Všade dobre, prečo byť doma? (Away we go)

3.10.2009|Matej Fekiač|
Všade dobre, prečo byť doma? (Away we go) Určite si každý spomenie na filmový rok 1999, keď na udeľovaní oscarov dominovala dráma Americká krása režiséra Sama Mendesa s celkovým ziskom piatich sošiek, vrátane najprestížnejšej kategórie, najlepší film. Minulý rok priniesol Mendes ďalšiu výbornú drámu, Núdzový východ (Revolutionary Road), kde duet DiCaprio – Winslet opäť raz predviedol vrchol hereckého umenia tak, ako v roku 1997 v dobre známom 11 oscarovom veľkofilme. Tento rok sa Mendes rozhodol zahrabnúť do komediálnych vôd, no či to bol najšťastnejší krok, nemyslím si.

Bart (John Krasinski) a Verona (Maya Rudolph), šťastný mladý pár, očakávajú za niekoľko mesiacov príchod dieťaťa na svet. Pri tejto príležitosti by sa radi presťahovali do Colorada, čo najbližšie k Bartovým rodičom, nech dieťa vyrastá aj v spoločnosti babky a dedka. Ich plány však hneď v zárodku prekazí oznámenie Bartových rodičov, ktorí sa na staré bláznivé kolená rozhodli odsťahovať do Európy. Tým sa spúšťa reťazec udalostí a názov filmu sa nám pekne môže začať napĺňať. Mladí si začnú hľadať miesto pre nový domov a neváhajú pri tom prekročiť hranice rodnej krajiny. Veď všade dobre, načo byť doma.

Všade dobre, prečo byť doma? (2009)

Aj keď Bart s Veronou pri svojom hľadaní navštívia rôzne miesta Severnej Ameriky, ako Phoenix, Miami či Montreal, väčšina kľúčových scén sa natáčala v americkom štáte Connectitut, ktorý je takpovediac univerzálny a tvorcom umožnil vo svojich mestských a vidieckych lokáciách imitovať čiastočne dokonca aj taký unikát akým je floridské Miami.

Popularitu filmu vo všeobecnosti určuje množstvo prvkov ako meno režiséra, žáner, no podľa mňa je tým najvýznamnejším prvkom herecké obsadenie. Keď v titulkoch svieti Al Pacino alebo Anthony Hoppkins, je to u mňa jasná voľba a viem, že už len takéto meno znamená pre film čiastočný úspech. Poviem pravdu, obsadenie hercov do tohto Mendesovho počinu mi spočiatku akosi nesadlo. Maya Rudolph? John Krasinski? Ale tak treba občas experimentovať. Sám režisér sa vyjadril v tom zmysle, že aj keď ľudia, s ktorými pracoval na predošlých projektoch sú úžasní, tentokrát bolo pre neho výzvou zmeniť vnímanie vecí a vytrhnúť samého seba zo zaužívaných zvyklostí.

Všade dobre, prečo byť doma? (2009)

Na druhej strane je možno aj takýto výber hercov lepší, ako keby som si na mieste Rudolphovej a Krasinského mal predstaviť okukanú Juliu Roberts s Benom Affleckom. Našťastie sa v priebehu flimu ukazuje, že aj menej známy herec môže skvelo zahrať a niekde v polke filmu sa dokonca do deja vkladá Maggie Gyllenhaal. Iste si ju pamätáte napríklad ako herecko-nehereckú sestru Donnieho Darka stvárneného Jakeom Gyllenhaalom. Viacerí si ju však skôr viete vizualizovať vďaka jej hereckému koncertu s post mortem oscarovým Heathom Ledgerom v Temnom rytierovi.

Ako sa Bart s Veronou presúvajú z mesta do mesta, kľudne sa Vám môže stať, že toho začnete mať dosť a plní očakávaní, kedy už príde posledné mesto a či bude to pravé, budete odratúvať minúty do konca. V takom prípade si treba vychutnať aspoň hudbu.

Po hudobnej stránke je film dostatočne podfarbený a okrem známeho Golden Brown či Dylanovho Mr. Tambourine Man si vypočujete napríklad aj Vivaldiho Štyri ročné obdobia, takže si aj fajnšmeker príde na svoje.

Všade dobre, prečo byť doma? (2009)

Celkovo film neobsahuje herecké alebo scenáristické chyby ak tak môžem povedať, no mňa jednoducho až tak nezaujal a nezapíše sa mi do pamäte tak, ako Americká krása alebo Núdzový východ. Aj napriek tomu ide o milý film s pekne spracovaným scenárom, sprevádzaný príjemnou hudbou a profesionálne zahratými charaktermi. Osobne dúfam, že Sam Mendes sa vo svojom najbližšom filmovom počine vráti k dráme aj keď samozrejme Away We Go nie je ako komédia najhorší a vo filmotéke mnohých divákov si svoje miesto nájde.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental Film