Twilight Sága: Nov

27.11.2009|Ján Švihra|
Twilight Sága: Nov Plná kinosála vzdychajúcich tínedžeriek (i dievčat a žien celkovo), upír s neposlušne strapatými vlasmi a jeho trochu nešikovná a na prvý pohľad chladná priateľka. Aj vy ste si tak predstavovali pokračovanie Súmraku? Niet divu. Zopakovala sa teda rovnaká básnička druhýkrát? Nie. A teraz je na mieste otázka, či je to dobre alebo zle.

Druhý diel nesie názov New moon – Nov. Samotní tvorcovia tvrdia, že je o dosť komplikovanejší než diel predchádzajúci. Je to tak, v tomto smere ide o istý krok dopredu. Zložitejšia zápletka podľa knižnej predlohy nepôsobí vynútene a nitky sa postupne splietajú do veľkej pavučiny, v ktorej sa ale dá orientovať. Avšak to nestačí.

Twilight Sága: Nov (2009)

Nov jednoducho nie je filmom. Skrátka nie. Je to akási vízia do ženskej mysle. Svoje tvrdenie rád podložím pár faktami. Celým príbehom nás na plátne sprevádzajú polonahí chlapi (často s tehličkami na bruchu a pažami s obvodom melóna), s ktorými sa spája sila, prudkosť, vášnivosť, rýchle autá a tvorcovia im dávajú do úst neskutočne hlboké ba priam kvetnaté myšlienky (čo je miestami naozaj neúnosné). Okrem nich tu máme romantické Taliansko a fenomén dnešnej doby – bolesť. Bellin smútok, ktorý sa dostaví krátko po tom, čo ju opustí Edward (tieto informácie sú pre dej kľúčové a nemal by som ich prezrádzať, ale kvôli dosť nešťastnému traileru môžem, keďže v ňom nájdete drvivú väčšinu najdôležitejších momentov filmu, čo len zvýrazňuje komerčný ráz celého projektu – tvorcovia iste predpokladali, že ľudia pôjdu do kina už len kvôli sláve knižnej predlohy a preto im nerobilo problém nedbať na tých, čo knihu nečítali). Späť teda ku Bellinmu smútku. Som presvedčený, že sa v ňom nájde každá žena a hlavne dievčatá v puberte. Belline výkriky zo spánku, jej neprítomný pohľad... to všetko len pre jedného chlapca. Emotívny a temný pohľad na život, tým žije dnešná mladá generácia. V tomto skladám poklonu autorke knihy, ktorá priam geniálne vystihla túto podstatu.

Teraz ďalšia kritika. Hudba je miestami gýčovitá a občas sa dokonca absolútne nehodí do danej scény (kašľať na to, veď dievčatá budú dojaté i tak – možno to sú slová, ktoré zazneli pri jej výbere). Efekty i práca kamery pokročili, no i tak stále pripomínajú tie seriálové. A o klišé momenty núdza rozhodne nie je – vďaka nim snímka niekedy pripomína komédiu (nesmial som sa len ja, ale i značná časť hľadiska). Nájdeme však pár dychberúcich momentov, ktoré nás vtrhnú do deja (presnejšie do diania na plátne), podobne ako v predošlom dieli.

Twilight Sága: Nov (2009)

Po zvážení všetkých okolností, Nov je hodnotné dielo. Možno sa zasmejete, ale je to tak, na rozdiel od iných recenzetov, ja vám vrele odporúčam návštevu kina. Zasmejete sa, možno sa na svet pozriete ženskými očami, pôjdete s davom a, hlavne, zažijete niečo nevídané, pričom vďaka takémuto zážitku potom možno oceníte skutočný film. Nov je skrátka výnimočný.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © SPI International