MFF Cannes a jeho prvý týždeň

16.5.2016|Ivet Kollárová|
MFF Cannes a jeho prvý týždeň

Medzinárodný filmový festival Cannes je v plnom prúde a po prvom týždni premietaní, rozhovorov a červených kobercov ponúkol minimálne jedného, či dvoch horúcich kadnidátov na zisk Zlatej palmy. Našiel svojho obľúbenca v podobe nového filmu režiséra Stevena Spielberga. Zaujal červeným kobercom, na ktorom sa vystriedali desiatky hercov, herečiek a pozvaných hostí v róbach, v oblekoch, v topánkach, aj bez topánok. A herci z filmu American Honey si, krátko pred premiérou filmu, na „koberci“ urobili menšiu tanečnú párty.

To všetko a viac priniesol prvý týždeň Medzinárodného filmového festivalu Cannes, ktorý prebieha od 11. do 22. mája, a na tie najzaujímavejšie momenty sa pozrieme v článku.

Otváracím filmom festivalu sa stal Café Society od Woodyho Allena. Jeho nová romantická komédia, ktorá nás zavedie do Hollywoodu 30. rokov, mala po premiére asi trojminútové standig ovation. V zásade nejde o nič nové, čo by sme u Allena ešte nevideli. Romantický triangel, ktorý vyústi do ľahko predvídateľného konca. Ale samotný koncept, spracovanie a atmosféra filmu zaujmú, síce viac asi skalných fanúšikov Allena, ale ani pre tých nových to nebude zlé predstavenie jeho práce. Film Café Society predstavuje 14. Allenov film, ktorý sa premietal na festivale Cannes, a ako všetky doterajšie, mimo Hlavnú súťaž.

Na červenom koberci sa pri premiére filmu a otvorení 69. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Cannes zúčastnili herci z filmu Kristen Stewart, Jesse Eisenberg, Blake Lively a Corey Stoll. Medzi hosťami sa dalo nájsť množstvo hereckých osobností, ako Julianne Moore, Susan Sarandon, Naomi Watts, Jessica Chastain, Gael Garcia Bernal, Anna Kendrick, režisér Paolo Sorrentino, spevák Justin Timberlake, a mnoho ďalších.

Money Monster © Alberto Pizzoli / AFP

Druhý deň festivalu zaujala premiéra dlho očakávaného filmu herečky a režisérky Jodie Foster, Money Monster. Film zo sveta finančníctva zobrazuje finančného poradcu v jeho TV show, ktorý radí ľuďom ako majú investovať. Napínavý thriller začne naberať na obrátkach, keď spomínanú show prepadne chlapík, ktorý „vďaka“ radám poradcu prišiel o značnú časť svojich peňazí, TV štáb drží v štúdiu ako rukojemníkov a vyhráža sa, že celú budovu vyhodí do vzduchu. Na to všetko donúti producentku programu vysielať celú udalosť naživo po Spojených štátoch. Foster vo filme upriamuje pozornosť na finančnú krízu, ktorá zasiahla USA, a neskôr svet, a obyčajných ľudí, ktorí uverili podobným finančným poradcom a svoje peniaze investovali do často podvodných akcii, a prišli tak o všetky finančné úspory, či strechy nad hlavami.

Jodi Foster sa tak novým filmom vrátila do Cannes po 30. rokoch od premiéry filmu Taxi Driver. Vo filme Money Monster si zahrali George Clooney, Jack O´ConnellJulia Roberts, pre ktorú to bola jej prvá premiéra filmu v kariére na festivale v Cannes. Herečka si to aj patrične užila, na červenom koberci sa objavila aj bez topánok, aby tak podporila bojkot žien, ktorý vyvolal rozhodnutie z minuloročného ročníka, kedy na premiéru, a červený koberec neboli pustené ženy, ktoré mali topánky s malým, či žiadnym podpätkom. Film Money Monster zožal niekoľko minútový potlesk.

Piatok 13teho sa na festivale niesol v znamení premiér filmov Uchenik (Študent) od režiséra Kirilla Serebrennikova, Ma Loute (Slack Bay) od režiséra Bruna Dumonta, I, Daniel Blake od Kena Loacha, či La Danseuse (The Dancer) od režisérky Stéphanie Di Giusto.

Ma Loute © Valéry Hache/AFP

Víkend v Cannes odštartoval silnými snímkami, ktoré sa zaradili medzi nenápadných, no horúcich kandidátov na zisk Zlatej palmy za najlepší film. Prvým je nemecký film Toni Erdmann od režisérky Maren Ade, film, ktorý je druhým nemeckým kandidátom v Hlavnej súťaži od roku 2008, kedy sa v Cannes objavil film Wima Wendersa, Palermo Shooting. Film rozpráva o krehkom vzťahu medzi otcom a dcérou Ines, ktorá je večne zaneprázdnená a nemá čas na normálny život, či svoju rodinu. Jej otec Winfried sa snaží získať jej pozornosť, v najlepšom prípade ju úplne vytrhnúť z jej stereotypného, trochu nudného života. Jeho spôsob, keďže je nevyliečiteľný vtipkár, používa celý arzenál vtipov, ktoré má v zálohe, v jednom momente sa dokonca vydáva za falošného nemeckého veľvyslanca, ktorý sa snaží získať Inesinu pozornosť.

