Wrestler (Wrestler, The)

Vo Wrestlerovi sa v hlavnej úlohe objavuje vyhoretá zápasnícka hviezda, žijúca na okraji žiare reflektorov. Je už za zenitom a na jeho niekdajšiu slávu poukazujú len upomienkové predmety zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Zápasenie je jeho rodinou, manželkou, rituálom, potravou, napĺňa jeho celú fyzickú i psychickú podstatu. Preto ho od neho nedokáže nič odlákať, zastaviť, odtrhnúť. Uvoľnil miesto v ringu mladším a čipernejším bojovníkom, no stále zostáva na výplatnej listine promotérov nezávislého zápasníckeho okruhu. Cez týždeň si privyrába vykladaním tovaru v supermarkete a cez víkendy si navlieka svoju druhú kožu, elasťáky a chrániče, len aby sa medzi lanami ringu prevtelil do svojho alterega, Rama, obecenstvom zbožňovaného veterána. Rana osudu, infarkt, zatlčie posledný klinec do rakvy s úctyhodnou Ramovou kariérou a prinúti ho nazrieť cez rameno a zhodnotiť svoj život. Ocitne sa v zápasníckej jeseni, kde ho víta dôchodok a sizyfovská úloha- získať stratenú dcéru. Ram dostal poslednú upomienku, čas na rozmyslenie pomaly vyprcháva. V jednej miske váh láka zápasenie až do horkého konca, v druhej dcéra a nádej na plnohodnotný život. Päť minút slávy ako legenda alebo napravenie dávnych krívd a osobné vykúpenie?
Simultánne s príbehom odpísaného zápasníka sa na plátne odohráva aj semidokument mapujúci tento netradičný ,,šport.“ Digitálna ručná kamera nás vrhá do Ramového tieňa a umožňuje laikom nahliadnuť do zákulisia teatrálneho športu. Pozlátko zápasníckych líg sa v novom svetle javí ako neskutočná faloš. Režisér ladne kopíruje premisu dokumentárneho snímku Gladiátori 2000 (1999, r. Barry W.Blaustein) a ponúka náhľad na skutočný život zápasníka. Hlavná postava akoby bola inšpirovaná legendárnymi postavami amerického wrestlingu, Jake ,,The Snake“ Robertsom a Bretom Hartom, zápasníkmi, ktorých wrestling vyniesol do výšin, len aby ich poslal strmhlav dolu a pripravil ich o všetko (sláva, peniaze, zdravie, rodina). No ani napriek mnohým tragédiám sa mu neotočili chrbtom a zápasia podnes deň. Nenápadné presakovanie biografických prvkov dodáva filmu autentický rozmer, podtrháva dokumentárny charakter a buduje dôveryhodnosť (čo malo za následok aj paradoxné prijatie: profesionálni zápasníci chválili film, pretože odzrkadľoval každodenné strasti profesionálneho zápasníka, zatiaľ čo promotéri neboli nadšení z negatívneho zobrazenia, hlavne z vykorisťovania zápasníkov). Pri prechode zápasníckym podsvetím narazíme aj na viaceré dávne i aktuálne kauzy, z ktorých je najvýraznejšia dlhotrvajúca aféra aféra so steroidmi. Snímok výstižne upozorňuje na fakt, že športovci sú nútení sa uchyľovať k anabolikám na budovanie kubistickej muskulatúry rovnako často ako analgetikám utišujúcich bolesť. Okrem iného sa Wrestler taktiež zameriava na odveký súboj skutočnosť vs podvod a ponúka racionálny dialóg medzi oboma postojmi.
Vo filme Rekviem za sen dochádza k mohutnej deštrukcii ilúzii, v ringu k ich budovaniu. Ram je mimo arény nikto. Má svoj vek, musí nosiť načúvací strojček, býva v smradľavom karavane a nájom nikdy neplatí načas. Z biedy ho vykupujú sviatočné zápasy a ojedinelé podpisové akcie (vynikajúca emocionálna a atmosférická scéna dekonštruujúca mýtus jednej hviezdy). Len ring je jediné miesto, kde je Niekto. Režisér prakticky vytvára nenápadnú paralelu s filmom Rekviem za sen. Rovnako ako sú jeho protagonisti závislí na heroíne, Ram je bytostne závislý na svojom zápasníckom alteregu. Referenciou na Fontánu je trojjedinosť hlavného hrdinu. Občianskym menom je Robin Raminsky, no vždy sa necháva oslovovať Randy Robinsom, ale jeho najobľúbenejšia je zápasnícka prezývka Ram (Baran). Robin Raminsky sa hanbí za svoj pôvod a jeho život je katastrofa. Bohužiaľ Raminsky je koža, ktorú nedokáže vyzliecť, schránka z ktorej nemôže vyliezť, jeho nezmazateľná stigma (vynikajúce nuancie neznesiteľnej ľahkosti bytia sú badateľné na scénach zo svätostánku americkej spoločnosti- supermarketu). Randy Robinson je iluzórny charakter, prekurzor ku kráľovi ringu, Ramovi. Žije si bohémsky životom, deti ho zbožňujú a keď voľné chvíle netrávi v posilňovni, objednáva si klinové tančeky v lokálnom stripbare. Ram je na vrchole evolučnej pyramídy jedinej bytosti, vzor, poloboh, ikona, legenda ožívajúca iba v ringu a na muzeálnej hracej konzole.
Wrestler je úžasne komplexné dielo budujúce monomýtus jednej osoby. Mickey Rourke ako vyslúžil boxer a vyhoretá herecká hviezda dominuje celému filmu svojím zmŕtvychvstaním. Sekunduje mu Marisa Tomei v úlohe vyššie spomínanej striptérky, ktorá je rovnako ako on vo svojej brandži za zenitom a taktiež je ,,iba“ kusom mäsa, no jej život nie je dláždený narcistickým egoizmom, ale je poháňaný láskou k svojmu dieťaťu. Najmenej priestoru dostala Rourkova filmová dcéra Evan Rachel Wood, no herec vynikajúco zvláda zápas o jej lásku aj bez priamej interakcie s herečkou. Koniec koncov sa Wrestlerovi darí vytvárať aj analógiu s filmovým svetom a jeho melodramatickosť, úžasnú silu a ojedinelý zážitok mu nemôžete uprieť aj keď sme tu už podobné filmy mali (Rocky, Requiem for a Heavyweight, Niekto tam hore ma má rád, Zúriaci býk). A pamätajte, aj keď sú údery zahrané, bolesť je skutočná..
VERDIKT MOVIE MANIA: 




Zdroj: MovieMania.sk Foto © SPI International




