Muži, ktorí nenávidia ženy (Girl with the Dragon Tattoo, The)

25.2.2012|Ľubo Martiniak|
Muži, ktorí nenávidia ženy (Girl with the Dragon Tattoo, The) Súčasný Hollywood prerába všetko, čo aspoň trochu vonia zárobkom. Po úspechu adaptácie švédskej trilógie Stiega Larssona pod komplexným názvom Milénium, bolo už len otázkou času, kedy sa diela chopia aj zámorské produkčné chápadlá. Remake zvyčajne nie je šťastným rozhodnutím. Ťažko si spomínam na nejaký vydarený pokus o obnovu zavedenej značky. Podobne som premýšľal aj nad rozhodnutím pustiť sa do, mimochodom, veľmi kladne hodnotenej švédskej verzie. Keď však David Fincher ohlásil réžiu jednej z časti severskej predlohy, začal u mňa tento remake nadobúdať väčšiu mieru záujmu. Stačí si predstaviť bravúrne pocity z trileru Sedem alebo mrazivého Úkrytu a jasná predstava toho najpovolanejšieho z najpovolanejších je na svete. Snaha dobehnúť úspech severanov bola pre „režisérsku päsť“ poriadna výzva. Príbeh je totiž viac než zaujímavý a dostatočne tajomný. Pre tých čo nepoznajú švédsku predlohu, malé pripomenutie. Investigatívny novinár Mikael Blomkvist (Daniel Craig) je po kontroverznej prehre prípadu obvinenia významného švédskeho podnikateľa z rozkrádania štátnych peňazí von z hry. Nezostáva mu nič iné len sa stiahnuť do úzadia a dať sa do poriadku. Túto nepriaznivú situáciu prefíkane využije jeden z najbohatších švédskych podnikateľov Henrik Vanger (na Oscara nominovaný Christopher Plummer), ktorý povolá odvážneho Mikaela, aby rozlúštil dávne záhadné zmiznutie jeho milovanej netere Harriet. Henrik je presvedčený, že za jej smrťou stojí niekto z jeho podivnej a najmä široko rozvetvenej rodiny. Mikael sa teda sťahuje na ostrov, na ktorom sa nachádza Vangerovo sídlo. Odtiaľto začína podnikať svoje vyšetrovanie. Vtedy ešte netuší, že jeho cesty sa pretnú s výstrednou a neortodoxnou Lisbeth Salanderovou (na nepoznanie premenená Rooney Mara), ktorá bude Mikaelovi neoceniteľnou pomocou. Spolu napokon prichádzajú na zákerné rodinné tajomstvo nedozierných rozmerov. Muži, ktorí nenávidia ženy Príbeh už od začiatku naháňa zimomriavky. Pomerne dlhý úvod je rozdelený na dve dejstvá, ktoré paralelne sledujú Mikaela a Lisbeth. Ich dejové línie sa napokon šikovne spoja a dej pokračuje k nevyhnutnému koncu. Fincher dostal do vienka perfektný príbeh, ktorý sa tak povediac režíroval sám. Dva resp. tri výrazné charaktery sú napísané tak svojsky, že okolitá dejová kaša sa priamo ponúka. Lisbeth čoby sirota pod ochrannými krídlami štátu, sa snaží prežiť v krutom okolitom svete, ktorý ju nechápe. „Živý“ sa hackerstvom a je geniálna v zisťovaní nezistiteľného. Jej charakter aj vďaka talentovanej Rooney Mara upútava pozornosť od samého začiatku. Vtedy je už každému jasné kam sa naša „milá “ slečna pravdepodobne dopracuje. Podobne je na tom Mikael v podaní Daniela Craiga. Tomu postava nekompromisného novinára sedí ako uliata. Jeho postoj neoblomného lovca pravdy je uveriteľný až do konca. Pri pohľade na ústrednú dvojicu pochopíte aké významné je tvrdenie, že chémia medzi Lisbeth a Mikaelom je z nejakého nepochopiteľného dôvodu podarená. Možno