil slávnu Modrú lagúnu (The Blue Lagoo, 1980) a Útek navigátora (The Flight of the Navigator, 1986).

VZNIK:
Hollywoodsky muzikál, ktorý zarobil veľa peňazí, sa zrodil ako šikovná paródia na 50.roky v jednom chicagskom divadle, ktoré sa zameralo na experimentálne predstavenia. Vo filme sa dá nádych tejto show rozpoznať vo chvíli, kedy sa spievajú pôvodné pesničky. Divadelný agent Allan Carr kúpil filmové práva ešte skôr než sa muzikál preslávil na javisku. Herec Henry Winkler z televízneho seriálu Happy Days nemal záujem začať vo filme rolou mladistvého delikventa v štýle Jamesa Deana 50.rokov. Tak sa John Travolta, ktorý sa stal televíznou hviezdou v Amerike vďaka úlohe Vinnieho Barbarina vo filme Vítaj späť, Kotter (Welcome Back Kotter), podpísal zmluvu na tri filmy za 1 000 000 dolárov rockovému podnikateľovi Robertovi Stigwoodovi, ktorý sa rozhodol vstúpiť do filmu - prvýkrát po 30.rokoch sa mu neznížil počet návštevníkov kín. Práve uviedol na plátno ďalšie svoje dielko Bee Gees, spievajúce trio zo 60.rokov, spoločne s Travoltom v Horúčke sobotňajšej noci (Saturday Night Fever, 1978). Travolta s novým projektom, v ktorom bude tiež hudba  Barryho Gibba z Bee Gees, súhlasil, aj keď mal výhrady k opakovaným postavám robotníckeho grázla, ktorého stelesnil v Horúčke i v seriáli Vítaj späť, Kotter.
Allan Carr stretol Oliviu Newton-Jonhovú na jednom večierku. Zapôsobila naňho svojím zmyslom pre humor a povedal si, že by sa hodila do úlohy Sandy. Oliivia Neutron-Bombová, ako ju volali, sa pritom preslávila skôr svojím hlasom než ostrovtipom. Presadila sa ako medzinárodne uznávaná hviezda pop music, vynútila si vstup aj na trh americkej country hudby a na stenách jej izby viseli samé zlaté a platinové platne. Olivia mala záujem o úspech aj vo filme, predtým totiž debutovala v úlohe členky umelo vytvorenej skupiny, ktorá sa volala Toomorrow a objavila sa v roku 1970 v rovnomennom filme a hneď aj zapadla. Rozhodne nešla do Pomády kvôli peniazom. Jej záloha bola nižšia než boli uvedené predbežné zmienky o projekte v tlači.
Táto výnosná záležitosť je typickým príkladom výroby, v ktorej je filmovanie najprv na druhom mieste za masívnym marketingovým úsilím, ktoré nakrúcanie vykonalo. Rozpočet činil 4 000 000 dolárov na film, lenže ďalších 5 000 000 dolárov vydali za reklamu. Len vo Veľkej Británii vyšla reklama na 400 000 libier. Piesne fungovali ako reklamné prepadové jednotky a John Travolta s Oliviou Newton-Johnovou stúpli spoločne do historických rebríčkov populárnej hudby ako prvá dvojica, ktorá so svojou platňou dobyla prvé priečky hitparád. „You´re the One that I Want“ od Johna Farrara, producenta Olivie a bývalého člena skupiny Shadows, sa držala deväť týždňov na prvom mieste ešte pred uvedením filmu do kín a pieseň „Summer Nights“ z pôvodnej hry sa stala hitom číslo jedna!
Fungovalo to na jedničku! Keď sa film konečne objavil v kinách, sály praskali vo švíkoch. Premiérové predstavenie v Londýne a v Chicagu sa zmenilo na prehliadky davových vášní. Pomáda vyniesla na požičovnom len v Severnej Amerike 96 000 000 dolárov a stala sa najúspešnejším muzikálom všetkých dôb. Dokonca aj chudera Olivia, ktorá sa v porovnaní s výnosmi zo svojich predchádzajúcich ôsmich megahitových albumov pustila do filmu len s mizernou zálohou, prišla ku  takmer 10 000 000 dolárov z percent na zisku a nesmierneho množstva predaných platní.
Napriek obrovskému úspechu vznikol dojem, že všetko skončilo. Carr a Olivia sa rozlúčili mierne nakyslo, odmietla totiž jeho ponuku na ďalšie pokračovanie s názvom Hrá sa ďalej (Can´t Stop the Music, 1980). Carr so Stigwoodom teda museli nakrútiť Pomádu II (1984) bez Olivie i Johna Travoltu. Tí sa  znovu stretli v roku 1983 vo filme Dvaja rovnakého druhu (Two of a Kind), ktorý Leslie Halliwell zavrhuje ako „celkom neúspešný“. Vtedy sa zdalo, že Travolta sa ocitol na vrchole a Olivia sa musela vrátiť k svojim platniam. Rozišli sa aj Carr so Stigwoodom vtedy, keď Stigwood  začal kritizovať Carrov vkus v obliekaní. Jedna správa opisuje ich rozchod ako najväčšiu bitku filmových homosexuálov od doby Bette Davisovej a Joan Crawfordovej vo filme Čo sa vlastne stalo s Baby Jane? (Whatever Happened to Baby Jane?, 1962).

