Čarodejníkov učeň (Sorcerer´s Apprentice)

19.9.2010|Ľubo Martiniak|

Fantasy je ešte stále v kurze. Ako to však dopadne, keď na budúci rok v lete skončí Harry Potter, nevie dnes ešte ani najvyšší manažér Warner Bros. A tak sa stále chodí na filmy typu Súboj titanov, Percy Jackson and the Olympians, Twilight či Narnia. O ich kvalitách si môže spraviť obraz každý sám. Môj obraz z Čarodejníkovho učňa je ale poriadne mizerný. Popravde, trošku ma zarážajú tie časté 5 hviezdičkové hodnotenia na internete, no ak uznám, že polovica užívateľov sa odhovára na argument, že v tomto roku v kine na nič lepšie nenarazili, tak im to ochotne uznávam. Je to však stále o starom známom očakávaní, ktoré jednému vyjde, inému zasa nie. Dej Čarodejníkovho učňa sa presne drží svojho názvu, takže plytvať zbytočne slovami nemá význam. Preto len nahodím jednoduchú synopsu: Balthazar Blake (slušný Nicholas Cage) je veľký čarodejník a učiteľ a Dave (Jay Baruchel) jeho náhodne vybraný (pomocou merlinovho dračieho prsteňa) osudový čarodejnícky učeň najvyššieho stupňa merlinovej línie. A samozrejme, celý dej sa odohráva v súčasnosti. Na túto kostru je ďalej napasované množstvo digitálnych trikov, vykonštruovaná flashback zápletka hneď z úvodu, okolo ktorej sa celý film točí, a samozrejme láska k žene, resp. ženám. Typická Bruckheimerovská kombinácia, bez ktorej sa tento megaloman nemôže zaobísť. Námet nie je vyslovene spackaný a je v ňom zopár dobrých nápadov. Takéto niečo sa už ale nedá povedať o scenári (stojí za ním viacero viac-menej priemerných scenáristov), na ktorom je distribútora Walta Disneyeho cítiť viac než by bolo znesiteľné. Uvedomujem si, že film s ratingom Mládeži prístupné si nemôže dovoliť takmer nič, ale toľko prehltnutých a nedopovedaných hlášiek či spackaných vtipných scén, aby jeden pohľadal. Okrem českého prekladu tituliek, v ktorom je najškaredším slovom pojem „Hrůzojem“(!), neohúri ani originálne znenie, čo už je minimálne na zamyslenie.

Čarodejníkov učeň

Jon Turteltaub je vynikajúci dobrodružný režisér a dokáže skutočne vynikajúco pobaviť akciou a skvelou vždy presne napasovanou hudbou (viď. National Treasure). Ostatné mu je tak akurát fuk a ponecháva surový scenár, aby splnil tie formálne požiadavky. Vzťahy, trápne prednesy postáv a vôbec celý ten tuctový dej sa nikto ani len nepokúšal výraznejšie prepracovať. Zato digitálne triky sú dokonalé a je ich skutočne požehnane preto i tí najvyberavejší fajnšmejkri si prídu na svoje. Netreba k tomu nič. Len popcorn, colu a vypnutý mozog. Samozrejme pokiaľ tu niekomu nebude prekážať množstvo krčoidných, trápnych a niekedy až detsky rozprávkových fráz, ako by ich vygeneroval počítač. Veľkohubé hrdinské prednesy o tom, kto je ako vyvolený, či aký mocný je hrdina resp. čo všetko stojí za lásku, sme počuli už nespočetnekrát, a tak väčšina divákov bude často krútiť hlavou. Nevytiahne to ani cool vyzerajúci, no priemerne hrajúci Nicholas Cage, a už vôbec nie poväčšine na nervylezúci Jay Baruchel. Cage má ešte čo vo svete filmu povedať, ale mal by sa radšej držať klubovejších záležitostí ako Bad Lieutenant, ktoré mu idú o triedu lepšie. Nič to nemení na tom, že tohto herca vidím na plátne zakaždým veľmi rád, len ma mrzí, keď mu scenár vkladá do úst len stupídne frázy, ktoré z neho ani omylom nedostanú jeho inak vynikajúci herecký prejav. Ostatný skoro hviezdny ansábel, Alfredom Molinom (naposledy vydarená Škola života či blokbaster Princ of Persia) počnúc a Monicou Bellucci končiac, len poslušne prednáša to, čo im scenár tvrdo nakáže. O nejakých hereckých orgiách sa v tomto prípade rozhodne hovoriť nedá. Čo tam po tom. Hlavne, že sa podaktorý môžu pochváliť zvučnými menami, ktoré zaručenie pritiahnu do kina i tých menej znalých.

Čarodejníkov učeň

Čarodejníkov učeň je teda tuctová rodinná záležitosť na pekné nedeľné popoludnie, namiesto ktorejkoľvek dnešnej detskej fantasy knihy. Jon Turteltaub kašle na obsah a celý svoj talent vymrhal na poctivo prepracovanú formu. Treba viac? Záleží na tom, či ste ortodoxný puritán, ktorý si potrpí na všestrannej kvalite alebo ste sa jednoducho trafili do cieľovej skupiny. V oboch prípadoch však kino prežijete, a vaše deti možno budú aj nadšené. Ale to je proste maximum.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Saturn Entertainment