Volver

27.12.2015|-jr-|

Film sa sústreďuje na dve sestry Raimundu a Sole, ktorým pred vyše troma rokmi pri požiari tragicky zahynuli rodičia. Kraj, v ktorom žijú – v dedinke neďaleko Madridu - je totiž neslávne známy silným vetrom, ktorý šíri časté požiare. Raimunda (Penélope Cruzová) so sestrou Sole (Lola Dueňas) a dcérou Paulou prichádzajú navštíviť svoju tetu Paulu. Paula je na tom zdravotne veľmi zle a Raimunda sa obáva, že sa jej čas čoskoro naplní. Jej starosti ešte viac podporí aj masochistický manžel Paco (Antonio de la Torre), ktorý poslednú dobu dosť pije a stratil prácu. Raimunda sa raz vracia z práce a v kuchyni na podlahe nájde mŕtveho manžela, ktorého bodla ich dcéra, keď sa ju pokúsil znásilniť. Raimnunda musí konať, ale Sole jej práve oznámila, že teta Paula zomrela. Na pohreb ide len Sole, ktorá uvidí v dome nebohej tety svoju mŕtvu matku Irenu (Carmen Maura), ktorá vôbec ako duch nevyzerá. Irena sa votrela do ich života a Sole sa domnieva, že podľa starej povery musí ako duch ešte niečo zariadiť, aby odišiel v pokoji. Lenže je to všetko skutočne tak?

Vznik:

Pedro Almodóvar sa po 57 rokoch vrátil do krajiny svojho detstva, aby vyrozprával príbeh rovnako tak neskutočný ako ten film. Almodóvar opäť kombinuje klasické hollywoodske snímky s motívmi talianskeho realizmu s antickou drámou. Veľkou inšpiráciou boli práve tieto filmy Arzenik a staré dámy (1944) s Garym Grantom od Franka Capru a Mildred Pierceová (1945) s Joan Crawfordovou od režiséra maďarského pôvodu Michaela Curtiza. Motívy z obidvoch filmov nájdeme nielen vo filmových postupoch, ale aj v scenári. Oproti svojej predchádzajúcej tvorbe takmer absentuje na svoj obľúbený punkový svet transsexuálov, homosexuálov, prostitútky alebo drogovo závislých a necháva vyniknúť tradičný španielsky žáner – melodráma. Vo svete je Almodóvar najobľúbenejší režisér, ale Španieli ho priam neznášajú.

Je až k neuvereniu, že práve Volver získal cenu za scenár na MFF v Cannes. Scenárista a režisér Pedro Almodóvar zrejme nie je z tých filmárov, ktorých filmy na týždeň či dva naplnia na prasknutie sály multiplexov kdekoľvek na svete, snáď s výnimkou jeho rodného Španielska. Napriek tomu dlhodobo patrí k uznávaným tvorcom a na svojom konte má už dvoch Oscarov, dve ceny BAFTA, troch francúzskych Césarov a množstvo ďalších ocenení, vrátane Českého leva z roku 2003. Režisér svoju hlavnú hviezdu zámerne štylizuje na Sophiu Lorenovú. Dokonca sa tvrdilo, že jej nechal zväčšiť zadok, aby pôsobila viac žensky. Každý milovník kinematografie vo výkone Penélope Cruzovej v štýle filmovej divy Sophie Lorenovej proste musí poznať. Len si spomeňte na všetky jej nádherné komédie zo 60. a 70. rokov, keď Lorenová hrala silné ženské charaktery plné humoru, (ne)chceného sex appealu, u ktorých návštevníci kín zažívali nielen umelecký zážitok... Jej postava a výzor evokujú mladú Sophiu Loren v De Sicových filmoch. Herecky je veľmi presná, neprehráva, ale ani nešetrí výrazom. Možno paradoxne, ale jej výkon vo svojej kvalite je rovnocenný s herectvom Dueñas, Cobo, Portillo či, zatiaľ nespomenutej Carmen Maury (matka Raimundy a Sole).