V ZÁKULISÍ:
Divácke delírium sprevádzal kritický posmech  mladého režiséra Randala Kleisera. Nemôžeme ho s čistým svedomím obviňovať, pretože nebol v klasickej roli režiséra, ktorý má výrobu pod kontrolou. Kleiser sa musel podriadiť neustálemu vodcovskému vplyvu Allana Carra, ten napríklad na režiséra naliehal, aby nepoužíval mäkkú ostrosť a tlmenejšie svetlá, ktoré mali vyvolať atmosféru 50.rokov. Keď Kleiser nemohol použiť tieto efekty, ťažko dokázal zabrániť akejsi epidémii zarazeného vývoja; vo filme sa totiž zišli tí najstarší študenti stredných škôl, akých si viete predstaviť. Vinu by sme mali prikladať Kleiserovej neskúsenosti, to by bolo viac na mieste, nevenoval totiž náležitú pozornosť ani pozadiu a iným detailom. Všimnite si, ako sa mládež pofľakuje a nevedia, čo majú robiť a ako mizerne je synchronizovaný zvuk. Tiež sa tvrdilo, že režisér nie celkom využil Travoltove schopnosti, hviezda trávi väčšinu času na plátne“ šmátraním a očumovaním. John však najskôr chvíľku oddychu potreboval. Dokončil Horúčku sobotňajšej noci len desať dní pred začiatkom Pomády a stále sa ešte čas od času objavoval v show Vítaj späť, Kotter. Uprostred vrcholiaceho  finančného úspechu sa mu naviac prihodila osobná tragédia. Niekoľko týždňov predtým, počas nakrúcania Horúčky sobotňajšej noci, mu v náručí zomrela na rakovinu jeho milenka Diana Hylandová. Spoznali sa vtedy, keď mal John dvadsať rokov a ona viac ako tridsať  a pracovali spolu vo filme Chlapci v plastovom balóne (The Boy in the Plastic Bubble).
O Travoltovi sa tvrdilo, že prenáša sexuálnu túžbu do svojho kúzla na filmovom plátne a podľa všetkého však aj inam. V jednom nešťastnom interview v roku 1980 totiž vyhlásil, že sa vyspal so všetkými filmovými partnerkami. Olivia to popierala už pri nakrúcaní, keď sa podobné klebety objavili prvýkrát aj po zverejnení inkriminovaného rozhovoru. Zdá sa, že obaja herci si dobre rozumeli, jazdili spolu na prechádzky na koňoch, ale to bolo asi všetko. Nech už v Travoltovom výkone rozoznáte známky nešťastia alebo nie, dalo sa s ním vždy veľmi dobre spolupracovať. Cez jeho isté zvláštnosti v správaní ako napríklad občas zavolal uprostred noci režisérovi, aby sa dohodli, ktorý záber je podľa neho najlepší. Dobre zapadol medzi ostatných hercov. Dostavil sa tiež v dobrej tanečnej kondícii. John je totiž človek, ktorý rád je a aby získal svoju prvú úlohu,  musel 9 kíl schudnúť.
Filmovanie sa začalo prvý deň letných prázdnin na jednej z troch losangeleských škôl, ktoré využili pre exteriéry. Všimli ste si akí sú všetci rozpálení? Bolo viac ako 30 stupňov  a tanečníci museli svoje čísla neustále vybrusovať. Olivia brala nejaké hodiny tanca, zdá sa však, že to pre ňu bola hračka. Najviac sa jej páčili zdvíhačky aj keď ju choreograf Pat Birch iba zdvorilo pochválil, že sa pekne pohybuje. Začala porovnávať svoj výkon s Johnom  s Ginger Rogersovou a Fredom Astairom. Jej spolutanečníci, skvelí profesionáli s jej názorom  nesúhlasili. Stockard Channingová akože Carrova klientka  dostala úlohu a bola bez seba od nadšenia. Tvrdila, že sa vďaka filmu naučila ako sa má uvoľniť v súkromí i na plátne. Carr a Stigwood sa snažili vzájomne pretromfnúť sa, kto do nakrúcania vkladá viac uvoľnenia a správali sa, akoby išlo o nekončiaci večierok. Travolta sa spriatelil s hercami aj vďaka tomu, že si prenajal prúdové lietadlo DC3 a odletel s niekoľkými protagonistami na víkend do Las Vegas.
Snažili sa o radosť z uvoľnenej atmosféry filmovania Pomády podeliť a nechávali preto dvere zvukového ateliéru otvorené, takže hudba hrmela nad celým Paramountom. V jednej chvíli  burácala tak hlasno, že Jack Nicholson, ktorý hneď vedľa pracoval na filme Utečieme na juh (Going South, 1978) im poslal list (sám mal vynikajúcu kvalifikáciu k výučbe rafinovanejších spôsobov ako rušiť susedov), v ktorom žiadal, aby buď utíšili zvuk alebo mu dali rolu do tohto filmu.

