Kovboji a votrelci (Cowboys & Aliens)

25.8.2011|Stano Sokolský|
Kovboji a votrelci (Cowboys & Aliens) Keď sa pred štyrmi rokmi vo filmových médiách objavili správy o tom, že komiks od Platinum Studios s názvom Kovboji a votrelci sa dostane na strieborné plátna, veľmi som sa potešil, keďže som veľkým fanúšikom tak nezvyčajného hybridu, akým je sci-fi western. Nech už totiž hocikto tvrdí, že tieto dva tak odlišné žánre nie je možné spojiť, stačí si pozrieť seriál Firefly od Jossa Whedona a následne na to aj film Serenity, oba príklady majú veľkú základňu fanúšikov a relatívne vysoké hodnotenia na populárnych domácich aj zahraničných filmových serveroch. Dúfal som, že projekt sa nedostane do rúk nejakému druhotriednemu režisérovi, nakoniec však producenti vrátane Stevena Spielberga povolali skúseného Johna Favreaua, ktorý má so sci-fi dostatok skúseností z Iron Mana. Pred ním sa postaral o relatívne zábavný film Zathura, ktorý bol orientovaný na mladšie publikum a samozrejme nesmieme zabúdať ani na Elfa. Okrem toho mala scenár na starosti pôvodne dvojica Roberto Orci a Alex Kurtzman, ktorá má na svedomí napríklad Transformerov, Star Trek a Zorra. Dalo sa teda čakať, že spoločne so štúdiami Universal a Dreamworks vznikne vysoko-rozpočtová zábava, ktorá bude lámať rekordy v Box Office. Kovboji a votrelci Očakávania boli ale prehnané. Samotná upútavka na film Kovboji a votrelci má asi lepšiu atmosféru, ako celovečerný film. Nevedel som totiž odhadnúť, či mal scenár pôsobiť nadľahčene, alebo vážne, celý príbeh totiž vyznieva ako poriadny nezmysel. Nechcem zbytočne prezrádzať dej, ktorý je celkom ľahko predvídateľný, ale často som uvažoval nad tým, že ako sa vlastne k nejakému rozhodnutiu hlavné postavy dopracovali. Chybou bude asi to, že namiesto spomínanej scenáristickej dvojice sa do písania primotali ešte ďalší traja scenáristi, takže nie je divom, že ich výsledok je nekonzistentný a miestami dosť nelogický. Najväčším otáznikom bola pre mňa scéna s loďou, ktorá sa nápadne podobala záberom zo zberateľskej edície Spielbergových Blízkych Stretnutí Tretieho Druhu, nepochopil som totiž, že ako, prečo a na čo ju vlastne Votrelci umiestnili tam, kde bola a hlavne prečo považovali tvorcovia za tak dôležité ju do deja vkomponovať. Dej je jednoducho tragický a vzhľadom na dvojhodinovú dĺžku snímky som trpel ešte viac, pretože nudných scén sa v Kovbojoch a votrelcoch nájde skutočne mnoho. Ďalším dôvodom, prečo som sa na tento výtvor tak tešil, bola účasť Harrisona Forda (ešte stále Indiana Jones) a Daniela Craiga (ešte stále James Bond) v jednom filme. Niečo podobné sme už zažili v prípade tretieho pokračovania Indianu Jonesa, kedy spolupráca Forda s Connerym dopadla úplne perfektne. Nesmiem zabudnúť ani na lahôdku pre oči Oliviu Wilde a jedného z mojich najobľúbenejších hercov súčasnosti, Sama Rockwella. Šerifa dokonca hrá oscarová legenda Keith Carradine. Nad takouto plejádou hviezd by zajasalo nejedno režisérske srdce, je veľká škoda, že potenciál takýchto hercov zostal dokonale nevyužitý. Postavy boli totálne nudné, žiadne osobné histórie, jednoducho prišli a odišli, neskutočné mrhanie talentom. Kovboji a votrelci Je veľká škoda, že scenár a následne aj samotný príbeh dopadli tak, ako dopadli, pretože čo sa týka technických aspektov, Kovboji a votrelci boli natočení profesionálne a bez chýb. Niektorí filmu vyčítali kvalitu špeciálnych efektov, ja som si však žiadneho výkyvu z tradičnej kvality práce Industrial Light and Magic nevšimol. Na druhej strane je pravdou to, že vzhľadom na rozpočet 160 miliónov amerických dolárov som očakával niečo veľkolepejšie, veľká čiastka z tejto sumy ale pravdepodobne putovala hercom a na tvorbu exteriérov mestečka Divokého Západu s názvom Absolution. Kamera a strih boli taktiež na vysokej úrovni, akčné scény boli prehľadné a divák by sa v nich nemal stratiť. Výprava má na svedomí filmovanie v rôznych miestach Plaza Blanca, ktoré sú už tradičnou lokáciou pre westernové filmy. Hudba Harryho Gregsona-Williamsa síce nie je ničím výnimočným, ale dobre sa počúva a hlavne sa nebojí aj odvážnejších pokusov, vzhľadom na to, že nejde iba o western, ale čiastočne aj o sci-fi. Niekoľko pomalších skladieb znie fakt dobre a zo soundtracku by som vyzdvihol hlavne Jake's Army, ktorá ma upútala svojou dynamickou časťou. Kovboji a votrelci Vždy je veľká škoda, keď sa niečo tak ambiciózne počas transformačného procesu do filmovej podoby premení na nudný nezmysel, Kovboji a votrelci tak bohužiaľ dopadli aj napriek tomu, že na ich tvorbe sa nepodieľali žiadni amatéri, skôr naopak. V minulosti sa niečo podobné udialo už s animovaným projektom Shanea Acknera s názvom 9, ktorý postihol podobný osud. Ak by som mal opísať Kovbojov a votrelcov jediným prívlastkom, bolo by to asi "premrhaný". Favreau v tomto prípade premrhal obrovský rozpočet, talent úctyhodnej zostavy hercov a scenáristi zasa nevyužili obrovský potenciál komiksovej predlohy, čím filmu zasadili nebezpečnú ranu pod pás, z ktorej ho, žiaľ, neprebralo ani osvieženie v podobe výborného technického prevedenia. Návšteva kina iba na vlastné riziko, dve hodiny s množstvom nezáživných scén vie spraviť svoje.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm