Ivo Brachtl: Slovenský filmár v Amerike

2.8.2009|Slavo Sochor|
Ivo Brachtl: Slovenský filmár v Amerike Ivo Brachtl. Slovenskí diváci, ktorých možno identifikovať, dokonca i ako „neskúsených“ ho zrejme nepoznajú. Hoci sa nájdu i takí, ktorí si pozrú záverečné titulky istej reality show, o ktorej sa pred nedávnom hovorilo naozaj dosť. Zišli sa v nej dve rodiny, ktoré si na istý čas vymenili to, čo v ich domácnosti vykonáva prácu najťažšiu – manželky. Neraz sa však spomenuté osoby dostali do sveta, ktorý im, ale i väčšine divákov vytvoril zimomriavky na tele. Napríklad – pani X1 sa dostala do krásneho bytu v centre veľkomesta ale pani X2, zvyknutá na „bytík“ sa ocitla na gazdovstve, kde musela pracovať napr. v kravíne či postarať sa o viacčlennú rodinu. „ Zámena manželiek“. Bol to zaujímavý nápad! Ale to je naozaj to najmenej, čo nám mohol Ivo Brachtl predstaviť.

V roku 1987 debutoval dokumentom Najlepší blázon (námet, scenár, réžia). Nasledovali ďalšie dokumenty: Juraj Meliš (námet, scenár, réžia) o slovenskom sochárovi Jurajovi Melišovi. Nakrútil i desať Kinožurnálov pre Slovenkú filmovú tvorbu. Hodnotný je aj film, ktorý natočil v spolupráci zosnulého Deža Ursínyho (minulý rok sme si pripomenuli šesťdesiate výročie jeho narodenia) – O rakovine a nádeji (kamera, zvuk, strih). V súčasnosti žije Ivo Brachtl v Kalifornii, v Amerike. Tam natočil i tri dokumenty Mám problém, vy nie?, Škola a Nazávislí (námet, scenár, kamera, réžia). Táto trojica filmov uzatvára Brachtlove pôsobenie za československej éry. Ako trojica filmov jednu éru uzavrela, ďalšia novú dobu otvorila. Kadaň, Lokeť a Dům Matky Terezy.

O rok nato nakrútil ďalšie dva dokumenty Obrázky z výletu za plot blázince (dole na obrázku) a Pre deti a mládež. Od roku 1995 boli jeho aktivity o čosi pestrejšie. Okrem toho, že natočil ďalšie štyri dokomenty – Vášnivý bozk pre Rádio Twist, Triumf pouti, Funkcionalistká architektúra na Slovensku I. a II., spolupracoval s medzinárodnou Agentúrou Reuters a natáčal rôzne prezentačné filmy.

Obrázky z výletu za plot bláznince (1994)

OBRÁZKY Z VÝLETU ZA PLOT BLÁZNINCE (1994)


Spolupracoval s agentúrou Európskej únie pri natáčaní prezentačných a informačných filmov. Dokončoval zaujímavý celovečerný dokumentárny film Času je málo a voda stúpa, ktorý bol v roku 1997 ocenený ako najlepší celovečerný film roku ´97 cenou Igric. Pokračoval v natáčaní prezentačných filmov, študentských snímkov či profilových filmov umelcov pre cyklus HSS.

V roku 1998 vyrábal dvanásťdielny cyklus dokumentov Ženy o ženách v koprodukcii so Slovenskou televíziou, organizoval veľké akcie, vernisáže a iné aktivity pre istú veľkú európsku firmu. Rok nato spolupracoval na dokumente Divadlo je hopsasa, ktorý rozpráva príbeh zlínskeho divadla.

NOVÉ TISÍCROČIE
V novom tisícročí natáčal pre Českú televizi rôzne cestopisné dokumentárne filmy v rámci produkcie Febia. Nakrútil Slovenské rozprávky - dokumentárny film s rozprávkou Dušana Dušeka a animáciami Ondreja Rudavského o neskutočne skutočnom svete slovenských detí v Rumunskej dedinke Bodonoš. Minulý rok (článok som písal v roku 2008) pracoval na dokumente Zo zelenej do zelenej - náučný film o skutočných vplyvoch a dôsledkoch projektu obnovenia ťažby, produkuje film Jazda z podhľadu Jany Pirohovej o ľuďoch, ktorí nevzdávajú boj s muskulárnou dystrofiou. Začal spolupracovať s University of Integrated Sciences California.

Momentálne s prestávkami pracuje na filme Dovolenka v gulagu. O tomto filme, ale i o tom kde a kedy našiel námet na Slovenské rozprávky, prečo odišiel do Santa Rosy v Kalifornii sa dočítate v nasledujúcom rozhovore.

Slovenské rozprávky

ROZHOVOR s IVOM BRACHTLOM



V koľkých rokoch ste sa začali zaujímať o film ?
Intenzívne som sa oň začal zaujímať v treťom ročníku na gymnáziu, keď mi bolo jasné, že sa neprihlásim na fotografiu, ale na kameru. Vtedy som si kúpil preukaz do Mladosti. V kine som bol aspoň dvakrát do týždňa. Moje rodinné zázemie však bolo celkom „mimo“ oblasť môjho záujmu, preto mi chýbali základy. Keď som vošiel do miestnosti na druhom poschodi na FAMU, kde sedela prijímacia komisia, mal som veľmi zvláštny pocit. Videl som ako sa páni a dámy z komisie rozprávajú. Až neskôr som zistil, že oni „sa“ nerozprávali, ale kládli mi otázky :) Po týchto prijímačkách, či skôr exkurzii, som sa zamestnal v Slovenskej televízii ako asistent kamery. V skutočnosti bola moja pracovná náplň „podaj skoč urob“. Až následne som bol vďačný za túto naozaj, bez irónie, jedinečnú príležitosť. Prešiel som si základmi všetkých profesií. Počas toho roka som zmenil názor a prihlásil som sa na Dokumentárnu tvorbu. Teraz som už vedel nielen odpovedať, ale som aj poznal „slovník“. Rok v televízii mi pomohol vo všetkých praktických predmetoch. Ďalšou výhodou bolo, že som tam spoznal skvelých ľudí. Práve pred 3 mi hodinami (je 30.12.2008, 10:30 tu v CA) som od známej z tohoto obdobia dostal pozvánku na Silvestra do NY :)

