Páni v cylindroch (Top Hat)

4.7.2009|Jozef Rigo|
Páni v cylindroch (Top Hat)

1935 Chlapec stretne dievčinu. Tancujú spolu. Chlapec stratí dievčinu. Stále spolu tancujú. Chlapec získava dievčinu. Tancuje ďalej.

TVORCOVIA:
Fred Astaire (36) ako Jerry Travers; najväčší tanečník filmového plátna na prahu oslnivej kariéry. Mnoho ďalších významných filmov, buď s Ginger Rogersovou alebo bez nej, ho ešte čaká.
Ginger Rogersová (24) ako Dale Tremontová; nakrútila dva alebo tri filmy do roka, najčastejšie s Fredom Astairom.
Edward Everett Horton (49) ako Horace Hardwick; obľúbená všadeprítomná komediálna postava. Stále pracuje vo filme a od roku 1970 dabuje postavičky kreslených filmov.
Helen Brodericková (45) ako Madge Hardwicková; broadwayská komička vo svojej druhej filmovej úlohe. Je matkou slávneho herca Brodericka Crawforda.
Erik Rhodes (29) ako Alberto Beddini; charakterný herec pôvodom z Oklahomy, ktorý debutoval pred tým filmom Veselý rozvod (The Gay Divorce, 1934). Neskôr sa vrátil na javisko.
Eric Blore (48) ako Bates; typ britského komorníka v typickej úlohe.
Pandro S.Berman (29) producent; v RKO obdoba zázračného produkčného šéfa MGM Irvinga Thalberga. Pracoval v mnohých vynikajúcich filmoch až do 60.rokov.
Mark Sandrich (35) režisér; popredný tvorca muzikálov s tandemom Astaire/Rogersová aj s inými hercami, napríklad úspešná Sviatočná hostina (Holliday Inn, 1942) s hitom „White Christmas“ („Snívam o Vianociach bielych“). Zomrel v roku 1945.

VZNIK:
V spoločnosti RKO sa rozhodli dať tomuto filmu zelenú. Bol to štvrtý film z deviatich s populárnym párom Astaire-Rogersová, ktorý spoločnosti počas tridsiatich rokov  zabezpečil finančný kľud.
Šéf štúdia a producent Pandro S. Berman uvoľnil pre Páni v cylindroch 620 000 dolárov a hudbu objednal u Irvinga Berlina, najpopulárnejšieho svetového pesničkára.
Piesne neboli hocijaké! Predstavte si, aký dojem vzbudil Fred Astaire, ktorého osobitú interpretáciu Berlin tak obdivoval, keď prvýkrát predviedol čísla, ktoré sa neskôr stali evergreenmi, predovšetkým „Dancing Cheek to Cheek“ a „Top Hat“.
Páni v cylindroch bol prvým muzikálom napísaným na telo hviezdnemu páru, nešlo o adaptovanú javiskovú show. Pandro Berman bol ochotný riskovať pôvodné pesničky od majstra Berlina, nechcel však uponáhľať príbeh. Objednávku na Páni v cylindroch dostal Dwight Taylor, autor pôvodnej divadelnej verzie muzikálu Veselý rozvod.
Opäť sa dostavil mohutný úspech. Astaire a Berlin (ktorý sa už stal milionárom) inkasoval po 10 % zisku, čo pre každého z nich znamenalo 285 000 dolárov. Film Páni v cylindroch sa v poradí kasových trhákov dostal na druhé miesto hneď za Vzburu na lodi Bounty (Mutiny on the Bounty). Len v prvom týždni zarobil 135 000 dolárov.
Muzikálovú tanečnicu Ginger Rogersovú považovalo štúdio za slabšiu polovicu svetoznámeho dua, preto jej nepriznalo rovnaký plat, rovnakú publicitu a podiel na zisku. Odišla veľmi sklamaná a išla do horského hniezdočka vyplakať sa, pokiaľ RKO nepristúpilo na všetky jej požiadavky s výnimkou výšky percenta na zisku. Musela vystačiť s pomerne úbohou prémiou vo výške 10 000 dolárov a plat jej zdvihli na 3000 dolárov týždenne.

