Mad Max: Zbesilá cesta

15.5.2015|Paľo Chodúr|
Mad Max: Zbesilá cesta

Púštnu krajinu pretína len veľmi málo ciest. A aj tie sú vytvorené konvojmi áut a nákladiakov smerujúcich do Bullet Townu a Oil City. Slnko neúprosne páli a keď zídete z cesty, môžete si byť celkom istý, že sa na vás zavesí ďalší motorový gang s úmyslom ochočiť, zabiť, využiť.

George Miller prešiel veľkou cestou od prvého Mad Maxa. Je pravda, že stihol vyprodukovať a zrežírovať aj také veci ako Prasiatko Babe 2 a dyptych Happy Feet, ale určite mi tá adrenalínom nabudená časť divákov dá za pravdu, že toto postapo sci-fi je poloha, ktorá mu sedí najlepšie. Prvý Mad Max bol obyčajným príbehom o pomste. Okrem akejsi premeny hlavného hrdinu sa v ňom nedeje veľa pamätného.

To ale rapídne zmenila druhá časť. Tá už bola zasadená do sveta plného gangov bojujúcich o najväčší nedostatkový artikel – vodu. Mad Max: Zbesilá cesta sa drží zubami nechtami sveta, ktorý Miller vytvoril. Postava Toma Hardyho ako Maxa je rovnako tichá ako tá Gibsonová. Nejedná sa o typického hrdinu nakopávajúceho zadky. Tiež mu niekoľko krát poriadne horí za pätami.

Príbeh je pomerne jednoduchý. Existuje niečo ako „raj“ plný zdegenerovaných a fanatických ľudí. Je to sekta fungujúca len preto, lebo má dostatok vody. Zdegenerovaný Immortant Joe túži po normálnom potomkovi a nie zdegenerovanej rase vychádzajúcej z jeho semena. Preto má hárem krásnych, mladých dievčat. Tie sú mu ale zobraté priamo z pred odpadávajúceho nosa. Jeden z jeho najspoľahlivejších vodičov Furiosa (Charlize Theron) sa totiž rozhodne, že ich zachráni.

Šialený Max: Zbesilá cesta

A odvtedy sa koná takmer dvojhodinová jazda, nenechávajúc vás vydýchnuť. Ako som už spomenul, príbeh je jednoduchý, nebyť akčných choreografií a pôsobivých strihových a hudobných variácií, jednalo by sa naozaj o trestuhodne prostoduchý kúsok. Hlavne, keď si vezmeme, že dialógy zaváňajú plochosťou. Ale namiesto toho, aby to bola chyba, spravil z toho Miller devízu. Áno film je jednoduchý a áno veľmi sa tam nerozpráva. Keď už nejaké to slovo zaznie nevysvetli divákovi toľko ako niekoľko za sebou krásne pospájaných záberov.

Výsledok je taký, že film môže sledovať úplne každý. Pre jednoduchého diváka je to akčný film aký tu nebol veky a ktorý sa dočká v dohľadnom čase veľa napodobňovania a citácií. Pre tých sofistikovanejších si zase akčnosť pretavia na pútavú choreografiu vybuchujúceho baletu v púšti v bezchybnom rytme zábavy a veľkoleposti.
Kamera lieta z jedného miesta, na druhé. Z jednej postavy na ďalšiu a vďaka týmto detailom vypovedá o svete omnoho viac, než tisíc slov.

Šialený Max: Zbesilá cesta

Ak do toho zarátame aj údernú hudbu Junkie XL, budete z kina odchádzať ohlušení a vizuálne naplnení. Film je zábavný a po všetkých smeroch dobre zvládnutý. Je to jeden z tých mála letných blokbusterov akých nie je veľa a je viac ako isté, že vám zostanú v pamäti. Plus je celá tá drsnosť zjemnená krásnym ženským osadenstvom. Takže aj napriek tomu, že pokojných záberov je tam na 7 minút, stále je na čo pozerať. A každému tento ojedinelý kúsok odporúčam.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental Film