Oldboy

9.12.2013|Renáta Mišovičová|
Oldboy

Je možné nakrútiť remake unikátneho filmového diela tak, aby vzbudilo pozitívnu reakciu, nielen automatické zavrhnutie? Spike Lee sa o to teraz pokúša s kórejskou klasikou.

Joseph Doucett (Josh Brolin) je reklamný pracovník, alkoholik a egocentrik, ktorý obhajuje svoju neúčasť na oslave dcériných narodenín faktom, že sú len tretie v poradí a ktorému nerobí problém zvádzať počas firemnej večere priateľku potenciálneho klienta. Po následnej strate obchodnej príležitosti sa Joe bezcieľne potáca uličkami čínskej štvrti Opilecká noc vyvrcholí Joeovým prebudením sa v miestnosti, ktorá vyzerá ako lacná hotelová izba. Joe netuší, ako sa do nej dostal, no veľmi rýchlo zistí, že sa z nej nemôže dostať von. Akékoľvek pokusy o komunikáciu s kýmkoľvek vonku zlyhávajú a on je nútený pasívne čakať, čo sa bude diať a krátiť si chvíľu, ako sa len dá. A tak sa nalieva vodkou, ktorou ho jeho väznitelia pravidelne zásobujú a sleduje televíziu, z ktorej sa vzápätí dozvedá, že jeho ex-manželka bola zavraždená a on je vďaka nevyvrátiteľným dôkazom jediný podozrivý. Dni a noci v jeho väzení plynú a televízia zostáva jeho jediným spojením s vonkajším svetom; možno je tiež jediným dôvodom, prečo sa Joe celkom nezblázni, keďže jej prostredníctvom sa k nemu dostávajú informácie o osude jeho dcéry, ktorá bola po strate oboch rodičov adoptovaná. Dokonca v istom okamihu nájde silu odolať svojim pravidelným dávkam alkoholu a svoj čas začne tráviť posilňovaním, plánovaním úteku a následnej pomsty. Po dvadsiatich rokoch je Joe znenazdajky zo svojho väzenia prepustený na slobodu, vybavený kopou bankoviek, mobilným telefónom a nápovedou v podobe exotickej krásky, nie nepodobnej žene, s ktorou sa zoznámil tesne pred svojím únosom. Hra na mačku a myš môže začať, otázkou je – kto je kým?

recenzia filmu Oldboy

Keď mal pred desiatimi rokmi premiéru film Oldboy kórejského režiséra Park Chan-wooka, vzbudil celosvetový ohlas a získal množstvo prestížnych filmových ocenení, vrátane Veľkej ceny poroty z festivalu v Cannes, kde očaril Quentina Tarantina. Bolo tak jasné, že je len otázkou času, kým túto originálnu látku na svoj spôsob pretvorí Hollywood. Prozreteľnosť napokon nedovolila, aby sa réžie novej verzie ujal pôvodne uvažovaný Steven Spielberg a titulnej role Will Smith. Meno Spike Lee vzbudzovalo nádeje, že by projekt nemusel dopadnúť najhoršie. Lee si urobil meno začiatkom deväťdesiatych rokov filmami ako Do The Right Thing a Jungle Fever a jeho diela disponujú svojským prístupom, nechýba im obsahová hĺbka ani jedinečná forma. Svoju verziu Oldboya Lee nazýva „reinterpretáciou“. Ako sa mu vydarila?

Jednou z predností filmu je herecký tím – Brolin v titulnej roli je odpudivý a charizmatický zároveň, dôveryhodný v okamihoch prejavov najväčšej sily i slabosti svojej postavy. Elizabeth Olsen ako jeho pomocníčka Marie je neopozeraná tvár, ktorej civilný prejav pôsobí osviežujúco, i keď motivácia jej postavy je pomerne nejasná. Démonický Sharlto Copley sa vyrovná ktorémukoľvek záporákovi zo série Jamesa Bonda; škoda, že väčší priestor nedostal Samuel L. Jackson so svojím indiánskym imageom.

recenzia filmu Oldboy

Film samotný disponuje od prvých minút energickou dynamikou, ktorá udržiava diváka v pozornosti – a napätí - po celý čas, ktorý Joe trávi vo svojom väzení. Tu sa zároveň odohrávajú najsilnejšie Brolinove scény, pre ktoré herec samotný podstúpil radikálne zmeny v zovňajšku, striedavo výrazne chudol i priberal. Tempo sa bohužiaľ začne strácať v okamihu, kedy film prichádza k svojej hlavnej časti, teda kedy Joe začína zisťovať, kto a prečo ho uväznil. To, čo začalo ako psychologický thriller s prísľubom hororu sa postupne pretavuje na akčný film s prímesou erotiky, ktorý však nevyváženými scénami rozdrobuje našu pozornosť namiesto toho, aby stupňoval napätie. Nechýba ani klasická scéna hromadného súboja s kladivom, ktorá však na rozdiel od originálu nie je natočená v jednom zábere a možno aj preto z filmu nijako nevyčnieva. Žánrová neistota filmu je ostro citeľná až do konca, ktorý už divák vníma skôr s rozpakmi a znechutením, než s uspokojením z odhalenia. Ťažko povedať, do akej miery majú na tomto podiel producenti, ktorí režisérom natočený film prestrihali a skrátili (a zasiahli i do zmienenej scény s kladivom) a do akej samotný Lee (počkajme si na director´s cut). Faktom je, že z výsledného pohľadu tvorcovia pôvodnú látku nijako neobohatili, jedine ak dodali zápletke na perverznosti. Vznikol tak síce vyslovene nie zlý film, avšak nič viac ako len ďalší americký remake.