Wallace & Gromit: Prekliatie králikodlaka (Wallace & Gromit: The Curse Of The Were-Rabbit)

3.12.2005|S. P. Porubsky|

Keď som sa s priateľkou rozhodol ísť na tento film nevedel som nič o sérii rozprávok s Wallaceom a Gromitom. Neskôr, keď som začal písať túto recenziu, vyhľadal som si o tejto podarenej dvojici čo sa dalo. Našiel som aj tri staršie príbehy a okamžite som si ich pozrel. Sú fakt úžasné. (pozn. autora: odporúčam všetkým! Určite sa zabavíte.) Po spomenutých kratších rozprávkach, A Close Shave (O chlp), The wrong trousers (Nesprávne nohavice) a A grand day out (Cesta na mesiac) prišla teda na naše plátna celovečerná rozprávka o dvoch plastelínových postavičkách. Jednoduchá zápletka, humorné situácie a samozrejme plno plastelinovej akcie vyšlo z dielne Aardman Animations (UK) a DreamWorks Animation (USA). Okrem spomínaných príbehov Nick Park je autorom veľkého diváckeho hitu Slepačí úlet. Takže o zábavu je v tomto filme postarané.

Ale prejdem už k deju celého príbehu. 85 minút skutočnej zábavy sa odohráva v malom mestečku, kde zúri zeleninová horúčka. Blíži sa totiž každoročná zeleninová súťaž o najväčšiu a najkrajšiu zeleninu, a tak jeho obyvatelia využívajú služby „zeleninových strážcov“ z firmy Anti-Pesto čoraz častejšie. Králiky ani nachvíľu nedajú pokoj a skvostné kusy zeleniny neustále ničia. Najväčší záujem na uchránení zeleniny má Lady Tottington, organizátorka súťaže, ktorá dáva prednosť humánnej „likvidácii“ králikov. Naopak, Wallaceov súper Victor Quartermaine by najradšej na všetkých malých škodcov použil svoju pušku. Victor sa ponúkne, že vyrieši tento „malý“ problém, ale jeho úmysly nie sú vôbec nezištné. Chce si iba získať obdiv a večnú lásku Lady Tottington. Najväčší problém nastane, keď Wallace jedného dňa pri svojich pokusoch nechtiac stvorí monštrum... králikodlaka. A tak mestské záhrady, ktoré skrývajú zeleninové poklady, po nociach začne ničiť záhadná príšera! Preto Lady Tottingtonová požiada o pomoc Wallaca a Gromita, aby zachránili jej výstavnú zeleninu. Okrem nich sa do bitky pustí aj Victor. Lenže on aj naši dvaja kamaráti skoro spoznajú, že ich súper rozhodne nie len taký malý králik...
Viac neprezradím, lebo by ste prišli o všetko prekvapenie. A pri tomto filme to prekvapenie naozaj stojí zato.

Wallace a Gromit je neunavujúca 85-minútová komediálna bomba, špecifická hlavne plastelínovými postavičkami bez akejkoľvek počítačovej animácie. Nick Park sa so svojím tímom po troch kratších filmoch s Wallaceom a Gromitom a Slepačom úlete na päť rokov zavrel do štúdia, aby neuveriteľnou rýchlosťou nakrúcania (tri sekundy filmu za deň) vytvoril zaujímavý a humorom nabitý príbeh.) Autori vsadili viac na špecifický humor, ktorý príbehy Wallace a Gromita v sebe vždy niesli a pridali príbeh, ktorý by vystačil na celovečerný film. Ide o animák, ktorý je síce určený pre celú rodinu, ale dospelí diváci, zvlášť tí filmový fanúšikovia, si ho užijú o niečo viac. Má totiž mnoho rôznych odkazov na najrôznejšie filmy, hlavne na tie hororového a akčného razenia (filmy o vlkodlakoch, alebo scéna ako vystrihnutá z King Konga, kde namiesto veľkej opice figuruje obrovský králik). Okrem toho nám autori ponúkajú suchý britský humor, ktorý milovníci s radosťou ocenia. Ale ani ostatní nemusia smútiť. Mladší a najmladší sa budú doslova rehotať na plastelínovej animácií a gagoch.
Ústredná dvojica je výborne vyvážená. Vynálezca Wallace, ktorý viac pokazí ako opraví a pri problémoch mu pomáhajúci, sedliackym rozumom vybavený Gromit. To je párik na pohľadanie a najmä na pobavenie. Trošku mi pripomínajú dvojicu z jednej známej knihy španielskeho autora. Schválne, viete akú?!:)

Do našich kín prichádza našťastie s titulkami, tak si diváci môžu vychutnať originálne hlasy Ralpha Fiennese v úlohe Viktora či Heleny Bonham Carter ako Lady Tottington alebo Petra Sallisa sťa by Wallace.
V zahraničí sa v nejednej recenzii stretnete s konštatovaním, že Wallace a Gromit sú vôbec najlepšia animovaná dvojica na plátne, alebo jeden z najlepších animovaných filmov tohto roku. Ak sa dá nejaký animák označiť za dokonalý, tak je to práve tento. Ani na sekundu nehrozí, že by ste sa nudili. Príbeh stále graduje, od výbornej prvej scény, až do tej záverečnej. Odporúčam ho všetkým vekovým kategóriám, od tých najmenších cez dospelých až po najstaršiu generáciu (mám to vyskúšané, tie tri staršie príbehy som pustil cez prestávku pri voľbách mojej komisii. Strašne sa na tom smiali).
Takže, večer nevarte večeru, nájdite si čas a choďte s rodinkou do kina. Prajem vám príjemnú zábavu!

Na záver, pre anglicky hovoriacich nejaké perličky v originály (v slovenčine by sa stratilo ich kúzlo a vtipná pointa.)

Lady Tottington: I have the most terrible rabbit infestation.