Toni Erdmann © Léo Laumont / FDC

Snímka nevtieravým spôsobom upriamuje pozornosť na zaneprázdnenosť ľudí v dnešnej dobe, ktorí žijú uponáhľaný život v strese a večne v práci a zabúdajú na dôležitejšie veci v živote, ako je rodina, priatelia a občasná zábava. Film Toni Erdmann ponúka štúdiu dvoch rozdielnych osobností, ktoré hľadajú spoločnú cestu, na ktorej by sa k sebe opäť priblížili.

The BFG © Alberto Pizzoli / AFP

Miláčikom sobotných premiér sa stala nová snímka od režiséra Stevena Spielberga, The BFG (Big Friendly Giant). Film je adaptáciou detskej populárnej knihy od spisovateľa Roalda Dahla a mnohí Spielbergove spracovanie filmu prirovnávajú k jeho najväčšiemu hitu, E.T., tzv. Extra-Terrestrial pre divákov dnešnej doby. Film rozpráva príbeh dievčatka menom Sophie a mysteriózneho obra, ktorý ju vezme do sveta obrov a predstaví jej všetky zázraky, ale aj nebezpečenstva tohto záhadného sveta. Medzi nevšednou dvojicou sa vytvorí hlboký cit a priateľstvo, ktorému rozumejú len oni dvaja.

Spielbergova novinka je uveriteľno-neuveriteľným fantastickým zážitkom a výletom do sveta obrov, v ktorých existenciu uveríte hneď po prvých minútach filmu. Okrem milého obra, ktorému hlas a trochu aj výzor prepožičal Mark Rylance, sa vám pod kožu dostane aj malá predstaviteľka Sophie, herecký nováčik Ruby Barnhill, ktorá si získa, okrem obrovho srdca, aj to vaše. Podobnosť s malou Drew Barrymore z filmu E.T. môže človeku občas napadnúť, no nie je to nič rušivé. Film si po premiére vyslúžil niekoľko minútový potlesk.

Ďalší film v Hlavnej súťaži, ktorému sa po premiére výrazne zvýšili šance na zisk Zlatej palmy za najlepší film, je novinka od kórejského režiséra Park Chan-wooka, Agassi (The Handmaiden). Film rozpráva príbeh malej zlodejky, ktorá sa stane slúžkou u bohatej japonskej dedičky Hideko, ktorú sa chystá okradnúť spoločne s podvodníkom, s ktorým sa spojí. Nič ale nie je tak jednoduché, ako sa zdá, najmä keď medzi ženami vzplanú nečakané city. Park prináša epický príbeh lásky a elektrizujúcej vášne medzi dvoma ženami rôznych postavení. Film v jeho podaní je hypnotizujúco pôžitkársky, miestami až krutý.

Agassi (The Handmaiden) © Valéry Hache / AFP

Park voľne adaptuje román od spisovateľky Sarah Waterson, Fingersmiths do roku 1930 v Kórei, ktorá bola kolonizovaná Japoncami. Napriek snahe vypichnúť ženskú voľnosť a rebelstvo, vo filme zachádza viacej do sveta zvádzania, zrady, erotického mučenia, či dokonca misogýnie. Film, rovnako ako román je rozdelený na tri časti, ktorá je každá zameraná na vlastný príbeh, ktorý nám predstaví jednotlivé postavy z rôznych uhlov.

Nedeľa priniesla na Medzinárodný filmový festival Cannes opäť množstvo dobrých titulov, ktoré sa uchádzajú o Zlatú palmu za najlepší film. S novým filmom, z obdobia po druhej svetovej vojne, prišla Marion Cotillard, Mal de pierres (From the Land of the Moon), v ktorom hrá nešťastne vydatú ženu, ktorá túži po pravej láske.

The Nice Guys © Valéry Hache / AFP

Najväčšiu pozornosť si v nedeľu pre seba ukradli dva filmy. Prvý je film premietaný mimo súťaž, The Nice Guys od režiséra Shane Blacka. Film sa odohráva v 70. rokoch v Los Angeles a sleduje dvoch súkromných detektívoch Hollanda Marcha a Jacksona Healyho, ktorí spoločne pracujú na prvý pohľad dvoch nesúvisiacich prípadoch - zmiznutého dievčaťa a úmrtia porno herečky. V hlavných úlohách detektívoch sa predstavia Ryan GoslingRussell Crowe, ktorí do Cannes priniesli svoj neutíchajúci hollywoodsky šarm.

V rámci Hlavnej súťaži sa premietol film britskej režisérky Andrei Arnold, American Honey, ktorý si svojou uvoľnenou atmosférou získal ako divákov, tak aj kritikov. Arnold natočila realistickú road movie o mladých ľuďoch, ktorí sa snažia nájsť si svoje miesto na zemi, a zároveň si chcú svoj život čo najviac užiť. A rovnako tomu bolo aj na červenom koberci, kam prišla početná skupinka zastupujúca film, na čele s režisérkou a dvoma hlavnými hviezdami filmu, debutantkou Sahsou Lane a „starým“, ale dobrým Shia LeBeoufom.

American Honey © Léo Laumont / FDC

Skupinka si premiéru užila naozaj naplno. Za tónov skladby Choices od rapera E-40, ktorá sa nachádza aj na soundtracku k filmu, pretancovali červeným kobercom až do sály Palais Des Festival, kde sa film premietal. Medzi pozvanými hosťami na premietanie filmu bola aj herečka Kristen Stewart, ktorá tanečnej nálade na červenom koberci taktiež neodolala a strihla si pár old-school tančekov.

Zdroj:  festival-cannes.com Foto © Copyright 2016 Festival de Cannes

Súvisiace články