Ostrí chlapci

6.6.2016|Martin Kubeš|
Ostrí chlapci

Nikomu nie je potrebné predstavovať kultové akčné komédie ako Smrtonosná zbraň a Posledný skaut. Obe majú niečo spoločné, teda presnejšie je skôr niekoho. Tou osobou je Shane Black, ktorý k obom filmom napísal scenár. Kedysi príležitostný herec (hral napríklad v prvom Predátorovi), scenárista, no dnes už aj režisér stojíaci za tretím Iron Manom a Kiss Kiss Bang Bang. Minulý týždeň do kín prišiel zatiaľ jeho posledný počin Ostrí chlapci. Ak máte radi spomínané filmy (Iron Mana môžete kľudne vynechať) mali by ste spozornieť, táto neo-noirová krimikomédia totiž stojí za to.

Film diváka zavedie do roku 1977 a ihneď v úvode sa staneme svedkami smrti pornohviezdy Misty Mountains. O niekoľko dní po smrti Misty si jej stará mama objedná súkromného detektíva Hollanda Marcha (Ryan Gosling), keďže je presvedčená, že Misty videla živú a zdravú u nej doma. Holland je síce skeptický, no prípad sa i napriek tomu rozhodne vziať. V tom čase je pohrešované aj dievča menom Amelia, o ktorom si Holland myslí, že má so smrťou Misty určitý súvis. Amelia si však praje zostať ukrytá, a preto si objedná služby Jacksona Healyho (Russel Crowe), ktorý za peniaze mláti ľudí a odovzdáva odkazy v štýle, aby niekto niekoho nechal napokoji. Asi už tušíte ako sa ústredná dvojica zoznámi, no ak náhodou nie, tak vädzte, že prvé stretnutie veľmi priateľské nie je. Na druhú stranu, aspoň je pre diváka zábavné.

Zápletka sa spočiatku zdá byť banálna, no pred hlavnou dvojicou stojí omnoho väčšie spiknutie, než si v úvode predstavovali. Shane Black i tentokrát servíruje divákom film, ktorý by od neho mohli očakávať. Máme tu dvojicu hlavných hrdinov, ktorý nie sú zrovna priatelia, no pred nimi stojí pomerne komplikovaný prípad čakajúci na rozuzlenie. Nepripomína Vám to Smrtonosnú zbraň? Vravíte, že nie? Riggs a Murtaugh spočiatku neboli naladený na rovnakú vlnu a odlišný spôsob práce im bol skôr na škodu, než na úžitok. Podobne tomu bolo aj vo filme Posledný skaut, kde si cestu k sebe musel nájst Joe Hallenbeck a Jimmy Dix. Pre diváka to ale bola v oboch prípadoch vynikajúca zábava, čo sa našťastie Blackovi podarilo preniesť aj do jeho najnovšieho filmu.

Recenzia filmu Ostrí chlapci

Ak by som mal film Ostrí chlapci prirovnať k niektorému z predošlých filmov od Blacka, bol by to pravdepodobne Kiss Kiss Bang Bang, keďže práve tento film neoplýval takým množstvom akcie, ako napríklad Posledný skaut či Smrtonosná zbraň. Navyše je Ryan Gosling podobný "hlupák" ako bol v Kiss Kiss Bang Bang Robert Downey Jr.. Nechýba viacero styčných prvkov, než podobný charakter Goslinga a Downey Jr.. Máme tu pomerne nelineárne rozprávanie (zámer), vtipné a vypointované dialógy, skvelý scenár, sem-tam čierny humor, skvelú atmosféru a (budem sa opakovať) zaujímavú ústrednú dvojicu. Black je jednoducho v žánri buddy krimikomédií doma, veď viac-menej stál pri jeho vzniku.

Obaja hrdinovia si dokážu diváka získať, jeden svojou popletenosťou, druhý zase drsnejším riešením problémov. Je výborné vidieť Goslinga aj v inej hereckej pozícii než fešáka, do ktorého sa beznádejne zamiluje každá žena. Skvelo sa zhostil svojej úlohy a dokazuje, že nemá problém ani so serióznejšími a zároveň komickejšími postavami, čo je jedine dobre. Navyše je v tejto pozícii presvedčivý a jeho hysterické výkriky vôbec nepôsobia umelo. Určite pridávajú jeho postave na uveriteľnosti, i keď podobne popleteného súkromného detekríva by človek hľadal iba s obtiažou. Crowe vo filme Ostrí chlapci prípomína Buda Spencera, predsa len už má nejaké to kilečko navyše. Dámy zostanú sklamané, no už to nie je ten vyšportovaný Maximus z Gladiátora. Obe postavy sa však skvelo dopĺňajú a sledovať, ako riešia prvý spoločný prípad je výborná zábava. Podareným spestrením a doplnkom k ústrenej dvojici je Hollandová trinásťročná dcéra Holly, ktorá presne vie, kedy má citovo vydierať svojho otca či Healyho a navyše dokáže niekedy bezradných hrdinov nasmerovať správnym smerom (ak už nepomáha stará dobrá náhoda). Kasting je bez pochýb trefou do čierneho (najmä teda spomínaná trojica), jediný problém som mal s Kim Basinger, ktorá mi do celkového konceptu veľmi nezapadla a po všetkých omladzujúcich zákrokoch vyzerá ako vosková figurína. Našťastie nie je na plátne veľmi často, takže je to v poriadku.

Postavy sú podarené, humorná zložka tiež, no a ak dôjde na akciu, tá nezaostáva. Black síce nie je najlepším akčným režisérom a nikdy ani nebude, no bez problémov dokáže vymyslieť výbornú akčnú sekvenciu plnú humoru a nápadov, čo je z môjho pohľadu najdôležitejšie. Celý film skrátka funguje ako dobre premazaný stroj a je radosť sledovať, ako veci do seba postupne zapadajú. Nečakajte, že Vám všetko bude naservírované rovno pod nos, na pointu niektorých vtipov či rozuzlenie zápletky si budete musieť počkať. A to si pri kriminálnom žánri cením, veď aká by to bola kriminálka, keby vieme koniec už na začiatku.

Recenzia filmu Ostrí chlapci

Ak sa chcete opýtať, či ide o najlepší Blackov film, odpoveď znie nie, no to neznamená, že Ostrí chlapci nemajú čo ponúknuť. Práveže majú a v porovnaní s podobnými filmami toho ponúkajú viac než dosť. Všetko tu funguje - od réžie, cez kvalitný scenár až po sympatické hlavné postavy, len chýba dáky ten wow efekt. I napriek tomu Vám odporúčam návštevu kina, Ostrí chlapci si to zaslúžia. Odmenia Vás takmer dvoma hodinami kvalitnej zábavy, ktorú budet chcieť vidieť opäť (možno nie hneď, ale o pár mesiacov určite). Je iba škoda, že takýchto filmov nie je viac...

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Forum Film