Kto vyhrá Oscara 2015 – najlepší film

19.2.2015|Ivet Kollárová|
Kto vyhrá Oscara 2015 – najlepší film

Udeľovanie cien Akadémie sa konajú už túto nedeľu, 22. februára a do popredia vystupuje otázka, kto si odnesie najprestížnejšie filmové ocenenie? Kto si myslí, že oscarovská sezóna začala krátko pred samotnými Oscarmi, je na omyle. Tá so totiž začala oveľa skorej, nie v septembri, či októbri, kedy sa začali udeľovať prvé ceny, no už v januári minulého roka, kedy sa na filmovom festivale Sundance predstavil jeden z horúcich kandidátov na zisk sošky, film Chlapčenstvo.

Zaujímavý projekt, na ktorom režisér Richard Linklater pracoval úctyhodných dvanásť rokov! A výsledok nesklamal, práve naopak. Napriek označeniu nezávislý, film oslovil širokú verejnosť a ohúril kritikov (čo býva vždy náročná úloha). No po Chlapčenstve prišli iné filmy, Whiplash, Grandhotel Budapešť s premiérou na Berlinale, Teória všetkého s premiérou na MFF Toronte, Kód Enigmy s premiérou na Telluride, a najmä Birdman s premiérou na MFF Benátky, či dva filmy z festivalu AFI, Americký ostreľovačSelma. Všetky tieto filmy sa po premietaní zaradili na listinu oscarovských kandidátov, pridalo sa k nim ešte pár šťastlivcov a oscarovská sezóna sa mohla začať.

Ako sa blíži samotné udeľovanie, Akademici finišujú s hlasovaním, udeľovania ostaných cien sa uzatvárajú a prezentácií k jednotlivým filmom sa už veľa nestihne. Navyše dalo by sa povedať, že dvoch najväčších favoritov na zisk Oscara už poznáme. Filmy BirdmanChlapčenstvo si spoločne sekundujú na všetkých možných udeľovaniach. Kto má najväčšiu šancu na úspech? Neprekvapí favoritov jeden z čiernych koní cien, Americký ostreľovač, či Grandhotel Budapešť? Na tieto otázky dostaneme odpoveď už v nedeľu, 22. februára, kedy sa uskutoční udeľovanie Oscarov. Priamy prenos z udeľovania cien vysielajú stanice ORF1, ProSieben a dokonca aj naša stanica, Doma.

V nasledujúcich článkoch sa pozrieme na potenciálnych víťazov, kto si cenu najviac zaslúži a kto má najväčšie šance ju získať. Začneme kategóriou, ktorá je najzaujímavejšia, najočakávanejšia, ale zďaleka nie taká jasná, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Kategória Najlepší film:

Nominované filmy sú: Americký ostreľovačBirdmanChlapčenstvoKód EnigmyTeória všetkéhoSelma a Whiplash. Tento rok sa Akadémia rozhodla nominovať len osem filmov (posledné tri roky to bolo vždy deväť filmov, na desať sa nikdy neodhodlala). A reč čísiel hovorí jasne pre dva filmy, favoritov tejto kategórie, filmy BirdmanChlapčenstvo. Od začiatku oscarovskej sezóny sú to práve tieto dva filmy, ktoré sa na udeľovaní cien striedajú v prvenstvách a zisku, čo najviac trofejí.

Na začiatku to bol film Birdman, ktorý svojou inakosťou prekvapil. Režisér Alejandro G. Inarritu natočil príbeh starnúceho herca, ktorý sa snaží prinavrátiť svoju dávno stratenú slávu. Film s riadnou dávkou čierneho humoru odhaľuje dušu umelca, jeho problémy, s ktorými sa musí vysporiadať, rovnako ako s problémami jeho blízkych. Film získal prvenstvá na udeľovaní cien asociácií amerických hercov, režisérov, či producentov (SAG, DGA, PGA), či Gotham Independent Awards. Na Zlatých glóbusoch mu cenu vyfúkol film Granhotel Budapešť a prekvapivo naprázdno vyšiel aj na britských cenách BAFTA (z 10 nominácií premenil na výhru len jednu). Koľko cien z celkových 9 nominácií si napokon odnesie? Podarí sa filmu získať trofej najcennejšiu?

Film Chlapčenstvo režiséra Richarda Linklatera, pokračuje vo svojej dvanásťročnej púti a ohuruje divákov a kritikov po svete. A víťazí! Zvíťazil na udeľovaní Zlatých glóbusov, ako aj na britských cenách BAFTA, ktoré predstavujú dve najprestížnejšie ceny zo zlatej trojice Glóbusy, BAFTA, Oscar. Plus zvíťazil u newyorských, ako aj u losangelských filmových kritikov. Za film Chlapčenstvo môže hovoriť jeho neobvyklý štýl a forma. Podobný film tu určite nebol a dlho ani nebude, a keby aj prišiel, už zďaleka nebude prvý. Film prináša pohľad na dospievanie chlapca počas dvanástich rokoch, na jeho rodinu a fázami života, ktorými prechádza. Myslím si, že film odíde minimálne s dvoma, či troma cenami z celkového počtu 6 nominácií.