Volver (2006)

Penélope Cruzová sa stala medzinárodne slávnou aj vďaka jej začiatkom v španielskych filmoch Pedra Almodóvara. Jej tragické postavy ako je napr. ako mladučká rodiaca matka v autobuse vo filme Na dno vášne alebo v Almodóvarovom opuse Všetko o mojej matke, boli natoľko výrazné, že bola často obsadzovaná aj inými významnými španielskymi režisérmi. Vo filme Volver už bola ako medzinárodná hviezda vďaka komerčným úspechom filmov ako sú Vanilkové nebo, Sahara; Sex, chilli a samba, Kokaín alebo Gothica. Penélope Cruzová sa vyskytuje v tomto filme skoro vo všetkých scénach a v tomto prípade môžeme hovoriť o jej hereckom koncerte. Herecké výkony sú vzácne vyrovnané, každá z herečiek dostane príležitosť vyniknúť a preto bol dôvod, prečo kritika a festivalové poroty hodnotili herecké výkony ako celok. Nostalgiu obrazu a celkovú atmosféru filmu - spomienky dotvárajú teplé odtiene červenej, oranžovej, žltej v kontraste k chladnej modrej a sýto zelenej a mäkkého svetla. Vzory a dekorácie niekedy zo začiatku 1960. rokov. Vo zvuku je to veľmi jemná a citlivá hudba Julia Iglesiasa (Kvet môjho tajomstva, Sex a Lucia, Hovor s ňou), s ktorým Almodóvar spolupracuje pravidelne asi od polovice 90. rokov. Almodóvarovým tvorivým trademarkom nie je súboj dvoch pohlaví, ale vždy len jedného. Inak v predchádzajúcich filmoch Hovor s ňou (Hable con ela, 2002) a Zlá výchova (La mala education, 2004) vyjadroval svoj postoj k mužom a potom vo Volverovi sa zameriaval na ženy a ženám dobre rozumie. Volver vlastne nie je iba o vzťahoch, ale ponúka aj tajomstvo, dávne záhady a duchovnú podzápletku. Almodóvar opäť operuje s príznačnými prvkami národnej kinematografie.V každom svojom filme má nejaký typický rys svojej krajiny. Ako povedzme v Zlej výchove, kde sa zameral na kresťanskú vieru s katolíckou cirkvou, Hovor s ňou, kde si vzal na paškál koridu a domáce avantgardné divadlo. Volver obsahuje domáce legendy a mýty a niekoľkonásobnú reminiscenciu na veterné mlyny Dona Quijota. Volver má totiž veľmi blízko k jednému z Almodóvarovských raných filmov Čo som komu urobila?, ku ktorému sa vzťahuje aj postava Ireny v podaní Carmen Maury ako hlavná ženská úloha. Vo Volverovi skvele funguje humor a to ako slovný, tak aj situačný. Almodóvar odpozoroval komické situácie z rodinných stretnutí. Volver je podľa väčšiny priaznivcov tohto jedinečného režiséra brilantným filmom a iste bude patriť medzi klasické diela svetovej kinematografie. Dlho nepreložený názov filmu Volver je v preklade Návrat. Film zarobil len v kinách na celom svete 80 miliónov dolárov a stal sa komerčným megahitom!

Volver (2006)

Zaujímavosti:

  • Súbežne s Volverom premietali aj projekt Viva Pedro! (Almodóvar festival), zložený z režisérových starších filmov. Jeho tržby prekročili po troch mesiacoch pol milióna dolárov.
  • Premiéra filmu bola 20. marca v Puertollane, kde Volvera nakrúcali.
  • "Penélope je na vrchole svojej krásy. Znie to ako klišé, ale v jej prípade je to pravda. Pozerať sa na ňu bolo jedným z najväčších potešení počas nakrúcania.“
  • Tento film je po snímkach Na dno vášne (1997), Všetko o mojej matke (1999) a Rozorvané objatia (2009) ide už o štvrtý film, kde sa stretol Pedro Almodóvar s Penélope Cruzovou.

Ocenenia:

  • Film Volver bol nominovaný na 14 cien Goya. Získal ich nakoniec 5:za najlepší film, najlepšiu réžiu (Pedro Almodóvar), najlepšiu ženskú hlavnú úlohu (Penélope Cruz), najlepšiu ženskú vedľajšiu úlohu (Carmen Maura) a za najlepšiu originálnu hudbu (Alberto Iglesias).
  • Na filmovom festivale v Cannes získalo ženské osadenstvo filmu ocenenie za najlepšiu herečku a Pedro Almodóvar uspel v kategórii Najlepší scenár. Sedem nominácií získal Volver na Európskych filmových cenách. Na prestížnom španielskom medzinárodnom filmovom festivale v San Sebastiane zase hlavnú cenu Fipresci za Film roka. Pre Almodóvara je to už po druhý krát, čo získal toto ocenenie. V prvom ročníku udeľovania tohto ocenenia ho získal za film Všetko o mojej matke (1999).

Volver (Španielsko, 2006)

Réžia a scenár: Pedro Almodóvar, kamera: José Luis Alcaine, strih: José Calcedo, hudba: Alberto Iglesias, hrajú: Penélope Cruz, Carmen Maura, Lola Dueňas, Blanca Portillo, Yohana Cobo, Chus Lampreave, Antonio de la Torre.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental Film

Súvisiace články