ZÁŽITKY:

  • „Keby vedel biely chlieb spievať, znel by určite ako Olivia.“ Anon.
  • „Občas mám pocit, že som Doris Dayová z roku 1978.“ Olivia Newton-Johnová.
  • „Režisér Randal Kleiser vlastne nevie, o čom vlastne jeho film hovorí, inak by nemohol byť tak zamorený chybami. Nemá vôbec cit pre okamžiky, kedy sa mládež snaží riešiť rozpory medzi zdedeným štýlom adolescencie a radikálne novými, odlišnými metódami.“ Richard Shikel, 19. júna 1978 – jeden z mnohých kritikov, ktorí zistili, že film Pomáda nepochopil zmysel pôvodnej hry Pomáda.

VŠIMNITE SI:

  • Johnovho auta. V letnom kine je na kufri napísané pomádou „John“, lenže vo filme sa volá Danny.
  • Autentických tvárí z 50.rokov. Eve Ardenová (kritikom sa veľmi páčila), Frankie Avalon, Sid Ceaser, Edd Byrnes – Kookie z televízneho seriálu 77 Sunset Strip – a jednu tvár 30.rokov Joan Blondellovej. Táto kedysi filmová legenda hneď po premiére Pomády zomrela v roku 1979.
  • Známe tváre 80. rokov. Jeff Conaway hral v televíznom TaxiDidi Connová hrala vo filme Benson.
  • Rodinnej spojky. Čašníčka naľavo, ktorá sleduje televíziu je Johnova staršia sestra Ellen Travoltová. Všimnite si ako nadšene reaguje, keď kamera zaberá Dannyho.
Zdroj:  MovieMania.sk

Súvisiace články