Nymfomanka I.

28.1.2014|Peter Gábor|
Nymfomanka I.

Ontogenéza rozkoše, ktorá v konečnom dôsledku nadobúda charakter rozkladu. Nymfomanka je štúdiou ženskej sexuality.

Tento zaujímavý snímok dánskeho režiséra Larsa Von Triera namiešava šokujúcu zmesku dychtivých emócií. Je až pozoruhodné ako sa tvorcom podarilo diváka emočne zapliesť do jednotlivých situácií, a tak mu  predstaviť prázdno a duševný rozklad prameniaci z nevinnej túžby po bytostnom ukojení.

Samotná téma sexuality a s ňou spojená naturálnosť zobrazovaná v tomto filme dokonale demonštruje vnútorne rozpoloženie hlavnej postavy. Vizuálna stránka filmu preto nie je ani zďaleka iba povrchnou záležitosťou. Áno, šokuje a priťahuje, ale to je vedľajší účinok faktu dokonalého splynutia s existenciou v prázdne.

Nymfomanka je rozdelená do niekoľkých kapitol, počnúc detstvom, počas ktorého sa mladé dievča zoznamuje s vlastným telom. Spolu s kamarátkou začínajú objavovať rozkoš, ktorá ako droga vanie skrz ich mladé telá. Neskôr je nám Joe predstavená ako adolescentka prežívajúca svoj prvý pohlavný styk. Do tohto momentu je rozprávanie obmedzené výlučne  na medzníky života hlavnej postavy. To v konečnom dôsledku pôsobí fragmentovane (jej otec a prechádzky do lesa), divák je nútený spájať a kategorizovať vlastné dojmy, ale to sa po cca dvadsiatich minútach obráti v prospech filmu. Jednalo sa expozíciu, vďaka ktorej oveľa lepšie chápeme pozadie jednotlivých pohnútok a pocitov, resp. ich absencie.

Rozprávanie je vedené retrospektívou, zaužívaným cementom poviedkových filmov i keď by sa dalo polemizovať o poviedkovom charaktere tohto snímku. Rozprávačom je sama Joe po tridsiatke. Príbeh svojho perverzného života rozpráva postaršiemu pánovi, ktorý ju na začiatku filmu nachádza malátnu ležať na ulici. Pozve ju k sebe na čaj, nuž a ona jednoducho rozpráva.  Je veľmi komplikované hodnotiť túto formu a okolnosti, ktoré rozbiehajú príbeh, pretože film je rozdelený na dva nesamostatné diely. Nie nadarmo sa dramaticky oblúk nazýva dramatickým oblúkom, voľnom preklade preto platí: “To, čo nechápeme na začiatku, pochopíme na konci“. Musíme teda počkať.

Recenzia filmu Nymfomanka I.

Film je koncepčene, dalo by sa poznamenať, čistou kolážou, ktorej zámerná popisnosť vizuálnej stránky so zvukovou tvorí formu. Formu, ktorú  netreba skúmať, skôr cítiť. Jedná sa o rukopis režiséra a  zároveň o snahu podchytiť ľudskú vizualizáciu erotiky. Človek má tendenciu predstavovať si situácie, čo je v konečnom dôsledku spojené aj s „aktom“ masturbácie.

Režisér častokrát mení formáty obrazu, pracuje so zábermi, ktoré pôsobia náučným dojmom. Sex je v tomto filme prirovnaný k rybárčeniu, jedná sa o kauzalitu lovu. Tvorca zároveň pracuje aj s matematikou a s číslami, vďaka, ktorým odkazuje na problematiku nymfománie, ako by sa snažil naznačiť istú vypočítavosť v číselných – mileneckých – kombináciach. Veď Joe si v druhej polovici filmu doslova hádže kockou a takýmto spôsobom vypočítava vlastnú reakciu. Režisér tento spôsob rozmýšľania hlavnej postave nedaruje, častokrát ju necháva konfrontovať s neočakávaným, akoby /náhodným systematickým chaosom/ alebo matematickou Teóriou chaosu. To je krásny moment, ktorom sa muž rozhodne pre Joe opustiť rodinu i keď to ona nečakala – prvá matematická facka. Druhá nasleduje, keď Joe doslova a do písmena navštívi vyššie spomenutá opustená rodina. Mimochodom, jedná sa o absurdnú, ale geniálnu scénu.

Charlotte Gainsbourg (Joe) predviedla obdivuhodný herecký výkon. Mimika jej tváre, každá jedna vráska dokonale znázorňovala vnútorný defekt vlastnej závislosti, ktorý spočiatku nevidieť a ktorý vyviera na povrch až samotným príbehom. Jej strhaná tvár strhne aj diváka a dovedie ho do absolútnej pozornosti a rešpektu.

Stacy Martin a jej minimalizmus vo vyjadrovaní a v prejavovaní emócií je priam dychberúci. Shia Labeouf predvádza svoj obtimálny výkon, ktorý ani neuráža a ani nenadchne. Štandard.

Stellan Skarsgård myslím, že ešte nepredviedol svoje najlepšie eso. Mám pocit, že sa divákovi predstaví až v druhej časti, a to v plnej kráse.

Recenzia filmu Nymfomanka I.

Nymfomanka je naozaj dobrý film, ktorý si netreba nechať ujsť. Divákovi je tak ponúknutý inteligentný a k tomu šokujúci pokrm sexuálneho bytia a slasti, ktorý nemusí viesť len k pozitívnym myšlienkam. Nakoľko sa toto dielo skladá z dvoch dielov, ktoré sú premietané oddelene, nedá sa tvrdiť, že jeho prvá časť funguje samostatne. Tento film nás doviedol do jaskyne, z ktorej bolo počuť výkriky, my však túžime zistiť koho to bol hlas...

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Aerofilms