Biela smrť (Whiteout)

30.10.2009|Zuzana Kožaková|
Biela smrť (Whiteout) Vraždy vo filmovom svete sú dnes takmer na dennom poriadku, a nikoho nezaujíma za akých kurióznych udalostí, či na akom nezvyčajnom mieste sa stali. Ale koho by napadlo vraždiť na takom mieste ako je samotný pupok sveta, Antarktída? A vidíte, niekoho to predsa len napadlo, pretože do kín práve mieri mrazivá Biela smršť, ktorá nám poodhalí nielen oficiálne prvú vraždu v Antarktíde, ale rovnako tak vracia po ôsmich rokoch do hry režiséra Dominica Senu ( 60 sekúnd, Swordfish: Operácia Hacker).

Mrazivá tma a chladom premrznutá zem. Antarktída nezaostáva za mestami ako sú New York, Las Vegas či Chicago, pretože už aj ona sa môže pýšiť prvou vraždou na konte. Policajtka Carrie Stetková (Kate Beckinsale) sa chystá opustiť „slnečnú“ Antarktídu, aby začala odznova. Jej plány sa však otrasú v základoch, keď jej na krk zavesia vyšetrovanie onej vraždy. Sherlock v sukni sa púšťa do rekonštrukcie vraždy, ktorú musí vyriešiť skôr ako sa stanica ocitne bez energie a na zem antarktickú padne tma.

Biela smršť (2009)

Nápad na prvú človekom spáchanú vraždu v mrazivej Antarktíde, ktorú vyšetruje šerifka s pohnutou minulosťou vznikol podľa grafického románu Grega Rucka. Celkom vydarený trailer nám celkovo načrtol správnu atmosféru( hlavne vďaka hudbe ) a navnadil naše filmové senzory na isté znaky sci-fi hororu. No jediná vec, ktorú nám trailer zamlčal bola pravda. Filmu Biela smršť chýba značné napätie, ktoré sme tak hltali v traileri. Prekrásne prostredie a nápad s vraždou v Antarktíde však režisér Sena nedokázal dostatočne využiť, čo robí z potenciálne skvelých scén, len obyčajné kulisy. Práve preto je Biela smršť iba tuctovým filmom s predvídateľnými zápletkami, stupňujúcou sa neznesiteľnosťou a absenciou poriadnych akčných scén. No aby som len nekritizovala, pokúsim sa vyzdvihnúť aj tie jediné svetlé stránky filmu. Za veľmi efektívne natočené scény považujem len tie na polárnej pláni. Primŕzajúca voda, či trhanie sa a praskanie ľudskej kože od zimy. Dalo sa pozerať aj na pád lietadla, ale v tejto scéne je každému jasné, že k hlavnému slovu sa opäť dostali počítače.

Hocijaké porovnávanie s filmami Vec od režiséra Carpentera, či s Purpurovými riekami nie je vhodné, pretože nechceme poškodiť renomé tak skvele spracovaných filmoch. Zaujímavými flashbackmi sa vraciame do pohnutej minulosti šerifky Stetkovej, ktorú stvárnila Kate Beckinsale. Šerifka pôsobí v jej podaní celkom rázne a odhodlane, no bohužiaľ ako päsť na oko, pretože jej schopnosť dedukcie pôsobí až paranormálne, a aj samotný Holmes by jej mal čo závidieť. Kate sa radšej mala vrátiť do priliehavého koženého mundúru ako upírka Selena v trilógii Underworld, pretože zapadnúť do Antarktídy s huňatou eskimáckou čiapkou nebolo práve rozumné riešenie. V ďalších úlohách uvidíme Gabriela Machta ako človeka z OSN ,Roberta Prycea, či Toma Skerrita v úlohe doktora Johna Furyho, ktorých spolu s Beckinsalovou čoskoro zavalí lavína kritiky a nesúhlasu.

Biela smršť (2009)

Celkom prekvapivo nepredvídateľný záver filmu ho uchráni pred nálepkou „odpad“, ale aj tak dokážem, aj keď s oboma zavretými očami, dať len jeden a pol hviezdičky, pretože ako ma trailer nadchol, tak ma film neuveriteľne sklamal. A ani mrazivá nálada, ktorú bolo cítiť v celom kine, nedokázala ochladiť moje páliace rozhorčenie.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental-film