No pozrime sa aj na ostatné filmy, ktoré môžu zamiešať touto kategóriou. Z dvojice britských filmov, Kód EnigmyTeória všetkého, je to práve nenápadnejší film o živote Stephena Hawkinga, ktorý zaznamenáva výrazný nárast popularity.

Na začiatku síce film Kód Enigmy, režiséra Mortena Tylduma, pasovali za nasledovníka filmu Kráľova reč, za ktorým rovnako stojí spoločnosť Weinstein Company. Dokonca sa filmu podarilo vyhrať pár cien, ohúril divákov v Toronte, no potom sa film záhadne vytratil z pomyselného piedestálu. Napriek početným nomináciám, cenu nezískal ani na Zlatých glóbusoch, ani na cenách BAFTA, ani na cenách asociácií amerických hercov, režisérov, či producentov a dokonca ani na britských nezávislých filmových cenách. Film o Alanovi Turingovi, ktorý prelomil nacistický šifrovací kód v druhej svetovej vojne, vďaka čomu pomohol skrátiť vojnu najmenej o dva roky, prináša pravdivý príbeh génia, ktorý trpel pre svoju výnimočnosť a inú orientáciu. Filmu sa môže stať rovnaká nepríjemnosť ako na udeľovaní cien BAFTA, napriek 8 nomináciám na Oscara, nemusí vyhrať ani jednu cenu.

Naopak film Teória všetkého, režiséra Jamesa Marsha, začal nenápadne. Film o jednom z najgeniálnejších ľudí na svete, astrofyzikovi Stehpenovi Hawkingovi, sa po premiére v Toronte postupne dostával pod kožu divákom a kritikom. Veď kto by nechcel spoznať život človeka, ktorého IQ je 160, a ktoré mu pri diagnostikovaní jeho nevyliečiteľnej choroby, predpovedali len dva roky života? Mal 21 keď sa dozvedel, že trpí amyotrofickou laterálnou sklerózou (ALS), ochorením centrálneho nervového systému, teraz má 73 rokov a je to jeden z popredných svetový teoretických fyzikov. Film zažiaril najmä na udeľovaní britských cien BAFTA (najlepší britský film, či herec v hlavnej úlohe), či Zlatých glóbusoch (herec v hlavnej úlohe, originál hudba).. ak by aj film neprekvapil v kategórií najlepší film, som si istá, že minimálne s jednou/dvoma cenami z piatich nominácií určite odíde. Ak ste nemali to šťastie film vidieť na niektorom z filmových festivalov, od jeho slovenskej premiéry nás delí už len týždeň, do kín príde 26.februára.

Prvým čiernym koňom kategórie je film Grandhotel Budapešť, režiséra Wesa Andersona. Zaujímavosťou je, že je to film, ktorý sa začal premietať ako prvý zo všetkých nominovaných filmov, jeho oficiálna premiéra bola v marci minulého roka (Chlapčenstvo, či Whiplash sa síce premietali na januárovom festivale Sundance, ale ich oficiálne premiéry prišli oveľa neskoršie). A je fakt, že zo začiatku sa filmu veľa šancí v oscarovskom boji nedávalo. Pozitívne recenzie od kritikov začali prichádzať neskoršie a film sa zapísal najmä ako víťaz kategórií najlepšia výprava, či kostýmy. Neskoršie sa pridali ceny za originál scenár (víťaz u NY a LA kritikov) a postupná sláva filmu na seba nenechala dlho čakať. Filmu len tesne ušlo prvé miesto za naj film na cenách losangelovských kritikov. A potom prišli udeľovania Zlatý glóbus, kde film zvíťazil ako najlepší film – komédia alebo muzikál (cenu vyfúkol filmu Birdman), a britské ceny BAFTA, kde film získal až päť cien (originál scenár, originál hudba, výprava, kostýmy a make up a vlasy). Film sa tak môže stať najúspešnejším filmom večera, nemusí vyhrať ani hlavnú kategóriu naj film, ak z 9 nominácií premení spomínaných päť, bude to pre film veľký úspech.

