Veľká svadba (Big Wedding, The)

17.5.2013|Zuzana Kožaková|
Veľká svadba (Big Wedding, The) Máj, čas podivných lások, štebotania si zamilovaných párikov na lavičkách v parkoch a nasávania "nápoja lásky" v neobmedzených dávkach v akúkoľvek dennú či nočnú hodinu. Len pokojne. Robím si prdel! Práve v máji je totiž možné stretnúť na uliciach, v autobusoch či v obchodných centrách dvakrát toľko nadmieru „srdečných“ ľudských bytostí. Pre tých z vás, ktorí predsa len veria, že v máji je svet plný dúh a jednorožcov, ostáva horieť vo vetre predsa len jedna sviečka – filmoví distribútori. Z čírej ohľaduplnosti voči Vám, uviedli začiatkom mája v kinách Veľkú svadbu. Fajn, čo sa stalo sa už skrátka neodstane. Prejdime teda k receptu. Ako úspešne pripraviť Omeletu na kolumbijsko-americký spôsob: Začneme Alejandrom (Ben Barnes) a Missy (Amanda Seyfried). Vylejeme ich na rozohratiu svadobnú panvicu, primiešame dve hrste jemne pikantných rozvedených rodičov (Robert DeNiro a Diane Keaton). Premiešame a necháme prepiecť. Na záver pridáme sladkokyslé súrodenecké duo (Katherine Heigl a Topher Grace). Ako prílohu podávame niekoľkoročnú partnerku pána domáceho (Susan Sarandon) a pokvapkáme kolumbijskou bio matkou (Patricia Rae). Môžeme podávať na stôl/na plátno. Veľká svadba Jean-Luc Godard povedal: „Zapneš televíziu a stávaš sa spoluvinníkom trestného činu.“ V skutočnosti si nemusíte ani zapínať televíziu. Stačí si zájsť do kina. Okrem niekoľkých filmových kúskov, ktoré stoja za hlbokomyseľnú hádku pri káve v jednom z kultúrnych stánkov, zvyšok predkladaného audiovizuálneho "žrádla" môžeme vyliať do stoky. Obávam sa, drahí priatelia, že tu máme ďalšiu „šlichtu“. Rodina, ako téma akéhokoľvek filmu, by mala byť akýmsi mikrokozmom. V ústrednom kruhu sa nachádza niekoľko postáv/členov rodiny, ktorí sa riadia stanovenými pravidlami a podliehajú vlastným, uzavretým zákonom a konvenciám. V mikrokozme Veľkej svadby vládne poriadny chaos. Mixáž rôznych sociálnych a emocionálnych problémov porozhadzovaná medzi postavy podlieha akýmsi podivným interným pravidlám Addamsovej rodiny. Čím bizarnejší problém, nálada či vlastnosť, tým viac komická postava musí byť. Ono je ťažké prísť na chuť takejto forme komediálnosti, ktorá sa v rozhraní medzi vami a filmovým plátnom mení v nepodarenú formu parodizovaného klišé romantických komédií. V slede neurčitých a nespočetných dejových línií (vážne, skúste konkretizovať len jednu!), kde by hľadanie dominanty predstavovalo nepriamy pokus o samovraždu, absentuje ďalší faktor, ktorý je v komédiách podobného rázu viac ako očakávaný. Emócie. Vcelku ironické, keď sa dej zaoberá pre človeka emocionálne náročnými témami ako sú neplodnosť, sexuálna zdržanlivosť či dôvera. Rovnako tak absentuje aj obyčajná náklonnosť, túžba, pozornosť či akákoľvek iná emócia medzi postavami. V podstate sa dá povedať, že emóciami nabitejšia je aj reklama na ženské vložky, kvôli ktorým nám muži závidia aj menštruáciu. Veľká svadba Čo viac dodať?! Mám chuť byť rozmarná. Mám chuť byť naivná. Mám chuť byť detsky infantilná. Avšak pri pohľade na tento film toho nie som vôbec schopná, ochotná či odhodlaná. Ale nezúfajme, žienky. Máj sa dá ešte zachrániť. V parku na lavičke, s kávičkou v ruke a s očami v románe Jane Austenovej. Pretože pri tejto naivite sa nebudete cítiť také previnilé.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm

Odporúčané články