Sin Nombre

30.10.2009|Zuzana Kožaková|
Sin Nombre Úprimnú kritiku života, ku ktorej sme všetci odsúdený ( teda podľa Sartrovho poňatia) prináša film Sin Nombre, ktorý rozohráva na plátnach kín citlivý dramat o ceste z bodu A do bodu B. Bez mena – takto znie preklad názvu filmu Sin Nombre od nádejného austrálskeho režiséra Caryho Fukunaga, ktorý je často označovaný za jeden z najviac vzrušujúcich hlasov kinematografie. Prostredníctvom filmu vstupujeme do životov skúšaných emigrantov, ktorý cestujú na streche vlaku do vysnívaných Spojených štátov, ale nazrieme aj do psychiky a hierarchie beštiálnych mafiánskych gangov. Melodramatický príbeh, na pozadí ktorého odhaľujeme stav zvrátenosti dnešného sveta práve prichádza do kín.

Honduras, súčasnosť. 17-ročný Willie (Edgar Flores), prezývaný Casper, je členom mexického pouličného gangu Mara Salvatrucha. Pre jeho členov je najväčšou odmenou smrť člena konkurenčného gangu, a tým pádom sa boje pre nich nikdy nekončia. Osudová náhoda však Caspera zavedie na strechu vlaku, kde sa stretáva s rovnako starou Sayrou (Paulina Gaitan). Tá so svojim otcom a strýkom uteká do Spojených štátov. Medzi Casperom a Sayrou vzniká platonický vzťah a silné puto priateľstva, ktoré však môžu čoskoro pretrhnúť Casperovi „bratia“ z gangu.

Sin Nombre (2009)

Jednoduchý príbeh, ktorý však bohato stačí nato, aby dokázal plne rozvinúť na plátne osudy dvoch ústredných postáv, Caspera a Sayri. Príbeh sleduje línie oboch životov od začiatku až po chvíľu ako sa stretnú na streche vlaku, a postupne ich prekrásnym skladom citov a úprimnosti zavedie do jednej spoločnej stanice zvanej priateľstvo. Cary Fukunaga využíva v Sin Nombre prvky ako aj melodrámy, tak aj thrilleru, ktoré Vám počas 96 minút stihnú načrtnúť situácie v chudobnej vrstve žijúcej v Hondurase. Na prvotnú naivitu, ktorá určite zavládla po prečítaní obsahu, však počas sledovania filmu zabudnete, pretože na pozadí mexickej krajiny film s neuveriteľnou ľahkosťou poukazuje na surovú realitu, ktorá tkvie za horami Honduraskej republiky. Exotické exteriéry sú v tomto prípade pre film obrovským prínosom, ktoré si môžete vychutnať detailnými pohľadmi zo strechy vlaku. Príbeh Vás stiahne od prvého momentu do stredu deja, kde sa drsná autenticita spája s rozprávačskou ľahkosťou.

Za neuveriteľný úspech filmu sú zodpovední aj mladučký herci. Svojou civilnosťou urobili film ešte viac skutočným, čomu samozrejme dopomohla aj fantastická kamera, ktorá našťastie ušetrila diváka od zle ozvučených dialógov, či roztrasených scén. Práve vďaka týmto prvkom sa pre Vás jazda vlakom stane skutočnou, a to všetko za zvuku krásnej mexickej hudby, ktorá ešte podčiarkla výsledný efekt celého diela. Napriek tomu, že film pojednáva o dosť politickej situácii, sa tu nenájdu žiadny páni – kravaťáci z imigračného, ktorí by film mohli prehupnúť na tú ktorú stranu a tým narušiť jeho harmonogram. Koniec filmu je viac menej jasný, ale v tomto prípade vcelku zanedbateľný, keďže jeho začiatok aj stred úplne vystihli podstatu, ktorú divák v horšie spracovanom filme niekedy ani s lupou nenájde.

Sin Nombre (2009)

Sin Nombre má mimoriadne silný príbeh, ktorý odhaľuje nepriaznivé podmienky pre život v strednej Amerike. Film, ktorý je existenciálnou výpoveďou o živote za hranicou, či skôr na hranici, fantasticky uvádza do filmového priemyslu Austrálčana Caryho Fukunagu, ktorý po uvedení tohto filmu do kín, už dlho neostane bez mena.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm

Odporúčané články

Filmové novinky na apríl 2025

Filmové novinky na apríl 2025

Slovenskí kinodistribútori nám na aprílový mesiac nachystali dvadsaťtri filmových noviniek. Najbohatší bude hneď prvý otvárací...