Krajina mŕtvych (Land of the Dead)

16.2.2006|S. P. Porubsky|
Krajina mŕtvych (Land of the Dead)

Život v budúcnosti tak ako ho vie naservírovať George A. Romero vie len málokto. Žiadne sci-fi prvky, ale plno krvi, živých-mŕtvych, streľby, pesimizmu, satiry, minimálny príbeh a skrytý odkaz. To nám opäť prináša dnes už šesťdesiatšesť ročný režisér v jeho najnovšom filme. Po jeho poslednom remaku z roku 2004, tento mesiac prichádza na naše plátna akoby pokračovanie Úsvitu mŕtvych. Zombie sú ale tentoraz učenlivejší, rýchlejší a silnejší. (Pre slabšie nátury neodporúčam večerať nič ťažké na žalúdok pred tým, ako pôjdete do kina.)

Film má naozaj impozantný začiatok. Hororový. Krátke správy podávajú neucelené informácie o tom čo sa stalo, aké to má následky…
Svet sa počas vírusovej epidémie rozdelil na dve časti. Na živých a tzv. nemŕtvych. Tí živý prežívajú v opevnenom meste, kde sa aj napriek tomu, že prežilo len niekoľko stoviek ľudí, rozdeľujú na tých čo vládnu a chudákov. Tí vyvolení bývajú v luxusnom mrakodrape Fiddler´s Green, no chudáci musia živoriť na uliciach. Všetci sú ale závislí na žoldnieroch, ktorí chodia na výjazdy, aby zabezpečovali zásoby zo zeme nemŕtvych. Na čele skupiny stoja Riley a Cholo, ktorí so od seba absolútne odlišujú. Cholo je bláznivý egoista, ktorému ide iba o to, aby sa za výjazdy dostal do mrakodrapu. Riley, hoci hľadá svet bez zombie, je veľmi ochotný a chce pomôcť nielen sebe, ale aj ostatným ľudom v meste. Pri jednom výjazde zahynie Rileyho priateľ len preto, že Cholo si zmyslel, že chce niečo špeciálne. Po príchode do mesta Cholo ide za Kaufmanom, aby mu po rokoch služby dal miesto v mrakodrape. Kaufman je totiž človek, ktorý v meste absolútne všetko ovláda. No on Cholovu žiadosť rázne odmieta a nechá ho vyhodiť. Cholo sa rozzúri, ukradne transportér a vymáha od Kaufmana peniaze. V tom čase sa Riley a Charlie dostali do väzenia za to, že zachránili Slack - dievča, ktoré muselo bojovať v aréne so zombie. Keď Cholo uniká so svojimi ľuďmi, prvú ochrannú líniu mesta napadnú zombie. Kaufmana napadne skvelá myšlienka. Za Cholom pošle Rileyho, aby doviedol transportér naspäť. Riley súhlasí a spolu s Charliem, Slack a tromi ďalšími idú po stopách Chola. Ešte predtým, ako opustia mesto, čaká ich prekvapenie, ktoré im nechala armáda nemŕtvych. Riley aj keď chce ísť za nimi a zneškodniť ich, Kaufman mu dáva jasné príkazy. Doviesť Chola a hlavne transportér späť, pretože sa bojí o svoj úbohý život. No nemŕtvy už nie sú takí, ako si všetci myslia - hlúpy. Jeden z nemŕtvych, keď sa u neho začínajú prejavovať prvky niekdajšej inteligencie, sa stáva vodcom. Ale to už armáda stojí pred bránami mesta pripravená využiť aj to najmenšie zaváhanie jeho ochrancov…
Neskôr sa Rileymu podarí vystopovať transportér pomocou GPS, ale nemá jednoduché získať ho späť. V tom čase nemŕtvi prekračujú rieku. Zistili, že môžu ísť po dne… Nakoniec Cholo musí ustúpiť a Riley sa vracia do mesta zachrániť zvyšky živých ľudí. Kaufman, keď vidí čo sa deje, chce zbabelo utiecť s ukradnutými peniazmi, no to mu prekazí Cholo, ktorý sa nakazený vracia do mesta s jediným úmyslom. Pomstiť sa. V momente, keď Riley a jeho skupina prídu až k bránam mesta vidia čosi strašné. Brutálnu hostinu neživých. Nemá inú možnosť, len použiť rakety. Našťastie niektorí živí sa ukryli a Rileyho rozhodnutie ich zachránilo. Živý i neživý si potom hľadajú nový domov… Riley so skupinou tiež.

