X-Men: Apokalypsa

21.5.2016|Martin Kubeš|
X-Men: Apokalypsa

Uplynulo dlhých 16 rokov, odkedy do kín prišiel prvý film X-Men. Práve vďaka tomuto filmu môžu komiksové adaptácie ďakovať za to, že ich ľudia začali viac vnímať a už naďalej nefigurovali v pozícii piateho kolesa u vozu alebo farebnej zábavy pre deti. Bryan Singer priniesol divákom výborný mix zábavy a akcie, no nechýbal dobrý príbeh a najmä kvalitne prepracované postavy. To všetko ešte umocnilo pokračovanie, ktoré dlhé roky patrilo medzi najlepšie komiksové filmy. Prvú trilógiu X-Men však zakončil niekto iný, konkrétne Brett Ratner a veľká časť fanúšikov tento film nedokáže akceptovať ani dnes. Nešlo však o zlý film, iba bol oproti prvým dvom plytký a všetko muselo ustúpiť do pozadia na úkor akčného vyvrcholenia trilógie.

Na niekoľko rokov si séria X-Men dala prestávku (prvú sólovku Wolverinea nepočítame), aby sa vrátila v plnej paráde s filmom X-Men: Prvá trieda. Výborný počin, ktorý začal novú trilógiu a vrátil do hry všetko, čo fanúšikom chýbalo v X-Men: Posledný vzdor. S ďalším filmom X-Men: Budúca minulosť sa vrátil aj Bryan Singer v pozícii režiséra a iba málokto nebol s výsledkom spokojný. Zatiaľ čo prvú trilógiu Singer neuzavrel, pri súčasnej si už svoju príležitosť ujsť nenechal. Je to však dobre?

Na túto otázku je ťažko odpovedať jednoznačne, no spokojných ľudí bude v prípade X-Men: Apokalypsa asi najmenej v doterajšej histórii tejto filmovej série. Tvorcovia rezignovali na všetko, kvôli čomu sa táto séria radila medzi tú „inteligentnejšiu“ komiksovú zábavu, čo je hlavným kameňom úrazu.

Recenzia filmu X-Men: Apokalypsa

V prvom rade pár slov k príbehu. Kde sa vzal, tu sa vzal, prastarý mutant menom En Sabah Nur alebo ak chcete Apocalypse. Tomu sa po prebudení z niekoľko tisíc rokov trvajúceho spánku nepozdáva, akým smerom sa svet za ostatnú dobu vyvíjal a kam sa až dopracoval. Mutanti nevládnu ľudom a stoja na okraji spoločnosti? Neprípustné! Niekdajší vládca sveta si zmyslí, že je potrebná zmena a rozhodne sa všetko zničiť, aby z prachu, v ktorý svet premení mohol vybudovať nový a lepší. Priznám sa, keď bolo oznámené, že v závere súčasnej trilógie sa X-Meni postavia proti svojmu asi najvýznamnejšiemu nepriateľovi, neskrýval som nadšenie. Veril som, že Singer prinesie kvalitné zakončenie série so zápornou postavou, ktorá bude mať hĺbku a nebude iba obyčajným rozzúreným hlupákom. Bohužiaľ, presne to sa stalo.

Na jednej strane tu máme ultimátneho protivníka, ktorý by mal dokázať takmer všetko, napríklad iba pomyslením zlomiť väz niekoľkým ľudom naraz, no v konečnom dôsledku za celý film neurobí nič. Iba zbytočne rozpráva o tom, ako všetko ľahne popolom a popri tom naverbuje svojich, dajme tomu jazdcov apokalypsy. Žiadne veľké činy, iba kopec rečí. Doteraz bola séria X-Men o postavách, ich pohnútkach a akčná zložka hrala druhé husle. V celom filme je iba jedna zaujímavá dejová linka, ktorá sa zameriava na Erika Lehnsherra (Magneto) a jeho život v Poľsku. Táto je, aspoň čo do psychológie postáv absolútnym vrcholom celého príbehu, ktorý inak sám o sebe nedáva veľký zmysel a pôsobí veľmi roztrieštene a nekonzistentne. Problém vidím najmä v kompaktnosti, ktorá tu skrátka chýba, keďže jednotlivé scény ako keby ani na seba nenadväzovali. Veľký podiel na tom majú nové postavy, ktoré je najskôr potrebné trochu predstaviť, i keď s niektorými sme sa už v niektorých predošlých filmoch stretli.

