Imaginárium Dr. Parnassa (Imaginarium of Doctor Parnassus)

24.3.2010|Zuzka Kožaková|

Za poslednú stvárnenú úlohu herca Heatha Ledgera, ktorý nás nečakane opustil v roku 2008, bol považovaný jeho oscarový Joker vo filme Temný rytier. Bezprostredne pred smrťou však Ledger nestihol dokončiť prácu na filme režiséra Terryho Gilliama, Imaginárium doktora Parnassa. Návrat Ledgera zo záhrobia na filmové plátna bol možný len vďaka šikovnosti režiséra Gilliama a ochoty troch jeho priateľov, hercov Judea Lawa, Collina Farrella a Johnnyho Deppa. Posledný grandiózny herecký výkon zosnulého austrálskeho herca si na Slovensku môžete pozrieť 25. Marca.

Fantáziou a farbami nasiaknutý dej zachytáva príbeh doktora Parnassa (Christopher Plummer), ktorý podpísal zmluvu o nesmrteľnosti s istým diablom, pánom Nickom (Tom Waits). Za večnú mladosť však na oplátku musí každé doktorove dieťa po dovŕšení 16-tich rokov patriť pánovi Nickovi. Doktor sa však svoju milovanú dcéru Valentínu (Lilly Cole) pokúša uchrániť ako sa len dá, ale jej 16-te narodeniny sa blížia. Doktor preto ponúkne diablovi novú dohodu. Kto prvý nazbiera 5 duší, tomu bude Valentína patriť. Diabol súhlasí so stávkou príliš ochotne a tak doktorovi neostáva nič iné len sa spoľahnúť na svoje imaginárium a záhadného Tonyho (Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Collin Farrell).

Imaginárium Dr. Parnassa (2010)

„Nezabudnuteľné, nepredstaviteľné, fascinujúce... ,“ hlásal prvý oficiálny trailer, ktorý nebol až tak zavádzajúci a odklonený od skutočnosti. Po šiestich rokoch, prvýkrát od Gilliamovho filmu Dobrodružstvá baróna Prášila, vytvoril režisér k Imagináriu vlastnoručné storyboardy. Skvelým spôsobom ako si uctiť Ledgerovu pamiatku bol aj fakt, že sa jeho natočené scény počítačovo ani žiadnym iným spôsobom neupravovali ani nezmenili. Zvyšok filmu však Tonyho stvárnia už spomínané slávne tváre. Príbehovo nejde o žiadny kinematografický skvost, ale nepríde mi príliš zavádzajúce, keď napíšem, že Imaginárium Dr. Parnassa utkvie mnohým v pamäti. Nie tak ani kvôli deju, ale predovšetkým vďaka estetickému prevedeniu dokonalosti fantázie na filmové plátno, čomu výkon Heatha Ledgera dal kráľovskú bodku na záver.

Herecký štvorlístok v úlohe Tonyho zázračným spôsobom otriasol základmi filmu. Každý z hercov totiž do vlastného prevedenia Tonyho vložil niečo odlišné. Johnny charizmu, Jude prekrásny úsmev, Colin tajomné oči a Heath celú svoju bytosť. Vďaka každému z nich sa 4-charakterová postava preliala do jednej. Mierne zostarnutého, no stále nápaditého Dr. Parnassa si zahral Christopher Plummer, ktorý svojím dedkovským zjavom a charizmatickým hlasom urobil z doktora Parnassa najobľúbenejšieho, a hlavne kreatívnejšieho, rozprávkara na hraniciach, kde sa realita mieša s fantáziou. Úlohy porcelánovo bielej Valentíny, ktorá svojim čarom privábila aj samotného diabla, sa zhostila Lilly Cole.

Imaginárium Dr. Parnassa (2010)

Opona klesá. Za zvuku neutíchajúcich ovácii odchádza zo scény úspešný, a pre nás nezabudnuteľný herec Heath Ledger. Majster Joker, šarmantný kovboj a sprievodca svetom fantázie na filmovom plátne. V očiach sa leskne slza, smiech ustal. Neostáva nič iné, len rozlúčiť sa. Zbohom, Heath.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental-film