Wall Street 2: Peniaze nikdy nespia (Wall Street: Money Never Sleeps)

3.10.2010|Marek Gurský|
Wall Street 2: Peniaze nikdy nespia (Wall Street: Money Never Sleeps) Písal sa rok 1987 a Oliver Stone mal v rukách svojho prvého režisérskeho Oscara za Čatu. Ďalší film chcel umiestniť bližšie k svojmu domovu a New York bol v tomto prípade viac než vhodný. Wall Street ukázal čaro klasickej burzy a bez okolkov i špinavosti vo svete peňazí. Gordon Gekko sa okamžite stal prototypom síce úspešného, no slizkého a peniazmi zaslepeného finančníka, ktorý k svojmu cieľu ide cez mŕtvoly a nezastaví sa pred ničím. Pre Michaela Douglasa je jednou z najlepších a najslávnejších úloh a vďaka nej má doma na poličke i pozlátenú sošku pre najlepšieho herca. Viaceré turbulencie vo finančnom sektore a najmä globálna hospodárska kríza vytvorili ideálne prostredie pre návrat Gordona Gekka na scénu. V roku 2001 vychádza z väzenia zničený a zošedivený chlap, na ktorého nikto nečaká. Po ôsmich rokoch pobytu za mrežami kvôli finančným podvodom je na nepoznanie od toho sebaistého a sebavedomého Gordona Gekka z roku 1987. Vonkajšok môže byť zdanlivo zničený, no túžba po návrate do sveta šuštivých peňazí je silná. O sedem rokov neskôr je už úspešným spisovateľom, vedie vypredané prednášky o žití na dlh a hovorí o nástupe finančnej krízy. Svojim presvedčením, živelnosťou a uvoľnenosťou výrazne zapôsobí na mladého finančného žraloka Jakea Moorea (Shia LaBeouf). Ten pracuje ako finančník v investičnej banke Keller Zabel Investments a je zároveň chránencom jej riaditeľa (skvelý Frank Langella). Prudký pád jej akcií z nej veľmi rýchlo spraví krachujúcu inštitúciu (niečo na spôsob banky Lehman Brothers na začiatku hospodárskej krízy) a jej riaditeľa doženie až k samovražde. Práve Gordon Gekko sa pre neho stane mentor, ktorý sa výmenou za to chce zblížiť so svojou dcérou Winnie (Carey Mulligan) – zhodou okolností Jakeovou snúbenicou. Obaja rozohrávajú vysokú hru peňazí, ktorá je jednoznačne namierená na proti záporákovi Brettonovi Jamesovi (s tvárou Josha Brolina) pracujúcemu v konkurenčnej investičnej banke. Malú, no dôležitú úlohu si zahral aj 94-ročný Eli Wallach a asi tridsaťsekundové cameo si strihol Charlie Sheen ako Bud Fox z pôvodného Wall Streetu. Stoneovi sa podarilo poskladať výbornú zostavu, kde snáď nikto z hercov neťahá za kratší koniec. Najviac priestoru má Shia LaBeouf a Michael Douglas je len akási šedá eminencia v pozadí, ktorá rozohráva svoju vlastnú hru o peniaze. Spája ich spoločný záujem (Winnie) i spoločný nepriateľ (Bretton James). Douglasov Gekko už nie je taký dravý ako pred 23 rokmi, no stále sa jeho postava najlepšie cíti medzi číslami a bankovkami. Dravosť prenechal Jakeovi, ktorý ide za svojím cieľom a pomstou rovnako ako (finančný) žralok za svojou korisťou.
Wall Street: Money Never Sleeps (2010)
Oliver Stone oproti pôvodnému filmu spravil viacero zmien. Centrom diania už nie je prostredie burzy ale skôr prostredie bánk. Stretnutia riaditeľov komerčných bánk s vedením americkej centrálnej banky (FED) boli neskutočne pútavé nielen svojou atmosférou, ale aj faktom, že podobných stretnutí bolo od roku 2008 niekoľko a vlastne sa na nich rozhodovalo o osude finančného trhu. Asi najvýraznejšia zmena je v uprednostnení rodinnej línie (vzťah Winnie-Jake aj Winnie-Gordon) pred obchodnou. Rovnako ako v prvom diele, aj tu slúžia informácie z rodinného kruhu k osobnému obohateniu, no na celú situáciu sa Stone pozerá z druhej strany a sleduje, aký vplyv budú mať na rodinu. Obchod je tak až na druhom mieste, čo je trochu škoda, lebo práve atraktivita financií spravili z prvého filmu tak zaujímavú snímku. Oliver Stone už dlhé roky nemá problémy dotýkať sa (pre Američanov) citlivých tém (Vietnam – Čata, Narodený 4. júla, prezidenti – JFK, Nixon, americký futbal – Víťazi a porazení) a nie inak tomu je aj vo Wall Street 2: Peniaze nikdy nespia. Prostredníctvom Jakeovej mamy (v podaní Susan Sarandon) nastavuje Amerike zrkadlo a ukazuje im ich nekonečnú honbu za majetkom bez ohľadu na možné následky pri nadmernej spotrebe. Banky ako Lehman Brothers, Goldman Sachs či Morgan Stanley boli skutočným predobrazom bánk vo filme a ich bezohľadného správania. Opäť tu tak máme honbu za finančným ziskom, no pri takom riziku, že ho nedokázala ustáť ani americká ekonomika. Gordon Gekko sa vo svojej knihe pýta, či je chamtivosť dobrá. Je možno hnacím motorom trhu, no zisk pre jedného automaticky znamená stratu pre druhého. Režisér kladie otázky (napríklad ako boli investované a kde sa stratili miliardy dolárov, ktoré banky následne žiadali od vlády), no odpovede necháva len tak visieť vo vzduchu, divákovi ich nepredostiera priamo a dáva mu dostatok priestoru na vytvorenie si vlastného úsudku.
Wall Street: Money Never Sleeps (2010)
Možno bude Stone kritizovaný za to, že si vytvára vlastnú predstavu udalostí a že film obsahuje množstvo nepresností, no Oliver Stone nikdy nešiel s prúdom a z podobných rečí si ťažkú hlavu nerobil. Prichádza s filmom, ktorý celé dve hodiny ide ako miliónové hodinky, zľahka rozoberá veľmi atraktívnu tému sveta peňazí a vedie celú hereckú zostavu k bezchybnému výkonu. Určite chcem viac podobných filmov.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilms