Ako uloviť družičku (The Wedding Crashers)

24.1.2006|Lila Ontkaninová|

Nikdy  nepoužívaj svoje skutočné meno. Tancuj so staršími ľuďmi a deťmi, na to letia takmer všetky baby. A to sú len dve z vyše stovky pravidiel vymetačov svadieb Owena Wilsona a Vince Vaughna.

John (Owen Wilson) a Jeremy (Vince Vaughn) sú priatelia a zároveň kolegovia. Pracujú ako rozvodoví právnici a majú naozaj pozoruhodný koníček. Počas svadobnej sezóny sa zabávajú tým, že sa votrú na svadobnú hostinu, aby sa zadarmo najedli, napili, zabavili. No hlavným cieľom je, aby dostali nejakú ženskú do postele. K posteľovým romanciam ich dovedú pedantne prepracované a odskúšané pravidlá od istého Chazza, ktorý ich zostavil.

Pravidlá sú na to, aby sa porušovali. Na svadbe dcéry významného amerického senátora Williama Clearyho (Christopher Walken) sa John zamiluje do ďalšej dcéry Claire (Rachel McAdams), ktorá je však už zasnúbená. Jeremy sa rozhodne pobaviť s najmladšou senátorovou dcérou, divokou rusovláskou Gloriou (Isla Fisher). Potom, čo si Gloria vydupe účasť svojho nového sexuálneho objektu a jeho priateľa na rodinnej party vo víkendovom sídle rodičov, začne sa ešte len poriadna zábava. K slovu sa dostáva zvádzajúca senátorova manželka (Jane Seymour) s novými prsiami, vulgárna babička, homosexuálny brat.. Najdôležitejší žúr ich života sa môže začať.

Väčšine divákov asi nepovie nič zoskupenie FratPack, avšak pod týmto názvom sa skrýva skupinka hercov Will Ferrell, Jack Black, Vince Vaughn, Ben Stiller a bratia Luke a Owen Wilsonoví, ktorí navzájom spolupracujú a tvoria inteligentnú zábavu. Ich komédie sa vyznačujú inteligentným humorom bez zbytočných prasačín, minimum vulgárnych slov a žiadneho fekálneho humoru. Práve to posledné zmieňované mi v komédiách či paródiách typu American Pie alebo Scary Movie dosť vadí. Hoci komédia Ako uloviť družičku máva miestami trošku tvrdší (či čiernejší) humor, ku cti jej slúži, že telesné tekutiny, ktoré sa vo filme objavia zbytočne nerozmazáva a nepovažuje ich za nosné gagy. Naopak, snímka je plná príjemných gagov, ktoré vychádzajú zo situácie a dokážu vyčariť úsmev na tvári snáď každého diváka.

Režisér David Dobkin (Šanghajskí rytieri) si do svojho filmu opäť vybral sympatického Owena Wilsona, no úlohu parťáka nezveril Benovi Stillerovi, s ktorým si doteraz zahral Wilson už osemkrát. Stavil na Vince Vaughna, ktorý Wilsona svojou postavou Jeremyho o dosť prehráva. Wilsonov John sa správa o niečo rozumnejšie, viac premýšľa nad tým, že už nie sú najmladší, trápi ho prázdno tridsiatnika za zenitom a pripravuje si živnú pôdu pre zmenu vo svojom živote, ktorá nutne musí prísť. Aj keď to zo začiatku ešte nevie všetko pomenovať. Naproti tomu je Jeremy búrlivák, darebák a všetko to, čo by väčšina žien nazval obyčajným hajzlom. Netrápi sa morálnymi pravidlami a berie to, čo sa mu núka. Nedáva si servítku pred ústa a je za každú srandu, hoci aj za vyslovenú blbosť. Vince Vaughn si to proste na plátne užíva. Ďalším členom zo skupiny FratPack je Will Ferrell, ktorý si zahral malú roličku legendárneho guru Chazza. Svojimi výstupmi však dokáže na seba strhnúť dosť podstatnú časť pozornosti. Vo vedľajších úlohách sa predstaví krásna Rachel McAdams, ktorej romantické úlohy sedia podľa môjho názoru oveľa lepšie než akčný thriller. Príjemným spestrením sú dve stálice filmového neba: Christopher Walken má za úlohu vystrúhať vážny senátorský ksicht a nestarnúca Jane Seymour ako jeho svojrázna manželka si scénou originálneho zvádzania vyslúžila náležitú pozornosť.

Komédia Ako uloviť družičku začína dosť nadupaným tempom. Úvodná sekvencia, ktorá približuje život, či skôr zábavu ústrednej dvojice, pripomína reklamu na parádny život. Samozrejme, ani táto snímka sa nevyhla menším hluchým miestam, ale tie sa rýchle strácajú v ďalších vtipných scénach. Nechýba ani mierny mravný podtext, kde dvaja chlapíci k rozumu došli a lásku našli. Záver sa blíži štandardnému klišé o pravej láske, ale ani tieto drobné škrabance, ktoré by v inom prípade mohli pokaziť celú fasádu filmu nedokážu narušiť výsledný dojem z filmu. Chlapci z FratPacku sú fakt dobrí a ich komédie sú plné romantiky, dynamiky a skvelých gagov. Niet sa potom čo čudovať, že majú taký úspech.

Vo filme Ako uloviť družičku sú svadby ako remeň. Vyzerá byť celkom jednoduché dostať sa na svadbu, bez veľkých problémov zapadnúť medzi stovky ľudí a užiť si to. U nás sa, žiaľ, konajú prevažne svadby s počtom maximálne dvadsiatich ľudí.. No ak by si chcel niekto overiť v praxi ako uloviť družičku, možno mu pomôže zoznam pravidiel, z ktorého vychádzali hlavní hrdinovia. Zoznam nájdete tu. (http://www.imdb.com/title/tt0396269/trivia)

Wedding Crashers:
USA, 2005
Réžia: David Dobkin
Scenár: Steve Faber, Bob Fisher
Kamera: Julio Macat
Hudba: Rolfe Kent
Strih: Mark Livolsi
Hrajú: Owen Wilson (John Beckwith), Vince Vaughn (Jeremy Grey), Rachel McAdams (Claire Cleary), Isla Fisher (Gloria Cleary), Jane Seymour (Kathleen Cleary), Christopher Walken (senátor William Cleary), Keir O'Donnell (Todd Cleary), Bradley Cooper (Zack "Sack" Lodge), Rebecca De Mornay (Mrs. Kroeger), Will Ferrell (Chazz Reinhold)