ZO ZÁKULISIA:
Obaja protagonisti mali spoločného vystupovania práve dosť, zvlášť Ginger Rogersová, ktorá cez pomerne širokú paletu filmových úloh mala oprávnenú obavu, že ju diváci začnú chápať ako polovicu tandemu. Fred Astaire sa objavil na plátne ešte len po piaty krát s výnimkou jedného filmu, vždy po boku Ginger!
Ginger Rogersová nechcela byť muzikálovou hviezdou, naštval ju názor divákov, že je horšia tanečnica než Fred Astaire. Pritom bola univerzálnou herečkou, prišla k filmu po víťazstve v texaskom majstrovstve v charlestone. Fred tancoval profesionálne od svojich siedmich rokov. Jeho zámožní rodičia mu zohnali najlepších učiteľov, aké mohla Omaha v štáte Nebraska ponúknuť. Fred a jeho sestra Adele (neskôr sa vydala za britského lorda a tanec  zanechala) si ešte ako deti dokázali na Broadway zarobiť slušných 200 dolárov týždenne.

Podmanivé fluidum páru Astaire-Rogersová, ktoré vyžaruje z plátna, však existovalo iba vo filme. Niekoľkokrát si dohodli schôdzku, niekoľkokrát spolu tancovali na plesoch, o nič vážneho však nešlo a v roku 1935 žili každý svoj vlastný súkromný život.

Fred Astaire a Ginger Rogersová
Fred Astaire a Ginger Rogersová

Fred Astaire sa na začiatku natáčania Páni v cylindroch tešil na narodenie prvého potomka. Oženil sa pred dvoma rokmi s Phyllis Potterovou a ich manželstvo zostalo jedným z najšťastnejších v Hollywoode, Fredova manželka zomrela v roku 1954.

Ginger Rogersová sa vydala za Lewa Ayresa, hviezdu filmu Na západe nič nového (All Quiet on the Western Front, 1930), zhruba v rovnakej dobe, ako Fred s Phyllis, na rozdiel od nich sa však rýchlo rozišli. Lew bol druhým z piatich manželov už slávnej Ginger Rogersovej. Herečkinou neustálou spoločníčkou a radkyňou bola jej mama Lela, bývalá scenáristka. Matka s dcérou sa uchýlili do svojho sídla, ktoré sa mohlo pýšiť dobre vybavenou špajzou a kompletným zariadením na výrobu zmrzliny. Nefajčiaca a alkohol nepožívajúca hviezda, tak medzi filmami obvykle pribrala sedem kíl. Keď sa Ginger pripravovala na ďalší film s Fredom Astairom, vždy nadbytočné sadlo rýchlo zhodila. Postaral sa o to Fredov priateľ, choreograf Hermes Pan tvrdým nácvikom tanečných výstupov, ktoré spoločne s Fredom predtým päť týždňov vymýšľal. Denne tancovali osem hodín. Fred sám skúšal každé číslo dva týždne, aby získal pre neho tak typickú vlažnosť pohybov, ktorú sledujete na plátne. Bol tak puntičkársky, že si sám pripevňoval želiezka na podpätky a nikdy by neprijal normálny záber s dodatočne nadabovanými údermi paličiek o kokosový orech. Všetko daboval nohami, pokiaľ to čas od času bolo nutné. Stepovanie Ginger sa točilo rovnako – ak bolo treba - v podaní Hermesa Pana.

Astaire bol na svojej ceste za dokonalosťou nedotklivý a hovorí sa, že po každom podľa jeho mienenia nepodarenom zábere lámal svoju paličku. Keď v Pánoch v cylindri došiel k siedmej z deviatich, zavolal Hermes Pan rekvizitára, aby zaobstaral ďalšiu paličku. Astaire znervóznel pri príprave scénky s paličkou, pretože v ateliéri sa v tej chvíli pohyboval Jimmy Cagney.

Všetci poznali z plátna Jamesa Cagneyho ako gangstra, kedysi však začínal v kabarete ako tanečník. Číslo Páni v cylindroch naňho veľmi zapôsobilo, zvlášť druhá verzia. Povedal Astairovi, že nemá zmysel výstup opakovať, pretože ho nemôže vylepšiť. Cez niekoľko ďalších pokusov nakoniec vo filme použili práve druhú verziu.

