Solomon Kane

Ak by som mal tento film hneď v úvode niekam zaradiť, bola by to určite skupina filmov, ktorých je v súčasnosti ako húb po daždi. Pre tých, ktorý ani len netušia, o akej špeciálnej „skupine“ je reč, hneď vysvetlím. Predstavme si producenta, ktorý dostane do rúk scenár s mizerným dejom zato nápaditou akciou. Háčik je v tom, že námet je momentálne absolútne nepopulárny a u potenciálneho všeobecného diváka takmer neobhájiteľný. Ak vôbec stojí takéto niečo za risk, tak dnešný silne podnikavý a peniazmi zaťažený produkujúci sa zvysoka vykašle na nič nehovoriacu zápletku, a všetky financie logicky radšej napumpuje do príťažlivého vizuálu, ktorý mu z 90 %-tnou pravdepodobnosťou zabezpečí minimálne bohaté a nenáročné teanegerské publikum, akoby sa mal nejako zaťažovať prerábaním scenára. A to, povedzme si na rovinu, dokáže dnes nasýtiť pokladnice kín neurekom. Pre tých, čo sa nejak orientujú samozrejme nehovorím žiadne novinky. Toto je dnes v Hollywoode na dennom poriadku, a to že niektoré akčné blokbastery (nie že by Solomon Kane ním bol) sa môžu popýšiť aj slušnou fabulou, je zvyčajne zásluhou úplne niekoho iného - režisérske škrty, improvizácia...hmm...následné prieky z financovaním a pod. Vyššie uvedená úvaha sa hodí na Solomona Kanea viac než by bolo zdravé. Nízky rozpočet je vidieť všade kam len úbohé divákovo oko dovidí. Od výpravy, cez takmer neznáme herecké obsadenie až po mizerný dej. Ten je vystavaný v podstate na tradičnom „flashback“ úvode, ktorý nás má zasvätiť do deja a na filozofickom hľadaní samého seba a svojho starého násilníckeho vnútra hlavného hrdinu Solomona. Ostatné sa pekne po poriadku stará prevažne o to, aby mal hrdina čo robiť, a divák sa jednoducho povedané nenudil. Cez 90- minutové peripetie príde na mnoho možného i nemožného. Premena Solomonovej vôle (ako inak kvôli žene Meredith, ktorej vyvraždia rodinu- aké originálne, však?) , množstvo mystických kreatúr i služobníkov tých najtemnejších síl. Veru Van Helsing by si ani kušu nenabil. Aby však tieto kritické slova nevyzneli neuvážene vzhľadom na hodnotenie, je tu samozrejme kompenzácia v tom, ako neskutočne to vyzerá cool. Drsný, zasnežený a špinavý anglický stredovek doslova premáča plátno od krvi a potu zúčastnených. Kamera filtruje o stošesť, čím i slabá výprava dostáva o hviezdičku navyše. Drsný hlas hlavného hrdinu v podaní v podstate neznámej a prevažne televíznej stálice Jamesa Purefoya (brilantná televízna séria Rím) dodáva odpudivej atmosfére ešte väčšiu vážnosť a režisér Michael J. Bassett robí čo môže, aby toto príjemné tempo udržal na plné obrátky. Posledný menovaný sa rozumne rozhodol nenaťahovať príbeh do obligátnych dĺžok. Podľa viditeľných možností a schopností rozpočtu je akcie tak akurát a s dokonalým a najmä omnoho viac štýlovejším Purefoyovým klonom Hugha Jackmana sa nebojí vraždiť ani malé deti. Pravdepodobne až samotný režisér prepašoval do deja aj množstvo viac - menej vydareného filozofovania, prostredníctvom ktorého sa takmer tretinu filmu rieši Solomonov charakter. Vo väčšine momentoch, vec chvályhodná. To je však prezieravo pretínané bezhlavým hľadaním stratenej dievčiny a tým pádom i hlavného záporaka- „slúžobníka satanovho“- Malacya, ktorého pozadie má so Solomonom spoločné viac, než by on sám čakal.

Aby toho náhodou za tú hodinku a pol nebolo málo, tvorcovia na nás vytasia aj nejakú tu od polovice filmu prekuknutú pointu, aby nám vzápätí strelili medzi oči, že nemáme až tak úplne pravdu. Bassett teda spravil čo mohol, aby z tak mizernej story vyždímal maximum diváckej pozornosti. Preto musím oceniť túto poctivú remeselnú poldruha hodinu už len za to, že sa nehrá na nedosiahnuteľnú dokonalosť, a tlačí nenáročný dej pekne k záveru. Ten je síce krátky a silne priemerný po trikovej i celkovo akejsi „výživnej“ stránke, ale aspoň nie je vyslovene spackaný a keď nič iné, ponúkne najmenej nejaký ten vizuálny zážitok, a miestami vydarené neustále hrajkanie sa na filozofa...




