Street art, graffiti, pouličné umenie. Všetky tieto pomenovania predstavujú u mnohých ľudí doslova synonymum pre vandalizmus a street art umelci predstavujú v očiach väčšiny ľudí len obyčajných vandalov, záškodníkov, ktorí nemajú nič iné na práci, len poškodzovať cudzí majetok. Svojím spôsobom majú pravdu (min. v tom, že sa mnohokrát správajú ozaj ako vandali). Každý z nás sa stretol už neraz vo svojom okolí s ich výtvormi, ktoré veľa raz nepôsobili ani zďaleka esteticky. No svojim spôsobom ide vlastne o umenie. O underground, ktorý je vo všeobecnosti v očiach širokej verejnosti stále odsudzovaný pre svoju nezrozumiteľnosť pre široké masy.
Veľká Británia je krajinou kde sa undergroundu a takzvanej "garážovej kultúre" veľmi darí. Stačí sa pozrieť na oblasť hudobnej produkcie. Vo Veľkej Británii vznikli hudobné štýly ako 2-step, dubstep, DnB, veľmi sa tu darí breakbeatu a pod. a každý , kto sa aspoň okrajom otrel o niektorý z týchto hudobných štýlov musí poznať mená ako MJ Cole, Burial, High Contrast a pod. Je to samozrejme všetko hudba pre vyspelejšieho poslucháča, ktorý dokáže aj rozmýšľať a nielen ako jeden zo stáda bez výhrad prijať čo mu ponúkne najobľúbenejšie rádio v republike.
Túto hudobnú vložku som sem nedal len tak pre nič za nič. Ide o to, že práve tieto hudobné štýly sú úzko späté s undergroundovou / street art výtvarnou kultúrou vo Veľkej Británii a môžeme medzi oboma umeniami nájsť rôzne paralely. Film Banksy – Exit Throught The Gift Shop je dielom britského street art umelca z Bristolu, menom Banksy. Rovnako ako ešte donedávna dubstepový umelec Burial, aj Banksy tají svoju pravú identitu.
Pôvodne bol tento film plánovaný ako dielo o Banksyho živote a tvorbe, no napokon sa Banksy postavil za kameru a divák sleduje príbeh postavy Francúza Thierryho Guettu, dlhodobo žijúceho v USA, ktorý potom ako sa raz dostal ku kamere začal nakrúcať snáď všetko čo mu prišlo do záberu. Raz sa takto dostal do oblasti undergroundu vo Veľkej Británii, kde sa postupne zoznámil so všetkými dôležitými street art umelcami. No jeden mu stále chýbal. A tým bol nedosiahnuteľný Banksy...
Priznám sa, že predtým, než som videl tento film, tak som nemal o street arte príliš veľa informácii. Očakával som teda isté informácie, ktoré mi doplnia vzdelanie. To sa filmu podarilo, pretože vynikajúco splnil úlohu oboznámiť diváka s históriou a súčasnosťou street artu vo Veľkej Británii. Cez postavu energického a možno aj trocha bláznivého Thierryho Guettu sa divák zoznamuje s najdôležitejšími postavami britskej street art scény ako sú napr. Invader, alebo Shepard Fairey, ich dielami. Nie sú to však len nejaké chladné zábery s komentárom. Práve naopak. Guetta sa viackrát sám zúčastnil umeleckých akcií, ktoré sa takmer vždy pohybovali na hrane legálnosti. A pritom mal samozrejme stále v ruke svoju kameru. Zaujímavé sú neskoršie hodnotenia T. Guettu s odstupom času, už na Banksyho kameru, týchto akcií.
Samozrejme, že svoj nemalý priestor vo filme dostala aj tvorba samotného Banksyho, ktorý akoby využíval film na jednu z foriem seba prezentácie a prezentácie svojich umeleckých diel. V dokumente sa taktiež rozohráva otázka reflexie umenia v dnešnom svete. Čo možno považovať za umenie a čo už predstavuje brak, respektíve gýč. Má umenie v dnešnom svete ešte zmysel? Prípadne aký druh umenia, nakoľko sa na nás z každej strany valí masa konzumu a komercie.
Dokument Banksy – Exit Through The Gift Shop tak napokon funguje vo viacerých rovinách. Ako zaujímavý dokument o kultúre, ktorá je mnohými zatracovaná, ako zamyslenie sa nad dnešným stavom umenia, ale zároveň predstavuje výborné zamyslenie sa nad tým, či komercia a konzum predsa len nezasahujú priveľmi aj do oblasti undergroundovej kultúry, ktorá by mala tvoriť alternatívu k všednosti, či už v hudbe, filme, alebo výtvarnom umení.