Aby postáv náhodou nebolo málo, stretávame sa s mladou Jean Grey, Nightcrawlerom (Kurt Wagner), Cyclopsom (Scott Summers), Storm (Ororo Munroe), Angelom a Psylocke. Väčšinu z nich fanúšikovia série samozrejme dobre poznajú, no v tomto prípade nováčikovia pôsobí zbytočne. Nie je možné v jednom filme venovať dostatok priestoru toľkým postavám (starým + novým), prípadne ich rozumne predstaviť tak, aby to nepôsobilo urýchlene a zmäteno. V tomto smere X-Men: Apokalypsa zlyháva hneď v dvoch smeroch. Tým prvým je už spomínané predstavovanie postáv v ich normálnom živote, respektíve pred dobou, než sa z nich stávajú X-Meni. Zavše spomeniem iba Nightcrawlera s Angelom, ktorých po prvý krát uvidíme pri zápase v klietke. Angel je už zabehnutý šampión a Nighcrawlera mu prinesú ako ďalšie „mäso“ na porážku. Asi toľko sa o týchto dvoch postavách divák dozvie. Mohol by som pokračovať, no bolo by to zbytočné, radšej prejdem k druhému bodu, a tým je casting a s ním spojené stvárnenie postáv. Keď už som spomenul Nightcrawlera, tak ten skutočne pôsobí smiešne. Keď si spomeniem na X-Men 2, človeku sa až pozastavuje rozum, kto mohol tak zaujímavú postavu premeniť na absolútne nezaujímavého modro-fialového chlapca. Vlastne z nových postáv mi prišli fajn (či už obsadením alebo stvárnením) iba Cyclops a Psylocke, no tá dostala minimum priestoru. Korunu všetkému však nasadzuje úhlavný nepriateľ En Sabah Nur. Je v podstate jedno, kto by sa tejto postavy zhostil, pretože pod tou nepodarenou maskou by to aj tak nebolo veľmi vidieť. Z hlavnej hrozby pre X-Menov a vlastne celý svet vôbec nevyžaruje strach, rešpekt, ani nič podobné. Po celú dobu sa divák teší, kto mu v záverečnej konfrontácia ukáže, že patrí do minulosti a s X-Menmi sa neradno zahrávať. Je mi ľúto, že musím X-Men: Apokalypsa najviac kritizovať v tom aspekte, v ktorom táto séria vynikala. Kvalitná psychológia postáv tu až na jednu výnimku chýba, príbeh je taktiež úplne slabý a sám neviem, čo autorov viedlo k tomu, aby zničili takmer všetko, čo diváci chceli vidieť.

Recenzia filmu X-Men: Apokalypsa

Aby som iba nekritizoval, niektoré postavy a ich hercov musím pochváliť, nakoľko i z toho mála, čo im slabý scenár dovoľuje vyťažili maximum. V prvom rade to je Michael Fassbender a jeho Erik Lehnsherr alias Magneto. Každú scénu, v ktorej sa vyskytuje si kradne pre seba a treba uznať, že zaslúžene. O nič horšie na tom nie je ani James McAvoy v úlohe profesora Charlesa Xaviera. Zdatne im sekunduje Nicholas Hoult, ktorý je známy aj ako Hank McCoy, mutantským menom Beast. Kto si v predošlom filme obľúbil Quicksilvera, občianskym menom Peter Maximoff, ten sa môže tešiť, keďže táto postava v stvárnení Evanom Petersom strávi na plátne dlhšiu dobu ako minule. A áno, opäť tu je podobná spomalená scéna, no tentokrát o niečo efektnejšia, no na môj vkus zbytočne dlhá. Tieto postavy a ich herci vyčnievajú nad zvyškom, možno by som ešte spomenul Rose Byrne, ktorá si opäť zahrala agentku Moiru Mactaggertovú a celkom príjemne zapadla medzi všetkých mutantov.

A ako je na tom akcia, keď už na ten zvyšok tvorcovia viac-menej rezignovali? No musím sa priznať, že ani v tomto smere nemôžem byť úplne spokojný. Singer nie je kráľom akčných scén, no to už dobre vieme z minulosti. Našťastie v tomto filme mi prišlo, že sa o niečo zlepšil, no stále je to také rozporuplné. Jedna akčná scéna je fajn, potom príde slabá a týmto štýlom to pokračuje až do záveru. To isté by sa dalo povedať o digitálnych efektoch. Niektoré sú vynikajúce a následne človek iba nechápavo sleduje efekty, ktoré pôsobia ako spred desiatich rokov. Ak už mám k dispozícii circa 230 miliónov dolárov, musí film aspoň po technickej stránke vynikať, no ako hovorím, výsledok je taký polovičný.

Nikdy (teda až do dnešného dňa) by som neveril, že raz niekomu poviem o tom, ako Brian Singer natočil najslabších X-Menov, no bohužiaľ presne to sa stalo. X-Men: Apokalypsa je slabší film, než bol záver pôvodnej trilógie, no k jeho dobru slúži aspoň skutočnosť, že celé je to v konečnom dôsledku stále zábavnejšie, ako nedávny Batman v Superman: Úsvit spravodlivosti. Od Singera, respektíve série X-Men však očakávam viac, a preto ma mrzí, že sme dostali iba nadpriemerný akčný výplach, na ktorý sa veľmi rýchlo zabudne. Ak bude táto séria pokračovať (o čom vďaka potitulkovej scéne nepochybujem), je potrebné, aby nabudúce diváci dostali to, čo chcú – v rámci možností inteligentnú komiksovú adaptáciu, ktorá sa budete venovať postavám a nie iba deštrukcii.

Ešte som chcel spomenúť jednu vec, a tou je Wolverine. Ako už naznačil posledný trailer, ani v tomto filme najobľúbenejší mutant v podaní Hugha Jackmana nechýba, i keď ide iba o cameo a nie plnohodnotné účinkovanie. Jeho scéna síce nie je tou povestnou čerešničkou na torte (i keď pre mnohých určite bude), no ja som bol spokojný, keďže som dostal Wolverinea aký by mal byť, teda nekompromisný a brutálny. V prípade, ak jeho útek naznačuje, že tretia sólovka bude konečne správne drsná a krvavá, som za toto cameo rád, i keď z danej scény veľmi cítiť dotáčanie na poslednú chvíľu. No lepší aspoň nejaký Wolverine, než žiaden.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © CinemArt SK