Rembrandtova nočná hliadka (Nightwatching)

15.9.2009|Zuzana Kožaková|
Rembrandtova nočná hliadka (Nightwatching) Z dejín maliarstva je nám známe, že umelci ako bol aj Rembrandt sa nie vždy podriaďovali objektívnym zákonitostiam perspektívy, čím do istej miery narušovali ich logiku. Režisér Peter Greenaway sa opäť vo svojom novom filme Rembrandtova nočná hliadka pokúša dopracovať k odpovedi na otázku, do akej miery vlastne umenie ovplyvňuje život a život umenie? Tá poslúžila ako odrazový mostík aj jeho filmovej prvotine, filmu Umelcova zmluva, z roku 1982. Tento krát sa vraciame ešte ďalej, do roku 1642 a do doby, v ktorej vzniklo jedno z najväčších umeleckých diel Rembrandta van Rijneho.

Píše sa rok 1642. Rembrandt van Rijn ( Martin Freeman ), v časoch svojej najväčšej slávy a v dobe, keď mu pomaly umiera žena Saskia ( Eva Birthstle ) neochotne prijme zákazku na veľký skupinový portrét amsterdamskej milície, ktorý sa neskôr dostane do povedomia pod názvom Nočná hliadka. Prostredníctvom filmu spoznávame nielen dobu, v ktorej Rembrandt zverejnil svoje najväčšie dielo a osobnosť samotného umelca, ale dostávame sa ku kontroverznému odhaleniu vraždy, keď sa Rembrandt rozhodne ukryť vrahovu podobu priamo do obrazu.

Rembrandtova nočná hliadka / Nightwatching

Peter Greenaway so svojim svojským postojom k umeniu a jeho prítomnosti v reálnom živote, nám ponúka vcelku opulentný a teatrálny pohľad na obdobie s čerstvým nádychom baroka a všadeprítomných naškrobených golierikov. Jeho filmy sa často vyznačujú dlhými neprerušovanými zábermi, no tento krát ich poriadne prestrihal, vsunul medzi ne výraznejšie zábery na detail a k tomu ešte pridal aj všade prítomnú pohyblivú kameru, ktorá z filmu vyženie všetku divadelnosť, ktorá sa nedá prehliadnuť. Tento počin nadobro umlčal všetky moje výhrady, ktoré viseli nad jeho hlavou ako Damoklov meč. Prekvapení sa v tomto filme nájde naozaj dosť a to nehovorím ani o samotných hercov, ktorí sa odrazu pokojne začnú pozerať do kamery a s tvárou najväčšieho flegmatika komentujú dej. Vďaka týmto prvkom sa Rembrandtova nočná hliadka síce stáva nereálnym filmom, ktorého tempo je mierne vláčne, no napriek tomu, sa na snímke podpísala Greenawayova svojráznosť, čo filmu určite pridá na lesku.

Hlavnej úlohy sa tento krát zhostil herec Martin Freeman, ktorý so zdravou dávkou vyšinutosti a výstrednosti fantasticky zahral svojrázneho umelca 17. storočia Rembrandta van Rijneho. V úlohe krásnej, miestami poriadne podráždenej ženy Saskii uvidíme herečku írskeho pôvodu Evu Birthstle. V ďalších úlohách môžeme vidieť aj Emily Holmes ako Hendrickje a Nathalie Press ako Marieke, ktoré vedľa svojho kolegu rozhodne nestratili na gracióznosti. Svojské zábery a famózne herecké výkony ešte viac podčiarkol hudobný počin Poliaka Wlodzimiera Pawlika, ktorý síce priveľmi pripomína hudbu filmov Michaela Nymana, ale vytknúť sa mu dá len veľmi málo.

Už Aristoteles kedysi povedal, že „ ak umelecké dielo znázorňuje veci nemožné, stala sa chyba. Ale je to v poriadku, ak tým umenie dosiahne svoj vlastný cieľ.“ Pravdou ostáva, že film Rembrandtova nočná hliadka patrí medzi tie opulentnejšie a nereálnejšie filmy a väčšinou zaujme divákov bažiacich po duchovnom zážitku, ale aj v každom z nás sa nájde štipka bohémstva, ktorá sa túži dostať na povrch. Preto sa nechajme uniesť múzami a inšpiráciou do doby, o ktorej rozpráva film Rembrandtova nočná hliadka.

15. ročník prehliadky toho najkvalitnejšieho, čo víri vody svetovej kinematografie PROJEKT 100-2009 sa začal 10. septembra a potrvá až do konca roka. Do filmových klubov ho prináša Asociácia slovenských filmových klubov. Po takmer štyridsiatich slovenských mestách poputuje ďalších desať klenotov svetovej kinematografie. O filmoch, na ktoré sa môžete tento rok tešiť sa viac dočítate na www.asfk.sk a recenzie si môžete prečítať aj tu.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Artcam