The Artist

28.2.2012|Táňa Pauccini|
The Artist Z doterajšej tvorby francúzskeho režiséra, scenáristu a producenta Michela Hazanaviciusa si odteraz diváci bez pochýb vybavia ako prvý /možno jediný/ film The Artist, ktorý sa môže popýšiť piatimi Oscarmi /najlepší film, réžia, hudba, kostýmy, herec v hlavnej úlohe/. Okrem tohto najprestížnejšieho filmového ocenenia však láka pozornosť najmä formou spracovania v podobe nemého filmu. The Artist približuje atmosféru tridsiatych rokov 20. storočia, kedy sa mnohí, vtedy slávni predstavitelia nemých filmov, dostávajú do úzadia v dôsledku nástupu zvuku. Jedným z nich je aj George Valentin /Jean Dujardin/. Šarmantný, uznávaný hrdina nemých filmov, ktorý sa rád predvádza, postupne nadobúda obavy z tohto technologického výdobytku. Filmové spoločnosti ho prestávajú obsadzovať a Valentin upadá do zúfalstva, zatiaľ, čo mladá herečka Peppy Miller /Bérénice Bejo/ nemá problém prispôsobiť sa, a preto sa z nej stáva veľká filmová hviezda. Medzi Georgeom a Peppy je od ich prvého stretnutia zrejmá náklonnosť, ktorú si však vzájomne nepriznávajú a udržujú vzťah iba v profesionálnom duchu. Peppy Georgevi bez jeho vedomia pomáha vo finančnej kríze; navštívi prázdne kino, kde prebieha premiéra jeho najnovšieho filmu, produkovaného z vlastného vrecka. Až nešťastie, ktoré Georga takmer stojí život, zbližuje oboch hrdinov. Ten sa vzdáva svojej pýchy a s pomocou Peppy konečne rieši svoju profesionálnu krízu. The Artist Nemý čiernobiely film, nakrútený v 21. storočí. Nazvať ho pokusom o starú dobrú klasiku alebo novodobý experiment? Povedala by som, že zmes oboch. Vskutku lákavý pokus, ktorý sa vydaril. Aj diváci, ktorým nemý film nič nehovorí, môžu dôjsť k príjemnému zážitku, ktorý pôsobí osviežujúco. Hodnotenie však stále vychádza z pohľadu diváka 21.storočia. Narozdiel od nemých filmov danej éry je obsahová náplň tohto príbehu reálnejšia. Oproti vtedajším groteskám so situačnou komikou, naivnými kráskami a udatnými hrdinami /samozrejme nájsť medzi nimi aj príbehy s obsahovo reálnym a formálne realistickým základom/ tu stojí sčasti skutočný príbeh samotných ich predstaviteľov. A práve to zaujme, čo do obsahu. Ten sa síce dá ľahko predpokladať, no v tomto prípade to nepovažujem za prekážku. Zrejme kvôli samotnej forme, ktorá slušne udržiava atmosféru nemých filmov si takúto jednoznačnosť a jednoduchosť doslova pýta. Príbeh konca nemého filmu, vykreslený samotným nemým filmom. Samozrejme s dávkou milostnej zápletky. Herecké teatrálne gestá sú vynikajúco stvárnené. Najmä Jean Dujardin vo svojej úlohe úžasne vyniká. Zároveň vďaka nemu vyniká charizma postavy Georga Valentina. Hudba Ludovica Bourca je svieža a vôbec nepôsobí rušivo ani nútene pri nahrádzaní slov. The Artist Pozitívne ovácie o snímke The Artist, ktoré badať na každom rohu môžu potenciálnych divákov primäť k otázke, či nie je príliš preceňovaný. Sama som bola kritickým spôsobom zvedavá, čo prinesie. No najintenzívnejší pocit, ktorý vo mne vyvolal nazvem jednoducho: dokáže skutočne vtiahnuť do svojej kvalitne vytvorenej atmosféry. Oplatí sa vidieť na veľkom plátne.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Forum Film Slovakia

Odporúčané články

Vyháňač diabla (The Exorcist)

Vyháňač diabla (The Exorcist)

1973 Mladú dievčinu posadne diabol. TVORCOVIA: Linda Blairová (14) ako Regan: nasledovalo zložité dospievanie; hrala v Letisku 1975 (Airport...
Prichádza Satan! (The Omen, 1976)

Prichádza Satan! (The Omen, 1976)

S deťmi býva kríž a občas aj ten obrátený. Znovu sme sa o tom presvedčili 6.6.2006, kedy kinosály prevonial sírou horor Satan prichádza....
Siedma rota Pierrea Mondyho

Siedma rota Pierrea Mondyho

(10.2.1925 Neuilly-sur-Seine, Seine, Francúzsko - 15.9.2012 Paríž, Île-de-France, Francúzsko) Významný francúzsky herec a režisér Pierre...