Hurá na futbal

5.6.2015|Martin Černický|
Hurá na futbal

Do kín práve prichádza nová animovaná komédia pre celú rodinu, ale tentokrát pod ňu nie je pod ňu podpísaný gigant Disney, ani žiadne iné známe štúdio. Hurá na futbal je pôvodom argentínsky snímok a do americkej distribúcie sa dostal cez Universal Pictures pod názvom Underdogs (Pôvodný agentínsky názov znie Metegol). Premiéru si odbil ešte na konci roka 2013 a napokon sa dostal aj k nám. S Disneyovkami, respektíve Pixarovkami má však viacero styčných bodov, avšak o tom po poriadku.

Amadeo je vynikajúcim hráčom stolného futbalu. Okrem toho pracuje v menšom bare v zapadákove a tajne miluje svoju najlepšiu kamarátku Lauru. Kvôli svojej prirodzenej hanblivosti sa však nikdy neodhodlal k niečomu viac. To sa má jedného dňa zmeniť, pretože sa na miesto činu vracia Ace, najlepší svetový futbalista, ktorý túži po odplate za jedinú porážku svojej kariéry – tú mu uštedril práve hlavný hrdina. Udalosti sa dajú rýchlo do pohybu, mestečko je v ohrození a zhodou okolností ožívajú aj figúrky hráčov z Amadeovho stolného futbalu. Po skončení tohoto dobrodružstva už nič nebude ako predtým.... alebo áno?

Najviditeľnejším styčným bodom s Pixarom je animácia a tá ho evokuje viac než výrazne. Oficiálne uvádzaný rozpočet je pritom podstatne nižší a nie je to prvý a určite ani poslednýkrát, kedy sa animátori z neamerických krajín dokázali vyrovnať papierovo zvučnejšej konkurencii a to za menší peniaz. Snaha vyhrať sa aj s obyčajnými detailami je chvályhodná, prejavuje sa napríklad aj na figúrkach samotných hráčov, na ktorých sa v priebehu rokov objavilo zákonité opotrebenie. Ak v niečom možno vidieť pozitívum, tak je to práve v tomto. Mladšie deti ani nepostrehnú rozdiel a po väčšinu času možno ani niektorí ich rodičia a to je tá najlepšia možná vizitka.

Recenzia filmu Hurá na futbal

So samotným príbehom je to slabšie. Aj ten kopíruje s menšími obmenami klasickú disneyovskú šablónu, takže tu máme nesmelého outsidera, jeho ženský objekt záujmu, do seba zahľadenú zápornú postavu a tak podobne. V ich vykreslení ale nie je zďaleka tak funkčný. Na vine je aj dejová schéma, ktorá prináša len predvídateľnosť, viaceré logické nezrovnalosti a takmer žiadnu originalitu. Dôležité je vlastne len samotné finále. Takmer žiadnu originalitu preto, lebo má postavičky stolných futbalistov – tí ako jediní prinášajú niečo nové a neslúžia len ako vizuálne atrakcie – naopak sú dôležitým prvkom diania. Paradoxne práve prostredná časť zameraná najviac na nich a ich vzájomné špičkovanie je najmenej zaujímavá a k záveru sa sunie pomalým krokom. Ten dojmy našťastie napravuje a zápasu o všetko nechýbajú emócie, napätie, ani hravosť. Čiže presne tie atribúty, ktoré dlho predtým absentovali, hoci sa o ne tvorcovia asi aj snažili. Radosť z futbalu je síce cítiť od začiatku, ale to vzhľadom na krajinu vzniku neprekvapí.

Hurá na futbal nijak nevybočuje z radu a jeho jediným tromfom je futbalová tematika. To je zákonité plus, pretože vo všetkom ostatnom ide o veľmi ľahko zameniteľný animovaný film. Akoby všetkým zainteresovaným chýbala väčšia skúsenosť, či odvaha priniesť niečo naviac. Samozrejme, ide primárne o film pre detského diváka a nikto nečaká nového Iluzionostu, alebo Pieseň Mora. Väčšia nápaditosť, ktorou sa môže pochváliť Lego príbeh, či Veľká Šestka, by ale bola na mieste.

Recenzia filmu Hurá na futbal

Film je u nás pochopiteľne uvádzaný v slovenskom dabingu a podpísaní sú pod neho herci ako Boris Alkalaghi, Jana Lieskovská, Martin Kaprálik, Marián Labuda, František Kovár, či Ivan Romančík a je naše pomery štandardný. Výraznejšie zvučné mená v zahraničných mutáciách absentujú, za zmienku stojí hlavne dabing Amadea - v anglickej verzii mu prepožičal hlas Rupert Grint (Ron Weasley z Harryho Pottera), v americkej zase Matthew Morrison (Will Schuester zo seriálu Glee).

Napriek všetkým vypichnutým negatívam je veľká pravdepodobnosť, že detský divák bude asi spokojný. Dostane viac-menej to, čo čaká a staršieho táto argentínska óda na futbal zase neurazí. Len musí mať k tomuto športu aspoň nejaký vzťah.