Equalizer

30.9.2014|Renáta Mišovičová|
Equalizer

Equalizer je aktuálny akčný počin osvedčenej tvorivej dvojice Antoine Fuqua / Denzel Washington, inšpirovaný rovnomenným televíznym seriálom vysielaným v USA v osemdesiatych rokoch. Títo páni už spolu nakrútili výnimočný Training Day (2004) a tak sú očakávania nadmieru vysoké.

Bob McCall (Denzel Washington) je na prvý pohľad asketický samotár, vedúci jednotvárny a nudný život. Ten mu, zdá sa, vyhovuje, vrátane intelektuálne nenáročnej práce v obchodnom stredisku a tichých večerov pri knihe.  Trpí však chronickou nespavosťou, a tak noci pravidelne trávi v non-stop bistre blízko svojho malého sterilného bytu. Tu sa zoznámi s neplnoletou ruskou prostitútkou Alinou (Chloe Grace Moretz), ktorej je zjavne sympatický a nadviaže s ním platonické krčmové priateľstvo. Pokojný Bobov život vezme za svoje v okamihu, keď Alinu jej pasák takmer ubije na smrť. Bob sa rozhodne pre odplatu. Divoký kolotoč akcie, ktorá nasleduje, odhalí, že s Bobovou priemernosťou a nenápadnosťou to vôbec nebude také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdalo...

Recenzia filmu Equalizer

Equalizer je film, ktorý je ťažké niekam zaradiť, a žiaľ, nie je to v tomto prípade  znamením umeleckej kvality.  Prvá hodina sa odohráva v malátnom tempe, na plátne sa toho veľa nedeje, postavy sa predstavujú oveľa pomalšie a dôkladnejšie, než je nutné. Potom sa film trochu preberie k životu, aby po chvíli opäť upadol do pokojného rytmu, primeranejšieho u psychologickej drámy než u proklamovaného akčného trháku. S tým  súvisí ďalší problém – nevyrovnanosť žánru. Nie je to akčný film (na to je tu skutočného boja primálo), nie je to ani typická dráma (na to je film priveľmi odtrhnutý od reality), aj keď obsahuje prvky oboch. Realistickosť vývoja konfliktov tu absentuje v natoľko veľkej miere, že občas dochádza k rozpakom či nechceným úsmevom pri sledovaní scén, kedy má napätie najväčšmi kulminovať. Chýba totiž dostatočná miera nadhľadu a vtipu, ktorá spôsobuje, že fungujú filmy ako napr. Sin City. Neohrozený hrdina McCall je niečo ako bezkrvný Terminátor, ktorý sa snaží pôsobiť ako nenápadný sused odvedľa. Vďaka plytkému a nedôslednému scenáru divák napriek zjavným a výrazným pozitívam hlavného hrdinu nedostáva možnosť priblížiť sa mu či spoznať ho, a tak sú mu jeho akcie viac-menej ukradnuté, aj keď majú ušľachtilé pohnútky. V prudkom rozpore s týmto faktom je napísaná (a zahraná) postava jeho hlavného protivníka, mafiána Teddyho (Marton Csokas). Psychopat s výrazom distingvovaného britského gentlemana patrí k hlavným (a nemnohým) pozitívam tohto filmu. Čo sa ďalších hercov týka, diskutabilné je obsadenie Chloe Grace Moretz ako ruskej(!) prostitútky Aliny. Jej ruština nepresvedčí nikoho o tom, že je to jej rodný jazyk – a nepomôže ani scenáristická barlička, ktorá inej postave vkladá do úst reči o tom, ako do USA priviedli Alinu ako veľmi mladučkú. Bill Pullman čoby manžel McCallovej dávnej kolegyne(?) Susan (Melissa Leo) si svoju nudnú epizódku naozaj nezaslúžil.

Recenzia filmu Equalizer

Zvláštne je aj poňatie akčných scén, ktorým sa nedá uprieť originalita, ktorá je ale opäť na škodu veci. Zlomové momenty sú nakrútené a zostrihané tak, že scény prichádzajú o všetok adrenalín, zostáva len prezentácia niekoľkých invenčných spôsobov využitia domáceho náradia.

Equalizer je zlepenec filmových štýlov a žánrov, ktorý má zopár svetlých momentov, nad všetkým však dominujú rozpaky a nenaplnené očakávania; sústreďuje sa totiž na nesprávne detaily, má nepríliš kvalitný scenár, zle uchopené postavy a diváka si nepustí k telu. Snáď sa dočkáme nápravy v už avizovanom pokračovaní.

VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Ita Film

Odporúčané články

Highlighty z Comic-Con 2017

Highlighty z Comic-Con 2017

Jedna z najdôležitejších udalostí modernej pop kultúry, ktorá spája svet fantázie, science fiction a záhad so svetom filmu,...