Salt

17.8.2010|Zuzana Kožaková|
Salt

Slušných akčných vypaľovačiek by hollywoodska továreň na sny potrebovala ako soľ. Príležitostí je mnoho a na plátnach sa objavujú nové a nové „zaručené“ akčné trháky roku. S plnými šuplíkmi tejto „kryštalickej látky“ sa na scéne opäť vynoril aj scenárista Kurt Wimmer, ktorý spoločnosti Columbia Pictures ponúkol onú akčnú hitovku s príznačným menom Salt. 12. augusta 2010 sa upravená verzia scenáru dostala pod záštitou režiséra Phillipa Noycea aj do slovenských kín. Ak sa teraz pýtate ako to vyzerá, vedzte, že táto presolená feministická verzia filmov o Jasonovi Bourneovi na štýl „Žena vs. Svet“ mi akosi nevonia. Zato však musím povedať, že miestami vôbec nesmrdí.

Ruskú studňu špiónov sa rozhodol opäť niekto naplniť. Pod istým mýtickým programom KA-12 bola do New Yorku vyslaná spiaca ruská spojka. Podľa istého „dôveryhodného“ ruského prebehlíka Vassilyho Orlova (Daniel Olbrychski) ňou je agentka CIA Evelyn Salt (Angelina Jolie), ktorej úlohou je zabiť ruského prezidenta na diplomatickej návšteve v USA. Salt označená za špióna uteká pred podozrievavými kolegami so snahou nájsť svojho manžela za každú cenu.

Salt(2010)

Začnime pekne od piky. Onou „dramatickou zmenou“ v scenári bolo pohlavie hlavného predstaviteľa. Ktosi sa skrátka rozhodol, že „porušteného Boernea“ oblečie do šiat a spraví z neho ženu. Tým pádom sa z pekne črtajúceho Toma Cruisea v hlavnej úlohe stáva blond Angelina Jolie, ktorá lezie po rímsach. To by nebol taký problém, pretože Jolie liezť vie a tváriť sa tiež, ale to by nemohol scenár napísať Kurt Wimmer. Námet je na počudovanie zaujímavý, ale v konečnom prípade zistíte, že ste si bohato mohli vystačiť aj s trailerom. Kurt je skrátka scenárista (vopred sa ospravedlňujem za ten žargón) „na draka“, ktorý sa zrejme drží hesla „Niekedy sa podarí (film Street Kings), a niekedy nie (film Ctihodný občan)“.

Suma sumárom, nápaditý námet jednoznačne podkopáva scenár, ktorému nepomohol ani režisér Noyce. Jeho akčné sekvencie, kde prinútil Jolie skákať z kamiónu na kamión, či ovládať policajné auto cez policajta za pomoci paralyzátoru, sú síce pekelnou fraškou, ale aspoň sa na ne dobre pozerá. Odpoveď na otázky „Prečo?“, „ Čo tým sleduje?“, „ Ako to asi myslela?“, sa Kurtovi zrejme nezmestili ani na prvú stranu scenára, takže priestor na odpovede nenašiel už vôbec. Meritum veci ostáva zahalené rúškom trápneho vlasteneckého záveru a ustrihnutého konca, ktorý Vám priestor na dohady vonkoncom neponúka.

Salt(2010)

Čím tmavšia, tým lepšia. Evelyn Salt skrátka nemala byť blond. Nemýľte si to však s pohŕdaním voči blondínkam. Wimmer nám skrátka predkladá dva prototypy, ktoré neokrôchane vtesnal do jednej postavy. A teraz si vyberte. Blond Salt – nedôveryhodná agentka CIA, ktorá v práci, okrem iného, rada skladá servítky, alebo Black Salt – tiež nedôveryhodná, ale zato o niečo tvrdšia, uvážlivejšia a chladnejšia. Nech už vyberiete ktorúkoľvek, v oboch prípadoch pôjde o Angelinu, ktorá sa však statočne pokúša, ako sa hovorí, „držať fazónu“. Rozhodne patrí jej výkon do tých lepších čŕt filmu. Ďalšou dobrou voľbou bol „záporák“ Liev Schreiber, ktorý stvárnil agenta Teda Wintera. Jeho štýl Sexy&Bad si dokázal udržať, napriek zmene žánru to má stále šmrnc a je skrátka a dobre, na zožratie. Ruská vábnička Orlov v podaní Daniela Olbrychskiho sa ukázala v najlepšom svetle, takže napriek prúseru, na ktorý vopred zamiesil Wimmer, sa herci naozaj nedajú skritizovať.

Prekombinácia všetkého možného a vynikajúci Schreiber s Angelinou v tesnom závese sa rútia vpred vo filme Salt, ktorý však rozhodne nie je o soli. Zdá sa však, že napriek očakávaniam, toto nebolo to správne množstvo soli pre Hollywood.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Itafilm