Z rozhovoru s režisérom: „Nocou živých mŕtvych som naštartoval proces, ktorého dôsledky som si na začiatku neuvedomoval. Nikdy som nemal v úmysle vytvárať bezduchých zombie, moje filmy boli skôr kritikou pomerov doby, v ktorej vznikli. Príbeh sa možno neustále opakuje, ale zakaždým prináša niečo iné. Krajina mŕtvych, rozpráva o komunite, ktorá si myslí, že sa môže izolovať od zlého sveta tam vonku, jasne odkazuje na naše ignorovanie hrozieb terorizmu…“
V rozhovore je vystihnuté skoro všetko, čo filmom chcel Romero povedať. No Land of the Dead sa mi zdá až tak hororový, že odkaz na ignorovanie hrozieb terorizmu si po prvýkrát nevšimnete. Veď kto z Vás by v horore hľadal nejaký sociálny podtón, alebo skrytý odkaz spoločnosti? Ja nie. Keby som na internete nenarazil na tento rozhovor ani by ma to nenapadlo.
Na druhej strane sa mi celkom páči poňatie filmu, že zombie zaplavili skoro celú krajinu a existuje iba hŕstka ľudí, čo prežívajú. Herecky je film obsadený dosť kvalitne, aj keď menej známymi hercami. Herci ako John Leguizamo (Moulin Rouge), Dennis Hopper (Nebezpečná rýchlosť), alebo Asia Argento (xXx) nehrali nikdy hlavné postavy vo filmoch a teda radový divák si na nich určite nespomenie. No postavy z predošlého Romerovho diela boli o niečo psychologickejšie a každý bol iná osobnosť. V tomto filme mi to chýba. Len jednoduchá nenávisť, alebo súperenie medzi Cholom a Rileyim s uzmierením na záver nie je až také zaujímavé.
Po hudobnej stránke je film taktiež na vysokej úrovni a presne vystihuje scény vo filme. Reinhold Heil a Johnny Klimek odviedli vynikajúcu prácu tak ako napr. vo filmoch The Cave, alebo Matrix Revolutions.
Niekoľko vecí sa mi ale vo filme absolútne nepáči a zdajú sa mi byť čudné až hlúpe. Od Romera som videl už niekoľko filmov, ale toto je prvý, v ktorom dal zombie rozum. Neviem, ale asi zabudol, že jeho pôvodní zombie boli len kopy rozkladajúceho sa mäsa a nie ľudia. Ten zombie, čo už na začiatku je akýsi „múdry“ je síce spestrením filmu, ale zachraňovať spoluzombie, ovládať samopal, dávať rozkazy, … sú prehnané. A aj keď scény s „kŕmením sa“ zombie vyzerajú reálne a tuhne pri nich krv v žilách, to trhanie živých ľudí nebol veľmi premyslený ťah. Pokiaľ viem ľudia majú šľachy a úpony, takže je v podstate nemožné odrhnúť ruku alebo hlavu len tak. A čo chcel povedať tými lesbičkami čo sa bozkávali, keď zombie už boli v meste? Neviem o tom, že Romero bojuje za zrovnoprávnenie homosexuálov. Alebo možno áno?

A záver? Od Romera som čakal trochu viac hororovej reálnosti. Čakal som pokračovanie úspešných filmov ako Dawn of the Dead, alebo Noc živých mŕtvych. Príbeh ostal podobný. Zombie zas ovládali väčšinu planéty, ale film Dawn of the Dead sa mi zdal byť psychologickejší a lepšie zvládnutý. Ten skrytý odkaz, čo som spomínal, som nenašiel ani po druhýkrát. Veď vždy vládnu tí „lepší“ a musia byť v spoločnosti aj tí chudáci, ktorí žijú zo dňa na deň.
Pre tých, ktorí hľadajú horor plný krvi a zabíjania tento film vrelo odporúčam. Po efektovej a hudobnej stránke je na výbornú. No pre fanúšikov kvalitných zombie filmov G. A. Romera môžem len napísať, že Land of the Dead je len slabší odvar jeho doterajšej tvorby. Napriek tomu je Krajina mŕtvych patrí medzi tie kvalitnejšie horory tejto sezóny.

Krajina mŕtvych (Land of the Dead)
(USA, 2005, 97min.)

Réžia: George A. Romero
Scenár: George A. Romero
Kamera: Miroslaw Baszak
Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek
Hrajú: Simon Baker (Riley), John Leguizamo (Cholo), Asia Argento (Slack), Dennis Hopper (Kaufman), Robert Joy (Charlie)

VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk

Odporúčané články

Krstný otec (The Godfather, 1972)

Krstný otec (The Godfather, 1972)

Zrod a kríza jednej mocnej mafiánskej rodiny v povojnovom New Yorku. TVORCOVIA: Marlon Brando (46) ako Don Vito Corleone; vždy najväčšia...
Občan Kane (Citizen Kane, 1941)

Občan Kane (Citizen Kane, 1941)

Ak sa zostavujú rebríčky najvýznamnejších filmov sveta, robia sa rôzne novinárske ankety – vždy stojí na jednom z prvých miest film...
Venom

Venom

Sony malo pred pár rokmi naštartované menšie univerzum okolo Spider-Mana, avšak The Amazing Spider-Man 2 nenaplnil finančné očakávania, a...