„Dancing Cheek to Cheek“ patrí k najobdivovanejším tanečným číslam, ktoré kedy Hollywood vyprodukoval. Hodvábny pas de deux sa odohráva ráno po jednej z najpamätihodnejších nocí v dejinách filmu. Problém znel: šaty. Existuje niekoľko verzií rozprávania, čo sa skutočne stalo, záleží na tom, komu veríte. Fred Astaire vo svojom životopise Kroky v čase (Steps in Time) líči incident dosť blahosklonne. Ginger sa dosť nezvykle rozhodla skúšať v šatách určených na plátno a nie v predpisových voľných nohaviciach počas skúšok, rozhodne nepočítala s perím. Perie však skutočne začalo poletovať, keď spustila hudba a pár sa dal do tanca. Objektívy clonil perový oblak. Pierka sa dostali všade aj do ľahko prístupných Astairových úst. Nasledovala hádka s Lelou, tvrdou matkou – agentkou, ktorá sa do veci vložila. Ak budete číslo sledovať pozorne, určite vám neujde ako tu a tam z šiat Ginger odlietne pierko – vytrvalec, ktoré sa udržalo do ďalšieho dňa. Krajčírky sebou museli poriadne mrsknúť a celú noc starostlivo prišívali každé pierko, aby žiadne neodpadlo.

Báječný výsledok predstavuje úhľadné zobecnenie profesionálneho vzťahu medzi Ginger a Fredom – po všetkých problémoch dokonalý, uvoľnený výkon. Incident však zanechal hlbšie stopy. Tvrdí sa, že Fred od tej doby zmenil mazlivé oslovenie slečny Rogersovej z „Ginge“ na „Feathers“ („Pierko“) a na konci natáčania jej venoval ihlicu v tvare pierka. Spoločne s Hermesom Panom vytvorili paródiu na číslo „Cheek to Cheek“, ktorá začínala slovami: „Pierka, nechcem pierka...“.

Fred Astaire a Ginger Rogersová vo filme Páni v cylindroch (Top Hat, 1935)
Fred Astaire a Ginger Rogersová vo filme Páni v cylindroch (Top Hat, 1935)

ZÁŽITKY:

  • „Je to veselé.... úchvatné.... slávne.... bežte sa pozrieť na najlepších tanečníkov v ich najúspešnejšom muzikáli“. Reklamné titulky firmy RKO určené kinám.
  • „Páni v cylindroch majú zápletku, ktorá existuje preto, aby spojila dvoch umelcov dohromady, oddelila ich a znovu ich spojila – pokiaľ ich budeme hodnotiť s odstupom, musíme vyhlásiť, že zápletka je slabá.“ Daily Telegraph, 14. Októbra 1935.
  • „Páni v cylindroch umožňujú pánovi Astairovi predvádzať jeho nenapodobniteľné kúzla a tancovať s neustále sa lepšiacou slečnou Rogersovou; vidíte tak dokonalú ukážku mestskej zábavy, akú na žiadnom plátne nenájdete.“ André Senwald, New York Times, september 1935.

VŠIMNITE SI:

  • Herečku Lucille Ballovú ako kvetinárku. Objavila sa tiež v predošlom filme Astaira a Rogersovej s názvom Roberta (1935) a získala zmluvu na 50 dolárov týždenne. O dvadsaťtri rokov neskôr si štúdio RKO kúpila!!!
  • Dvoch chladnokrvných postáv. Jerry Travers s producentom Horaceom Hardwickom idú do mesta večer pred zahájením svojej show vo West Ende a vôbec si nelámu hlavou tým, že Jerry v sobotu má prvýkrát vystúpiť vo veľkom predstavení. Miesto tohto odchádzajú do Benátok.
  • Muzikálovej filmovej techniky, ktorá sa stala normou. Astaire trval na záberoch celej postavy bez strihu, aby diváci videli, že hviezdy skutočne tancujú všetky ťažké prvky bez zásahu nejakých trikov!
Zdroj:  Moviemania.sk Foto © RKO Radio

Súvisiace články