Bez súcitu (From Paris With Love)

16.9.2010|Ľubomír Martiniak|
Bez súcitu (From Paris With Love) Luc Besson sa v spojitosti s jeho filmami spomína častejšie ako mená režisérov snímkou, ktoré tento francúzsky producentský megaloman vyprodukuje. Čím to je, nevie asi nikto. Na jednej strane najznámejšia filmová osobnosť modernej francúzskej filmovej vlny, na strane druhej producent pomerne úspešných a všade známych filmov ako Piaty element, 96 Hodín či francúzska šialenosť Taxi (a mnoho iného), na ktorých ešte dnes frčí každý druhý z tej mladšej generácie. Možno práve preto... Inak tomu nie je ani v prípade From Paris With Love. O nejaký voľný preklad sa snažiť radšej nebudem, pretože to aj tak s filmom nemá vlastne nič spoločné. V skutku, s filmom ako takým, akoby nemal spoločné nikto a vôbec nič. Od režiséra Pierra Morela stojaceho za vynikajúcim oživením akčného „one man show“ už vyššie spomínaných 96 hodín, by ste určite takéto niečo nečakali. Ak v tomto bludnom kruhu vidí niekto nejakú podozrivú súvislosť, je na správnej ceste. Niekto tu chcel zjavne naviazať na úspech dávno minulý niečím jemne odlišným a viac testosteronovým. V tomto prípade ale skôr každý uzná, že by sme zvládli radšej Taken 2 (nad ktorým sa mimochodom už uvažuje) ako nejakú bláznivú jazdu „jedného a pol tajného agenta.“ Silne premýšľam, či sa vôbec nejako obtierať okolo deja, pretože celý je vlastne len omáčkou k jednej jedinej bravúrne napísanej postave Charlieho Waxa (neuveriteľne cool John Travolta). Ten, si vďaka dokonale napísaným dialógom, berie celý film pre seba. Z Buddy Movie sa tak opäť stáva len širokoprsý rozlet jedného šialenca, ktorý má za úlohu poriadne okoreniť tú z prstu vycmúľanú zápletku. Jeho spoločník James Reece s tvárou Johnatana Rhysa Mayersa (Mission: Imposible III),ktorého aby sme v poslednej dobe v kine pohľadali, prakticky nedostáva žiadnu šancu. Jeho úlohu asistenta amerického veľvyslanca vo Francúzsku spríjemňuje „bokovka“ v podobe pomocného špióna pre neznámu americkú agentúru resp. samotnú vládu. Každým dňom sa pokúša o povýšenie, až kým nepríde prvá veľká úloha, postarať sa o Charlieho Waxa. Vtedy zisťuje do čoho sa to vlastne zaplietol a s kým má tu česť. Nie, že by sa mu táto práca nepáčila, no situácia sa rozbieha o niečo svižnejšie než by čakal, a kým si to stačí uvedomiť, je vo víre kokaínových obchodov, podozrivo príťažlivej a prítulnej snúbenice, či dokonca otrepaného teroristického útoku na amerických vládnych predstaviteľov.
Bez súcitu (From Paris With Love)

O to posledné v podstate celý čas ide, no aby ste to vôbec do hlavy pobrali, bolo by vhodné tento film vidieť minimálne dvakrát. Kto by sa na takú márnivosť dal? Scenár a ani režisér nevidí za potrebné vtiahnuť diváka do prostredia a celú šialene jednoduchú zápletku sype na jeho hlavu rýchlejšie, ako by bolo slušné. Tvorcovia si zrejme veľmi odvážne uvedomili, že pre tak mizerný príbehový kolotoč, sa nebudú predsa zdržiavať nejakým kvetnatým vysvetľovaním. Nakoniec prídete na to, že kopec indícií je v deji pozoruhodne logicky zapadajúcich, avšak v celku vás to vôbec neberie. Prechádza sa od akcie k akcii, a len pri presune postáv dôjde na nejaké to zasvätenie do deja. Vysvetľovanie muselo uhnúť množstvu akčných scén a perličkovým slovným gagom. Táto pre niekoho neprekonateľná absencia sa ale dá za istých okolností prepáčiť, pokiaľ je divák z tých pozornejších a radu vecí si domyslí či doplní sám. Pre ostatných zostáva iná, tuctová zábava. Olovom sa teda určite nešetrí, a tak môže nejednému dôjsť, že máme postarané i o poriadne prehnanú žánrovú záležitosť. Presne. Jonh Travolta alias Charlie Wax prežije jednoducho všetko. Travolta je pre svoju postavu ako vyšitý a divák mu zožerie úplne všetko. Najlepšie sa Charlie zadefinoval sám pri odpovedi na „nevkusnú“ Jamesovu otázku: „Hráte šach? -Vypadám snáď na to, že hrám stolné hry?...“ Podobné „hlášky“ sú ako po dobrej úrode a rozhodne sa s nimi nešetrí. Aj keď sa talentovaný režisér musel viditeľne niekoho nutne držať (scenár, producent), podarilo sa mu do filmu prepašovať kus svojho talentu. Od prehľadných akčných a stále „old schoolovo“ osobných resp. strelných súbojov, až po kus zamyslenia sa nad hrdinovými činmi. Nie zabudnite. Charlie sa celý čas nad ničím vážne nezamyslí, zato jeho parťák sa aspoň raz pristihne pri tom, ako spáchal (samo)vraždu, a vážne rieši situáciu typu „prvýkrát“. Podobných situácií sa už viac nedočkáme. Pre niekoho chvalabohu, pre iného škoda. Každopádne From Paris with Love je predovšetkým akčný thriller (thrillerom by som ho ale nahlas nenazýval) a podľa toho sa snaží aj tváriť. Nehovorím to často, ale v tomto prípade by si film zaslúžil aspoň štvrťhodinku pokojnejšieho deja navyše. Pri Pierrovi Morelovi by sme to určite rozdýchali, a možno aj viac pochopili. Nevadí. Dupla s Liamom Neesonom to určite napraví.

VERDIKT MOVIE MANIA:
  Foto © Bioscop

Odporúčané články

Priatelia (Friends)

Priatelia (Friends)

Keď sa v roku 1994 stretla trojica Bright, Crane a Kauffmanová vytvorili jeden z najúspešnejších seriálov aké sme mali možnosť vidieť. V...
Krstný otec (The Godfather, 1972)

Krstný otec (The Godfather, 1972)

Zrod a kríza jednej mocnej mafiánskej rodiny v povojnovom New Yorku. TVORCOVIA: Marlon Brando (46) ako Don Vito Corleone; vždy najväčšia...