Medzi stenami (Entre les murs)

11.10.2009|Marek Gurský|
Medzi stenami (Entre les murs) ... a že slovenskí učitelia to majú v školách ťažké!

Predošlou vetou nechcem v žiadnom prípade dehonestovať prácu našich učiteľov. Medzi múrmi realisticky zobrazuje život v škole na parížskom predmestí, ktoré je obývané najmä prisťahovalcami. Tí sú v prevažnej väčšine francúzski občania, no na svoju štátnu príslušnosť nie sú vôbec hrdí a sami sa obracajú ku svojim koreňom. Z toho vznikajú konflikty nie len medzi samotnými študentmi, ale i medzi nimi a ich triednym učiteľom.

Hlavným hybateľom deja je triedny učiteľ (a zároveň i učiteľ francúzštiny) François Marin (François Bégaudeau), ktorý učí na škole už nejaký ten rok a vie, že veľa študentov je problémových, niektorí majú ťažkosti s učením, no nájdu sa i svetlé výnimky, ktoré majú snahu dostať sa prostredníctvom vzdelania z predmestskej komunity. François s kľudom prijíma kvázi vtipné poznámky svojich študentov a bez okolkov odpovedá i na ich nepríjemné otázky. Vo svojej triede vyžaduje disciplínu, čo však z jeho strany nie je pokus o diktátorstvo, ale skôr prevencia pred anarchiou. Na druhej strane sám mení niektoré školské nariadenia v prospech študentov, čím aspoň trochu uvoľňuje (často dusnú) atmosféru v triede. Študentov vedie k vytvoreniu si vlastného názoru, tolerancii, podnecuje diskusiu a argumentáciu. Oproti iným učiteľom má o nich skutočne záujem. No pomyselný pohár trpezlivosti raz pretečie a dôsledky majú vplyv takmer na všetkých.

Medzi stenami (2009)

Medzi stenami má oproti iným filmom o školách obrovskú výhodu, a to je jeho autentickosť. Prevažná väčšina študentov či pedagógov hrá samých seba, vrátane Françoisa, z ktorého knihy film vychádza. Dej sa z veľkej časti odohráva „medzi múrmi“ jednej triedy, hoci kamera občas ponúkne i pohľad do zborovne, riaditeľne či na školský dvor počas prestávky. Diskusie a dlhé dialógy v triede sú úplne bezprostredné. Tri kamery často snímajú detailné výrazy študentov či Françoisa, vďaka čomu niekedy aj bez slov vieme, čo si ten-ktorý študent práve myslí. Žiadna hudba a takmer dokumentaristický štýl snímke dodávajú maximálnu mieru realičnosti a divák má občas pocit, akoby v triede sedel spolu s ostatnými študentami.

Françoisovi sa nedá uprieť snaha o zlepšenie situácie v triede. Túto skutočnosť však stále narúšajú väčšie či menšie konflikty. Banálne hádky o používaní belošských mien vo vetách (namiesto napríklad arabských) či o najlepšom africkom futbalovom klube sú rýchlo zabudnuté. Z viac-menej nechcenej urážky dvoch žiačok a následnej konfrontácie v triede však rezultuje vylúčenie problémového študenta Souleymana zo školy, čo pre neho v konečnom dôsledku znamená jednosmernú letenku späť do Afriky. Hoci François sám najlepšie vie, akú veľkú chybu urobil, vo svojej snahe pripraviť svojich študentov na život neprestáva.

Medzi stenami (2009)

Vďaka tomuto vynikajúcemu, na Oscara nominovanému, filmu máme šancu nahliadnuť na najrôznejšie problémy a situácie zo strany študentov i učiteľov. Autenticky. Pokiaľ máte radi reálne príbehy, vyrazte v rámci Projektu 100 do kina. Možno si spomeniete aj na svoje študentské časy. A možno vás film donúti sa aspoň trochu zamyslieť. Čo vlastne nie je vôbec málo.

15. ročník prehliadky toho najkvalitnejšieho, čo víri vody svetovej kinematografie PROJEKT 100-2009 sa začal 10. septembra a potrvá až do konca roka. Do filmových klubov ho prináša Asociácia slovenských filmových klubov. Po takmer štyridsiatich slovenských mestách poputuje ďalších desať klenotov svetovej kinematografie. O filmoch, na ktoré sa môžete tento rok tešiť sa viac dočítate na www.asfk.sk a recenzie si môžete prečítať aj tu.