Z čoho ste čerpali nápady na témy filmov?
Nápady prichádzajú samé a vo veľmi neočakávných situáciách. Napríklad námet na Slovenské rozprávky som našiel v nedeľnej prílohe Lidových novin, ktoré som čítal na návšteve u rodičov ráno na záchode :) Zaujal ma článok Lindy Kholovej o slovenských deťoch v Rumunsku.

Momentálne žijete v Kalifornii. Ponúka Vám väčšie možnosti a prostredie pre Vašu tvorbu?
Do Kalifornie som prijal pozvanie od nositeľa prevratného objavu z oblasti ultra rýchlych častíc. Na sebe samom a na svojich deťoch som si vyskúšal ich účinky. Je to neuveriteľné. Preto som sa rozhodol, že využijem svoje schopnosti na to, aby sa tento objav rozšíril. Robím tu krátke popularizačno-propagačné videá, ktoré budú súčasťou novej webovej stránky. Po skončení sa vraciam na Slovensko.

Dovolenka v gulagu. Tak sa volá sa Váš nový film. O čom bude?
Dovolenka už vonkoncom nie je nový projekt. Začal sa už veľmi dávno. S námetom prišiel pán režisér Dušan Trančík, s ktorým sme sa aj pustili do prípravných prác. Jeho námet získal podporu ProSlovakie a následne aj Českého kinematografického fondu. Veľmi dlho sme hľadali formu. Napokon sme sa pustili do nákrúcania. Na 16mm film sme nakrútili rozhovory v Čechách a na Slovensku. Previedli sme ich na video a hľadali ďalej formu. Pán Trančík vtedy viac pracoval v Čechách, presunul preto ťažisko svojej práce na môjho českého koprodukčného partnera. Po roku začal pracovať na iných projektoch a svoju spoluprácu na dovolenke ukončil. V tom istom čase vypršal termín čerpania prostriedkov z Českého fondu. Zrazu som sa ocitol bez prostriedkov na dokončenie. Dostal som ale nápad ako to celé dokončiť. Nápad ale nestačil, bez prostriedkov sa to dokončiť nedalo. Objavil sa však ešte jeden človek čo prežil a bol ochotný rozprávať. V ten deň som nakrútil doteraz svoj najdlhší rozhovor. 11 hodín materiálu za jeden deň. Po 4 hodinách sme mali prestávku, lebo som šiel kúpiť ďalšie pásky : ) Tento rozhovor mi poskytol nový rozmer. Bol to príbeh od začiatku do konca so všetkým, čo taký príbeh má mať. Pán mi povedal: „Ešte som to nikomu neprozprával a už ani neporozprávam“. Je to materiál na film. Tak ako som nebol pripravený na prvé prijímačky, tak ani v tomto prípade ešte nedozrel čas.

Natáčate ho v Amerike alebo na Slovensku?
Doteraz bol nakrúcaný u nás, ako to bude ďalej – nechám sa prekvapiť :)

V novembri Slovenská televízia uviedla film Františka Palondera Môj otec Gulag. Bude Palonderov a Váš film zameraný na jednu tému?
Nebol som v tom čase na Slovensku, nevidel som ho. Myslím, že môžem viac ako s istotou povedať, že to bude iný film. Tak ako napríklad o tej istej druhej svetovej vojne bolo už veľa rôznych filmov.

Jazda z pohľadu (2007)

Jazda z pohľadu (2007)



V roku 2006 a 2007 bol Váš nový film Dovolenka v gulagu prezentovaný aj na podujatí Nový slovenský film, ktoré bolo súčasťou bratislavského festivalu. Páči sa Vám možnosť, ktorú dávajú tvorcovia prezentácie novej slovenskej tvorbe?
Jednoznačne. Je skvelé, keď si niekto nájde priestor ako pomôcť druhým. Je to výborné!

Spolupracujete na tvorbe nového filmu aj s nejakými americkými spolupracovníkmi, alebo je štáb čisto slovenský?
Mal som tu zatiaľ jedno stretnutie na túto tému, ale zatiaľ je predčasné o tom hovoriť.

Keď by ste sa mali rozhodnúť pre vysielanie v televízii ohľadom Vášho filmu, zvolili by ste verejnoprávny éter alebo by ste film ponúkli komerčnej televízii?
Slovenské mediálne prostredie nenechá ani jednu príležitosť nevyužitú aby nás prekvapilo „čímsi novým“. V čase keď bude film pripravený, bude čas zaoberať sa touto otázkou :)

Kde momentálne môžeme vidieť Vaše filmy?
Na DVD a aktuálne americké dúfam, že už onedlho na novej webovej stránke objednávateľa.


Ďakujem za rozhovor!
27.12. 2008 Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Ivo Brachtl

Súvisiace články

Godzilla II: Kráľ monštier

Godzilla II: Kráľ monštier

Godzilla z roku 2014 sa pokúsila odštartovať celkom nové univerzum zvané MonsterVerse, ktoré sa malo venovať primárne ikonickým...