Minulý rok filmový festival Sundance predstavil svetu dve snímky, ktoré teraz bojujú o najprestížnejšiu filmovú cenu Oscar. Film Chlapčenstvo a ďalší film s podtitulom nezávislý, Whiplash, režiséra Damiena Chazella. Skvelá vec na rozšírení kategórie najlepší film Akadémiou je, že sa o prvenstvo môžu uchádzať aj malé, nezávislé snímky. Zo Sundance rovno do oscarovskej nominácie tak v minulosti zamierili filmy ako Precious, Winter´s Bone, či Beast of the Southern Wild. Film Whiplash svoj úspech získal najmä na filmových festivaloch a kritici oceňujú vypätú drámu o mladom jazzovom bubeníkovi, ktorý sa snaží prežiť teror v jazzovej skupine vedenej cholerickým muzikantom. Spojenie úžasnej hudby a silného a emóciami nabitého príbehu o dosiahnutí svojho cieľa za každú cenu, nenechá nikoho chladného. Aspoň by nemalo, v tom prípade ste robot.. aký názor budú mať Akademici, je otázne. Na sto percent viem povedať, že film si z udeľovania cien Oscar odnesie minimálne jednu cenu, herec J.K. Simmons vo filme svojím výkonom doslova „zabil“. Film má dokopy 5 nominácií.

Posledné dva filmy pristúpili do oscarovského vlaku najneskôr, čo im môže značne skomplikovať cestu za vytúženou soškou Oscara. Filmy Americký ostreľovač režiséra Clinta Eastwooda a Selma režisérky Avy DuVernay.

Začnem filmom ikony strieborného plátna, Clinta Eastwooda, Americký ostreľovač. V Amerike sa do kín dostal až v decembri, čo výrazne skrátilo čas na plnohodnejšiu prezentáciu filmu pred samotným hlasovaním členov Akadémie. Neskoršia premiéra filmu sa odzrkadlila aj na ostatných udeľovaniach cien, ktoré film odignorovali úplne, alebo ho obdarili len povinnými dvoma, troma technickými nomináciami. V tejto súvislosti sa začalo hovoriť o malých šanciach na úspech aj v boji o Oscara. Ale! Film, s podtitulom kontroverzný o živote skutočného amerického ostreľovača, Chrisa Kyla, po premiére vyvolal ostrú diskusiu, medzi kritikmi prevládajú zmiešané reakcie a diváci sa rozdelili na dva tábory. Jedni považujú patriotický film za oslavu hrdinstva, tí druhí za politickú propagandu. Napriek tomu, film získal 6 nominácií, Clint sa síce do nominácie medzi režisérov nedostal, no snímka môže prekvapiť ako najlepší film, či herec v hlavnej úlohe (Bradley Cooper), a minimálne cenu za zvuk by si odniesť mohla. Úctyhodné sú aj čísla filmu, za prvý premietací víkend v USA zarobil cez 80 miliónov, celkovo to je už cez 300 miliónov dolárov. Ako na tom film bude u nás, uvidíme. Film sa dnes (19.2.) začal premietať aj v našich kinách.

Posledný film v kategórií najlepší film, vyvolal snáď najväčšie diskusie v histórií cien Oscar. Film Selma režisérky Avy DuVernay. Film sa dostal do amerických kín v novembri, a kritici ho po premietaní označovali za jasného favorita na Oscara. Film rozpráva skutočný príbeh boja za občianske a volebné práva čiernych v 60. rokoch, ktorý vyvrcholil pochodom z mesta Selma do mesta Montgomery. Na čele pochodu stál kazateľ a líder Martin Luther King Jr. Film zažiaril najmä na filmových festivaloch, veľmi čerstvo aj na tohtoročnom Berlinale a získal nominácie na niekoľkých udeľovaniach. A potom prišli nominácie na Oscara. Film, napriek tomu, že ho mnohí pasovali za favorita, získal len dve nominácie, v kategórií najlepší film a najlepšia originál pieseň (Glory), za ktorú film získava najviac ocenení. Po nomináciách sa zdvihla vlna kritiky na celú Akadémiu, Hollywood a pomaly aj na celý filmový priemysel, ktorých začali obviňovať z rasovej diskriminácie a nedostatku diverzity (režisérka DuVernay sa nedostala do nominácie medzi režisérov, ako ani žiadna iná ženská režisérka). A minuloročná výhra filmu 12 rokov otrokom upadla do zabudnutia, rovnako ako predošlí víťazi čiernej pleti. A pritom príčina zdanlivého neúspechu filmu leží úplne inde. Štúdia Paramount nie len, že začali film prezentovať neskoršie, ale všetku pozornosť a marketingové kampane sústredili na svoj prioritný film, Interstellar (ktorý síce získal 5 nominácií, ale väčšinu v technických kategóriách). Stať sa môžu dve veci, prvá, že film získa cenu za originál pieseň, čo sa očakáva. Druhá, ako kompenzácia za nedostatok nominácií, a aby členovia Akadémie vyzerali dobre, film vyhrá, okrem piesne, aj kategóriu najlepší film. Otázka je, či by tento ťah niekomu pomohol..

Zhrnutie, sošku Oscara by si mohol odniesť film Chlapčenstvo a režisér Richard Linklater. Či to bude skutočne tak, sa dozvieme už 22. februára, kedy sa uskutoční galavečer udeľovania cien Akadémie.

Zdroj:  Movie Mania Foto © archív

Súvisiace články