Harry Potter a Polovičný princ (Harry Potter and the Half-Blood Prince)

19.7.2009|Ján Švihra|

Na strieborné plátna konečne (po odložení) dorazil jeden z najočakávanejších filmov tohto roka. Presne tak, reč je o filmovom spracovaní šiestej knihy zo série bestsellerov o mladom čarodejníkovi Harrym Potterovi, tento raz s názvom Harry Potter a polovičný princ.

Úvodom by som chcel podotknúť, že pri filmových spracovaniach knižných trhákov často dochádza ku porovnávaniu snímky a knihy, čo je, pochopiteľne, veľmi významným faktorom pri utváraní si celkového dojmu. Ibaže čitateľ pri knihe prežíva trochu iné pocity ako pri filme, ale to je úplne normálne, pretože ide o dve rozdielne médiá. Ja osobne som knihu HP a Polovičný princ čítal a páčila sa mi (ako aj zvyšné diely HP), no film ma zaujal rovnako, aj keď bol iný než kniha.

V prvom rade chcem vyzdvihnúť hneď začiatok filmu – do deja vás vtrhne dynamická hudba, ktorá vhodne sprevádza všetkými scénami až po záverečné titulky a nabudzuje tú správnu (občas temnú, občas veselú) čarodejnícku atmosféru. Prvá scéna filmu je priamym prepojením s predošlým dielom, čo veľmi oceňujem, no i tak sa zvyšok filmu nesie vo vlastnom, jedinečnom duchu, čo je, na jednej strane, výhoda, pretože je originálny, no, na strane druhej, film pôsobí byť trochu odrezaný. Ale v konečnom dôsledku je to zanedbateľný fakt.

Harry Potter a Polovičný princ (Harry Potter and the Half-Blood Prince, 2009)

V celom filme dominuje akýsi kontrast medzi láskou, krásou, oslavou veselého života čarodejníkov – tínedžerov a smútkom, temnotou, strachom i napätím, ktoré najviac sprevádzajú Draca Malfoya. Tvorcovia bravúrne zvládli prepojenie týchto dvoch protikladov, bujaré scény pozvoľna, nečakane a nebadane prechádzajú do tých neveselých. A o tom je vlastne celý film – o živote na čarodejníckej škole i mimo nej počas prípravy na najtemnejšie časy a magickú vojnu. Svet čarodejníkov sa začína odhaľovať svetu ľudí a začínajú sa série útokov a zmiznutí, ktoré sú však (čo je trochu na škodu), vo filme spomínané len občas (scéna s mostom je dobrá, no čakal som trochu viac).

Nemôžem si pomôcť, no ku plnému počtu hviezdičiek filmu čosi chýbalo, na druhú stranu, musím vyzdvihnúť pár skvelých scén. Medzi nimi bojovú scénu v poli, scény na temnom jazere, viacero ľúbostných scén (i keď vzťah Harryho a Ginny podľa mňa tiež mohol byť ešte viac vyšperkovaný) a, v neposlednom rade, scénu v závere filmu so zdvíhaním prútikov, ktorá bola naozaj veľmi silná. O nič menej by som rád vyzdvihol postavu Draca Malfoya a Horacea Slughorna, ktorí filmu dodali viac, než sa zdá.

Moje celkové hodnotenie je, keďže som stále fanúšik HP, 4,5 hviezdičky z 5 (no myslím si, že tí, ktorých čarodejnícky svet až tak nenadchol, by film určite mohol zaujať tiež).

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Warner Bros