aj vďaka jasným, stručným a zrozumiteľným ľúbostným pletkám (ak sa to dá tak nazvať) fungujú naplno všetky ich citové prejavy. Skúsenému režisérovi tieto silné zbrane nesporne pomohli nastaviť poriadne mrazivú atmosféru. Na pozadí s ohromujúcou Raznerovou hudbou sa pred vami odohráva geniálna hra vyšetrovania viac než 40- ročného tajomného prípadu, ktorá vás priklincuje k sedadlu. Časť hutnej atmosféry tvorí spletitý dávny zločin a komplikovaná historická štruktúra Vangerovej rodiny a časť dokonalá mrazivá hudba. Tento rok som videl len dva filmy, ktoré minimálne z polovice ťahá hudobný podmaz. Po mrazivom horore Insideous sú Muži, ktorí nenávidia ženy druhým z nich. Fincher drží čas vo svojich rukách a presne vie, kedy vytiahnuť ďalší dôležitý posun. Ešte stále som nestihol vidieť pôvodnú trilógiu, a preto nedokážem porovnať nakoľko režisér kopíruje originál. Jeho nezameniteľný trilerovský podpis je ale nepopierateľne prítomný. Strihové sekvencie vyšetrovania sú precízne gradované. S každým okamihom prichádza nutkanie pozerať na ďalší a ďalší záber. Podobne ako samotný Mikael a Lisbeth chcete sa dozvedieť pravdu, ktorá sa však zúfalo snaží držať pod povrchom, akoby žila svojim vlastným životom. Titulná mužská nenávisť k ženám je prakticky a naturalisticky vykreslená len v pár záberoch, ktoré vám ale na pochopenie určite postačia. Skôr sa jedná o širší kontext ponímania názvu. Jeho dlhodobejší význam a skutočná nenávisť voči nežnému pohlaviu sa napokon ukáže najmä v rozuzlení. Muži, ktorí nenávidia ženy Vztýčený ukazovák však smeruje na prehnanú mieru komercie. Priblíženie sa americkému divákovi bolo pre mňa dosť rušivé. Komplikácie konvertovania neanglicky písaných diel je večný problém zámorskej produkcie, ktorý musel riešiť aj samotný Fincher. Všetky mená pojmy a názvy sú totiž v originálnom znení, avšak prostredie a anglicky hovoriaci herci sú neustále ako päsť na oko. Kto je však na podobné ústupky zvyknutý, rozdiel si ani nepovšimne. Každopádne miera prispôsobenia sa nezostala len pri týchto formálnych záležitostiach. Na podobný problém dopláca aj samotný záver, ktorý je vzhľadom na predchádzajúci dej až príliš vysvetľujúci. Istá miera tajomnosti v úcte k mrazivosti predchádzajúcej atmosféry by film dotiahla na vrchol dokonalosti. Keď zaspomínam na nekonečné pátranie po Zodiacovi, ktoré k ničomu neviedlo, je mi ľúto koľko vysvetlení nám bolo zbytočne prezradených tentokrát. Ak pominieme ťažobu predlohy, ťažko povedať čo prinútilo režiséra takto postupovať. Možno sa až príliš ľahko tvoril príbeh a budovala atmosféra, ktorá už tak stačí na výdatné divácke pocity, a tak nepovažoval za nutné dej ešte viac zamotávať. Nech je to už akokoľvek, stále sa jedná o jeden z najpodarenejších trilerov posledného roka, ktorý sa oplatí vidieť. Priaznivci pôvodnej trilógie si musia obraz urobiť sami. Dovolím si ale tvrdiť, že tento remake sa za svoju formu ani obsah nemusí červenať. Neopísateľný pocit z tajomna a šikovných ukazovákoch na súčasnú špinavú politiku svetových korporácií vás totiž len tak ľahko neopustí.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Itafilm