Toy Story 3

21.8.2010|Slavomír Sochor|
Toy Story 3

Do nekonečna a ešte ďalej!

Azda týmto sloganom sa nesie celý dej filmu. Astronaut Buzz Lightyear, kovboj Woody, cowgirl Jessie, strunový pes Slinky, pán a pani Krumplihlavovci, prasa Hamm, Barbie či dinosaurus Rex zájdu v ďalšom pokračovaní filmu o hračkách asi najďalej ako sa len dalo. A keby sme mali zhodnotiť túto ich veľmi náročnú animovanú cestu známkou ako v škole, určite by nedopadli zle. Už na začiatku sme si mohli všimnúť, že film bude pestrý, akčný a troška iný ako predchádzajúce dve časti, hoci jeho nosnou témou je stále priateľstvo a zábava.

Postavy, teda hračky sa v tejto časti ocitajú v dosť nepríjemnej a nerozhodnej situácii. Ich majiteľ Andy zmaturoval a odchádza na vysokú školu. Mama mu rozkáže, aby si urobil poriadok vo svojich veciach, vrátane hračiek a tu dochádza ku zlomovému momentu. Hračky spozorujú nezáujem svojho „pána“ a ostanú sklamané. Vďaka nešťastnému omylu sa dostávajú do Denného centra Slniečko, kde kraľuje priateľskí medveď Laco a jeho stúpenci, ktorí nakoniec až tak priateľskí neboli. (A práve pri tejto postave som si všimol výraznú, ale naozaj výraznú podobnosť s predchádzajúcim druhým filmom, kde sa Woody stretáva so starým kovbojom Peteom, ktorého veľmi trápi minulosť a chce do nepríjemného pokračovania osudu stiahnuť aj svojich priateľov.) Hračky sa tuná v centre dostávajú do rýchleho kolotoča , kde zažívajú tyraniu detí, ale aj samotných priateľov. Na to ako film skončí, či aké sú detaily príbehu sa radšej choďte pozrieť do kina.

Film Toy Story 3 je určite dobrým filmom, ktorému patrí nálepka „pre všetky generácie“. Tí najmenší možno niektorých dejovým bodom nepochopia, ale tí starší sa zas zamyslia. Pri ďalšom sa zas zasmejú naozaj všetci. Z množstva „srandovných“ momentov spomeniem napríklad ten, keď pán Krumplihlava stratí svoju hlavnú telesnú časť, t.j. krumpel a svoje malé oči, uši, ruky popichá do mexickej placky, vďaka ktorej sa môže nemotorne pohybovať. Ukážkou romantiky ale hlavne humoru je aj stretnutie postavy populárnej Barbie a jej hračkového partnera Kena, ktorý sa snaží získať pozornosť svojej „vysnívanej“ pomocou bizarných odevov.

Tvorcovia si naozaj potrpia na maličkosti. Či už v scenári alebo priamo na obraze. Napríklad v Andyho izbe, na jednej zo stien visí nálepka s nápisom P.U., čo znamená Pixar University a to vzdelávací program pre zamestnancov známej filmovej spoločnosti. Srsť medveďa Laca tvorí 3 473 271 chlpov rôznej dĺžky a hrúbky. Hračky vo filme hrajú divadelnú hru Rómeo a Júlia, pričom prasa Hamm poznamená, že má záujem hrať v ďalšej hre s názvom Hammlet.

Toy Story 3 (2010)

Hudobná stránka príliš nazaostáva za predchádzajúcimi časťami. Pieseň You´ve Got a Friend in Me bola opäť prespievaná do slovenčiny Petrom Lipom vo výbornom texte Jána Štrassera s názvom Máš vo mne priateľa. V záverečných titulkoch tiež zaznie táto pieseň, akurát, že v jej španielskej verzii. Nie, nešlo o chybnú filmovú kópiu, ale o ďalší humorný aspekt filmu, ktorý sa spája tým, že španielčinou prehovorí aj jedna z hlavných postáv a to veľmi zaujímavým hlasom neznámeho herca Javiera Fernandeza Penu.

Čo sa týka slovenskej zvukovej verzie, nebola zlá, ale dovolím si vysloviť troška kritiky. Výmena hlasu hlavnej úlohy nie je dôvodom zníženia kvality. Rastislav Sokol je za Hasona celkom dobrou náhradou, aj keď tomuto kroku troška nerozumiem. Viac ma mrzí výmena hlasu pri ďalších postavách. Postavu prasiatka Humm v tejto časti dabuje René Jankovič, ktorý ma minulý rok veľmi milo prekvapil pri potave psa vo filme Hore (Up). Jeho hlas mi nevadí kvôli tomu, že by sa nehodil, ale už sila zvyku vraví svoje a myslím si, že František Výrostko by tvorcom aj po vyše desiatich rokoch nepovedal nie a dúfam, že sa nemýlim. Výmena Stana Dančiaka pri postave psíka Slinkyho za Dušana Kaprálika je pochopiteľná kvôli jeho strate zraku, ale aj tak ma to mrzí, pretože sme pána Dančiaka mohli počuť ešte začiatkom roka v animovanom filme Planéta 51. Asi toľko ku slovenskému dabingu.

Teraz je dobré predložiť otázku, či toto pokračovanie bolo potrebné a či by sa po tejto časti mali vrátiť hračky na plátna kín znova a dokonca si veľmi rád odpoviem. Áno, tretia časť bola naozaj potrebná a až teraz sa populárny príbeh hračiek uzavrel tak, ako sa na dobrú animovanú sériu patrí. Viem, že ak by príbeh ešte pokračoval, tak by bol určite kvalitným, ale bez Andyho izby to už asi nebude ono.

Zdroj:  moviemania.sk Foto © Disney